Yamaha MT 09 2016 Dark Side deel 2

Grappig ik zag je net voorbij komen op instagram.
zelf heb ik ook interresse in het volledige woolich racing pakket.

benieuwd wat het uiteindelijke vermogens verschil gaat zijn, zeker het koppel in de lagere toeren.

#mike_09sp
 
Grappig ik zag je net voorbij komen op instagram.
zelf heb ik ook interresse in het volledige woolich racing pakket.

benieuwd wat het uiteindelijke vermogens verschil gaat zijn, zeker het koppel in de lagere toeren.

#mike_09sp
Het was mij er niet hoofdzakelijk om te doen. Maar toch van 112 naar 118pk gegaan. Daarbij 6nm koppel extra.

Verschil zoek ik voornamelijk in soepele gasresponse en verwijderen van alle restricties.

Ik denk dat dit goed gelukt is. Racetools is meer voor de fun :P
 
Hoe wordt een MT09 afgesteld? In de originele computer of met bijvoorbeeld een PowerCommander?
De mijne is van 2014, ik weet niet of dat uitmaakt? :)
Power vind ik prima maar juist bij rustig rijden (soms moet dat heel even) zou hij wat minder bokkig mogen wezen.
 
De MT09 is af te stellen dmv een “flash”. De mapping wordt aangepast naar de optimale verhoudingen. Powercommander is een piggyback systeem welke feitelijk jouw ecu voor de gek houdt.
 
Ligt het aan mij of is 6pk maar magertjes?
Er zijn toch genoeg 09's die makkelijk 15pk bijkrijgen? Of is hij voor de rest standaard? Zou denken met een open uitlaat en k&n/bmc luchtfilter erin moet je toch meer winst maken?
Alleszins dit was bij mijn fz1 toch het geval.
 
Ligt het aan mij of is 6pk maar magertjes?
Er zijn toch genoeg 09's die makkelijk 15pk bijkrijgen? Of is hij voor de rest standaard? Zou denken met een open uitlaat en k&n/bmc luchtfilter erin moet je toch meer winst maken?
Alleszins dit was bij mijn fz1 toch het geval.
Geen idee. Standaard worden ze met ongeveer 110pk verkocht. En dan weet ik niet of dit krukas of achterwiel pk metingen zijn. Dit is op het wiel gemeten. Dan zeggen die cijfers mij nog niet echt veel. Goed gevoel op de motorfiets des te meer. 118pk is voor mijn MT meer dan genoeg :)
 
Geen idee. Standaard worden ze met ongeveer 110pk verkocht. En dan weet ik niet of dit krukas of achterwiel pk metingen zijn. Dit is op het wiel gemeten. Dan zeggen die cijfers mij nog niet echt veel. Goed gevoel op de motorfiets des te meer. 118pk is voor mijn MT meer dan genoeg :)
Aha 118pk op het achterwiel is wel een ander verhaal.
Heb je geen uitdraaitje toevallig waar de meting op staat?
Maakt het gelijk duidelijker dan zomaar wat cijfertjes uit de losse pols :D
 
Ligt het aan mij of is 6pk maar magertjes?
Er zijn toch genoeg 09's die makkelijk 15pk bijkrijgen? Of is hij voor de rest standaard? Zou denken met een open uitlaat en k&n/bmc luchtfilter erin moet je toch meer winst maken?
Alleszins dit was bij mijn fz1 toch het geval.
Ik denk dat die waarden minder realistisch zijn.
15pk erbij is 13% extra, uit een moderne ongeblazen motor helemaal niet realistisch.
 
Aha 118pk op het achterwiel is wel een ander verhaal.
Heb je geen uitdraaitje toevallig waar de meting op staat?
Maakt het gelijk duidelijker dan zomaar wat cijfertjes uit de losse pols :D
Ja, zal hem straks even op de gevoelige plaat gooien.
Dat is niet wat ze bedoelen met potent blok. En natuurlijk kan je er meer pk uithalen maar tegen welke kost? Het blok is niet voorzien op die kracht.
precies dit. Alles is mogelijk. Alleen dan moeten er zaken aan het blok worden aangepast waar men doorgaans niet op zit te wachten. Dit is puur een optimalisatie van vermogen door alle restricties weg te halen en de brandstofverhoudingen zo mooi mogelijk te krijgen. Daarin is veel te halen.

Binnen die grenzen is het voor mijn motorfiets goed gelukt.
 
Aha 118pk op het achterwiel is wel een ander verhaal.
Heb je geen uitdraaitje toevallig waar de meting op staat?
Maakt het gelijk duidelijker dan zomaar wat cijfertjes uit de losse pols :D
Bij deze ;)
 

Bijlagen

  • EA7EB996-C8CD-4AF6-B62B-17084FCADDF6.jpeg
    EA7EB996-C8CD-4AF6-B62B-17084FCADDF6.jpeg
    199 KB · Weergaven: 36
Ik weet dat mijn mt-09 op de bank bij Tovami met Arrow uitlaat (cat + db-killer) + een K&N inlegfilter eindigde op 114pk en 90nm gemeten,dus lijken me nette/realistische waardes. :Y
 
Ik weet dat mijn mt-09 op de bank bij Tovami met Arrow uitlaat (cat + db-killer) + een K&N inlegfilter eindigde op 114pk en 90nm gemeten,dus lijken me nette/realistische waardes. :Y
Ja ik vond dit ook een prima en realistisch resultaat. Zit inderdaad rond hetzelfde als jouw vermogen destijds.

Mensen die er nog 15pk bij op krijgen, die halen dat niet door alleen een andere uitlaat en filter. _O-
 
Wat mij wel opvalt is dat de mt 09 uit 2017 standaard toch 115 PK hoort te hebben of meten ze dat anders?
 
Verschil na flashen zit hem ook wel in de topsnelheid. Ik haal de mijne zaterdag weer op, geflashed en al. Wat ik begreep bij de mijne is dat de top behoorlijk omhoog gaat, hij beter loopt (in combi met Akra) en dat hij meer vermogen levert in de 1e, 2e en 6e versnelling. Op de testbank was duidelijk te zien dat de 6e versnelling voor spek en bonen mee doet qua vermogen (op top doet hij niks meer in zn 6).
 
Nouja de topsnelheid wordt heel makkelijk verhoogd door de toerentalbegrenzer er af te halen. Waarom Yamaha hiervoor heeft gekozen is mij eigenlijk een raadsel.
 
Nouja de topsnelheid wordt heel makkelijk verhoogd door de toerentalbegrenzer er af te halen. Waarom Yamaha hiervoor heeft gekozen is mij eigenlijk een raadsel.
Toerentalbegrenzer werd ook omhoog gebracht,elektrische snelheidslimiet van 225 kmh werd verwijderd + wat vooral een groot verschil maakte: De gaskleppen worden origineel zelden tot nooit 100% open gestuurd met de standaard mapping,nu dus wel. :+
Waarom Yamaha de motoren origineel zo 'begrenst' is me ook een raadsel.
 
Nouja de topsnelheid wordt heel makkelijk verhoogd door de toerentalbegrenzer er af te halen. Waarom Yamaha hiervoor heeft gekozen is mij eigenlijk een raadsel.
Dat is toch logisch?
De slechte standaard vering zorgt ervoor dat je niet veilig 225 kan rijden.
Ik weet nog dat de motor regelmatig met originele vering onstabiel werd rond 200 per uur.
Met geupgrade vering kon ik doen wat ik wou.
 
Dat verwacht ik dan ook anders is het idd mogelijk te verklaren.
Denk dat dit de waarde op de krukas is,en niet op het achterwiel gemeten,zoals de meeste vermogenswaardes van motoren (& wagens) aan
Denk dat dit de waarde op de krukas is,en niet op het achterwiel gemeten,zoals de meeste vermogenswaardes van motoren (& wagens) aangegeven worden.
ja verwacht ik ook anders kan ik het verschil niet verklaren!
 
Laatst bewerkt:
Dat is toch logisch?
De slechte standaard vering zorgt ervoor dat je niet veilig 225 kan rijden.
Ik weet nog dat de motor regelmatig met originele vering onstabiel werd rond 200 per uur.
Met geupgrade vering kon ik doen wat ik wou.
Waar heb je dit laten doen of voor welk merk heb je gekozen? Ik moet zeggen als ik volglas doortrek vind ik hem ook wel flink wiebelig aan de voorkant, iemand die dat kan verklaren?
 
Waar heb je dit laten doen of voor welk merk heb je gekozen? Ik moet zeggen als ik volglas doortrek vind ik hem ook wel flink wiebelig aan de voorkant, iemand die dat kan verklaren?
Achter schokdemper dempt te weinig ingaand.(niet regelbaar)
Oplossing: andere schokdemper, liefst met instelbare in en uitgaande demping.
Ik had ohlins achter schokdemper en Ohlins nix30 cartridges (+-1500€) voor.
Ik snap dat de meesten geen 2300€ uit willen geven aan de vering.
Als de mt09 vanaf 2017 is (met instelbare voorvork) dan is de achterschokdemper vervangen al een heel grote upgrade.
Of het nu een Ohlins, Hyperpro, WP, YSS of Bitubo is maakt geen groot verschil.
En vooraan ook veren voor jouw gewicht monteren doet ook al veel. (Tenminste als je gewicht niet rond de 60-70kg is, dan is de standaard vering voldoende)
 
Achter schokdemper dempt te weinig ingaand.(niet regelbaar)
Oplossing: andere schokdemper, liefst met instelbare in en uitgaande demping.
Ik had ohlins achter schokdemper en Ohlins nix30 cartridges (+-1500€) voor.
Ik snap dat de meesten geen 2300€ uit willen geven aan de vering.
Als de mt09 vanaf 2017 is (met instelbare voorvork) dan is de achterschokdemper vervangen al een heel grote upgrade.
Of het nu een Ohlins, Hyperpro, WP, YSS of Bitubo is maakt geen groot verschil.
En vooraan ook veren voor jouw gewicht monteren doet ook al veel. (Tenminste als je gewicht niet rond de 60-70kg is, dan is de standaard vering voldoende)
Beetje vreemde oplossing van de fabrikant om een snelheidsbeperking in te bouwen om het veringprobleem aan te pakken. Dat verklaart ook niet waarom een SP dat heeft met de betere Ohlins en instelbare voorpoten.

Enige wat ik kan zeggen is dat die snelheidsbegrenzing iets met het milieu te maken heeft. Wat precies, blijft voor mij speculeren.

Die wiebeligheid op snelheid is een veringsprobleem ja. Enerzijds slechte ingaande demping achter en bij mij specifiek ook te veel strakke ingaande demping van de voorpoten. Hiervoor verkeerde geometrie waarbi de motor als het ware “achterover” hangt. Resultaat is bij acceleratie dat de druk van de voorband af gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan