The Young One
MF'er
Mooi ding,veel plezier ermee!Vandaag de nieuwe motor opgehaald! Bekijk bijlage 1561814
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Mooi ding,veel plezier ermee!Vandaag de nieuwe motor opgehaald! Bekijk bijlage 1561814
Afgelopen weekend de eerste 200km op de teller gezet en wat een machine zeg!
Nou ik hem toch aan het inrijden ben, hoe hebben jullie je 09 ingereden? Ben ik wel eens benieuwd naar.
Niet babyen maar ook niet als een malloot los trekken. Mijn mening is gewoon het boekje opvolgen maar af toe een beetje gas geven kan geen kwaad, probeer ook niet teveel op hetzelfde toerental te rijdenAfgelopen weekend de eerste 200km op de teller gezet en wat een machine zeg!
Nou ik hem toch aan het inrijden ben, hoe hebben jullie je 09 ingereden? Ben ik wel eens benieuwd naar.
Ja ik rij nu vooral elke keer rustig weg de eerste x aantal kilometer niet boven de 4-5000 toeren. En dan na een tijdje trek ik hem soms wel eens door naar 6000-7000 toeren en veel op en neer schakkelen. Ook de quickshifter gebruik ik dan soms al wel als ik rond die 5000 toeren zit.Niet babyen maar ook niet als een malloot los trekken. Mijn mening is gewoon het boekje opvolgen maar af toe een beetje gas geven kan geen kwaad, probeer ook niet teveel op hetzelfde toerental te rijden
Vandaag de nieuwe motor opgehaald! Bekijk bijlage 1561814
Toch zijn er wel afstelmogelijkheden. De vorige eigenaresse was 50kg. Ik kom daar toch een eindje bovenuit met m'n spekfakkellichaam.Als je de niet-SP versie hebt kan je er weinig mee, beste oplossing is een hyperpro streetbox te monteren of als je nog iets beter wilt andere cartridges in de voorvork (adreani of ohlins bijv)
Toch zijn er wel afstelmogelijkheden. De vorige eigenaresse was 50kg. Ik kom daar toch een eindje bovenuit met m'n spekfakkellichaam.
Ik heb nu dus de 2nd gen sinds een week. Als ik nu aan kom kakken met " oja, moet ook nog ff een streetbox op " denk ik dat ik de komende weken vooral op de bank mag slapen. Voor zolang wil ik in ieder geval even van de "50 kg setting" af.Tuurlijk valt er wel wat af te stellen maar het blijft een feit dat Yamaha, net zoals met de MT-07, een budget knaller heeft neergezet. De MT-09 is goedkoper dan een Street Triple maar wel meer vermogen en meer CC's. Ze moesten ergens op bezuinigen en dat is simpelweg de vering. Ik had een eerste generatie MT-09 en het schijnt dat de 2de al iets verbeterd is maar die van mij heb ik na 3x een middag rijden weggebracht en er een steetbox op laten zetten. Het verschil is echt dag en nacht, geen duiken meer bij remmen, klinkerwegen waren "te doen" ipv direct naar de tandarts voor nieuwe vullingen etc etc. Ook het sturen werd een stuk scherper hierdoor en de MT-09 heeft er wel voor gezorgd dat ik mij meer ben gaan verdiepen in vering en de afstelling daarvan. Hiervoor had ik motorfietsen die vanaf de fabriek al goed reden (KTM 990, Kawasaki Z750-R etc) dus ik was ook wat verwend in dat opzicht. Mocht ik maar één ding veranderen aan een MT-09 dan zou ik niet kiezen voor een aftermarket uitlaat maar de vering aanpakken, dat maakt het rijplezier zoveel groter.
Ik denk als je boven de 80 kilo komt je dan al aardig tegen de max van het kunnen van de standaard vering zit. Kijk ook eens een Dave Moss filmpje:
Ik heb nu dus de 2nd gen sinds een week. Als ik nu aan kom kakken met " oja, moet ook nog ff een streetbox op " denk ik dat ik de komende weken vooral op de bank mag slapen. Voor zolang wil ik in ieder geval even van de "50 kg setting" af.
Ik ga in ieder geval wel ff onderzoeken en je advies ter harte nemen. Dank!
En hier had ik dan ook wat vraagjes over !Beste oplossing blijft uiteraard het veranderen van de schokdemper en een veren/cartridgekit in de voorvork,maar rij zelf ook nog met originele vering gewoon aangepast naar eigen smaak en is voorlopig voor mij voldoende. (Ben wel een lichtgewicht van 75 kilo en ben niet de meest aggressieve rijder.)
T.o.v. de originele afstellingen valt er in mijn ogen toch enigszins wat te verbeteren met 'simpelweg' het afstellen van de originele vering.
Nee dat klopt niet, zomaar wat gaan draaien is ook niet handig, heb je je static sag al opgemeten?En hier had ik dan ook wat vraagjes over !
Namelijk;
Ik heb de pre-load hoger ( harder )gezet, samen met de rebound en compressie. Nu voelt de voorzijde al een stuk strakker, maar lijkt het alsof hij nog meer duikt bij aanremmen en nog meer uit de vering komt bij accelereren. Kan dit?
Enig idee van buiten wat u huidige instellingen zijn nu ? Meer 'uit de vering komen' kan ik enigszins nog inkomen als de preload veel is ingedraaid,waardoor er meer spanning op de veer staat. Maar dit zou dan ook moeten opgevangen worden door het correct bijregelen van de rebound.En hier had ik dan ook wat vraagjes over !
Namelijk;
Ik heb de pre-load hoger ( harder )gezet, samen met de rebound en compressie. Nu voelt de voorzijde al een stuk strakker, maar lijkt het alsof hij nog meer duikt bij aanremmen en nog meer uit de vering komt bij accelereren. Kan dit?
Bekende plek jaHeel netjes! Bekende plek dit
De schokdemper achter heb ik nog niets mee gedaan omdat ik de sleutel mis.. die komt morgen.Enig idee van buiten wat u huidige instellingen zijn nu ? Meer 'uit de vering komen' kan ik enigszins nog inkomen als de preload veel is ingedraaid,waardoor er meer spanning op de veer staat. Maar dit zou dan ook moeten opgevangen worden door het correct bijregelen van de rebound.
Ook de schokdemper bijgeregeld ?
Rider sag was 4cm (front)Nee dat klopt niet, zomaar wat gaan draaien is ook niet handig, heb je je static sag al opgemeten?
Afstellingen zijn natuurlijk helemaal afhankelijk van gewicht/rijstijl/enz... Maar mijn instellingen zijn:De schokdemper achter heb ik nog niets mee gedaan omdat ik de sleutel mis.. die komt morgen.
Compressie en rebound zijn 4 clicks in van hardst.
Pre-load is 4 rotaties van het strakst ( helemaal ingedraaid )
Mag ik vragen hoe zwaar je bent?Afstellingen zijn natuurlijk helemaal afhankelijk van gewicht/rijstijl/enz... Maar mijn instellingen zijn:
Voorvork:
-Preload: 2 ringen te zien.
-Compressie: 7 clicks uit van volledig in.
-Rebound: Volledig in.
Schokdemper:
-Preload: 2de zachtste stand
-Rebound: Kwartslag uit van volledig in.
Is in grote lijnen goed voor mijn gevoel maar hier word nog regelmatig mee gespeeld/geëxperimenteerd