Yamaha MT 09 2016 Dark Side deel 2

Beste forumleden,

Ik heb een vraag maar weer niet of deze hier op zijn plaats is.
Ik heb een Yamaha mt 09 uit 2014 gekocht, deze motor is door de winkel ingevoerd uit Duitsland.

Op het kenteken is deze motor 70kw en 95 pk, terwijl deze normaal 85kw en 115 pk is.

Op internet zie ik dat de rede hiervan kan zijn dat de verzekering in Duitsland een stuk voordeliger is bij < 100 pk.
Of de motor daadwerkelijk is teruggebracht naar 70kw weet ik natuurlijk niet.

Is er iemand bekend met deze situatie en weet of het mogelijk is dit door het RDW te laten aanpassen?
Waar ik mij zorgen om maak is dat als de motor op 70 kw staat en in werkelijkheid 85 kw is, dit wellicht voor problemen kan zorgen bij bijv. een ongeluk. Daarnaast maakt het wellicht de verkoop ik de toekomst moeilijker.

Alvast bedankt voor jullie reactie.
 
Beste forumleden,

Ik heb een vraag maar weer niet of deze hier op zijn plaats is.
Ik heb een Yamaha mt 09 uit 2014 gekocht, deze motor is door de winkel ingevoerd uit Duitsland.

Op het kenteken is deze motor 70kw en 95 pk, terwijl deze normaal 85kw en 115 pk is.

Op internet zie ik dat de rede hiervan kan zijn dat de verzekering in Duitsland een stuk voordeliger is bij < 100 pk.
Of de motor daadwerkelijk is teruggebracht naar 70kw weet ik natuurlijk niet.

Is er iemand bekend met deze situatie en weet of het mogelijk is dit door het RDW te laten aanpassen?
Waar ik mij zorgen om maak is dat als de motor op 70 kw staat en in werkelijkheid 85 kw is, dit wellicht voor problemen kan zorgen bij bijv. een ongeluk. Daarnaast maakt het wellicht de verkoop ik de toekomst moeilijker.

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Als de handelaar/"winkel" er niks aan heeft veranderd dan moet je er vanuit gaan dat hij zoals op het duitse kenteken staat "gedrosselt" is op max. 70kW want anders mag ie voor een goedkopere verzekering in duitsland niet verkocht worden.

Dat had de "winkel" moeten vertellen bij de verkoop!
Ik zal teruggaan en eisen dat ze hem terugtunen tot 85kW. Volgens mij gaat dat met software en/of luchtinlaat. Ik weet anders ook niet hoe ze die blokken knijpen...
 
Als de handelaar/"winkel" er niks aan heeft veranderd dan moet je er vanuit gaan dat hij zoals op het duitse kenteken staat "gedrosselt" is op max. 70kW want anders mag ie voor een goedkopere verzekering in duitsland niet verkocht worden.

Dat had de "winkel" moeten vertellen bij de verkoop!
Ik zal teruggaan en eisen dat ze hem terugtunen tot 85kW. Volgens mij gaat dat met software en/of luchtinlaat. Ik weet anders ook niet hoe ze die blokken knijpen...
Bij de 35kW uitvoering met begrenzing op het gasklephuis,zodat je het gas niet volledig kan open draaien,zo heb ik er zelf al 2 gekocht.
Want dat is een aftermarket zaak,niet officieel door Yamaha gedaan.
Bij 1 was het al verwijderd en die had dus alleen op papier nog minder vermogen,bij de andere heb ik de begrenzing er zelf afgehaald.
Dat staat normaal ook op het kentekenbewijs met TUV keuring,en op het COC staat nog gewoon het originele vermogen vermeld.
 
Goededag leden,

Sinds deze week een mt 09 uit 2014 in bezit.
Rijd tot nu toe super, vering was ook al vervangen door Wilbers. Verder ook geen last van de gasrespons waarover ik hier gelezen heb dus vermoed dat die ook al aangepakt is.

Wel tegen 2 dingetjes aangelopen:
- de gearindicator is in de 2e versnelling blanco, iemand enig idee wat hier de reden van is?
- de kentekenverlichting werkt niet, hier zit nu een klein ledje, kun je deze zomaar vervangen door bijv. Rizoma kentekenverlichting zonder de aansluiting aan te passen?
Rizoma Kentekenplaat verlichting set

Daarnaast nog een vraag; iemand ervaring met een strakke motorhoes voor buiten die netjes om de mt 09 past?

Alvast bedankt!
 
Goededag leden,

Sinds deze week een mt 09 uit 2014 in bezit.
Rijd tot nu toe super, vering was ook al vervangen door Wilbers. Verder ook geen last van de gasrespons waarover ik hier gelezen heb dus vermoed dat die ook al aangepakt is.

Wel tegen 2 dingetjes aangelopen:
- de gearindicator is in de 2e versnelling blanco, iemand enig idee wat hier de reden van is?
- de kentekenverlichting werkt niet, hier zit nu een klein ledje, kun je deze zomaar vervangen door bijv. Rizoma kentekenverlichting zonder de aansluiting aan te passen?
Rizoma Kentekenplaat verlichting set

Daarnaast nog een vraag; iemand ervaring met een strakke motorhoes voor buiten die netjes om de mt 09 past?

Alvast bedankt!
Ik heb met kersr de Oxford Rainex gekregen. Heb m nog niet om de motor gedaan maar ziet er top uit!
 
Kwalitatief zou dat een geweldige hoes zijn. Laat maar weten hoe de pasvorm is!
Dit is maat M.
Past perfect op mijn 2021 model. Let wel ik heb Bar-End spiegels dus het stuur is wel wat breder. Maar zelfs daarmee past t perfect!

1000022126.jpg
1000022127.jpg
 
Goedemiddag! Na een hele tijd meelezen op dit forum toch maar eens de sprong gewaagd door mezelf hier te melden. Zat al jaren in mijn hoofd om het motorrijbewijs te halen (eerlijk: veelal de nadelen van motorrijden overwogen...), maar na het lezen van de nodige topics op dit forum sloeg de twijfel toe en na het volgen van een proefles was ik verkocht (en in mijn hoofd weer even terug op mijn Derbi Senda SM DRD). Rijbewijs gehaald, klein reisje naar Nieuw Zeeland achter de rug en twee weken geleden een Yamaha MT-09 SP aangeschaft. :) Lang getwijfeld tussen een Tracer 9 GT en deze, keuze uiteindelijk op de MT gevallen en toeval bestaat niet: tijdens het zoeken kwam ik deze tegen die nagenoeg precies heeft wat ik zocht: Akrapovich uitlaat, originele spiegels, beschaafd ruitje en nog wat kleine dingetjes zoals een radiator-guard.

Bekijk bijlage 1952315.

Bekijk bijlage 1952314

Blijft er dan niets te wensen? Nou...
  • Hopelijk op korte termijn droog weer, want op het ophalen na ("best frisjes") heb ik er nog weinig mee gereden.
  • Comfortzadel.
  • Nadenken over het vervangen van de USB lader (huidige is het rubberen kapje kapot, daar ga ik slecht op).
  • Nadenken over telefoon / navigatiehouder, komende tijd eens wat meer op inlezen.
  • Ben benieuwd naar de ervaringen met Michelin Road 6 banden, reviews op joetjoeb zijn veelbelovend.
  • ECU Flash? Combineren met een DNA Luchtfilter? Iemand ervaringen met die laatste?
Comfortzadel: check
Michelin Road 6 banden: check

Originele Bridgestone S22 banden lagen er nog onder. Achterband was ook wel echt aan vervanging toe, toch ruim 11.000km volgehouden. Ben benieuwd naar de Michelins. Nog geen hele uitgebreide rit mee kunnen maken, daar was het weer gisteren ook niet naar. Vanaf Van Meel in Made terug naar huis, zonder regenbroek (die lag veilig droog thuis in de kast…) werd een enkeltje doorweekt van bilnaad tot kleine teen. Best veel staand water op de weg ook, dus met nieuw rubber maar extra rustig aan gedaan.

Comfortzadel ben ik tevreden mee. Standaard SP zadel is een stuk gladder i.c.m. jeans motorbroek, en het verschil qua demping is niet heel groot maar wel merkbaar.

Binnenkort waarschijnlijk nog terug naar Van Meel omdat een schakelaar/sensor niet functioneert. Versnellingsbak in neutraal en standaard uitgeklapt wil de motor niet starten, is mogelijk een garantie gevalletje. Niet heel hinderlijk maar als we dat aan kunnen pakken onder garantie zeggen we daar natuurlijk geen nee tegen.
 
Laatst bewerkt:
Iemand nog een radiator beschermer en/of zijkapjes liggen voor de mt 09 2014?
Wil ze graag overnemen.
 
Iemand nog een radiator beschermer en/of zijkapjes liggen voor de mt 09 2014?
Wil ze graag overnemen.
welke zijkapjes bedoel je? de luchthappers? ik heb laatst de generatie 2 luchthappers gemonteerd op mijn 2014, dus heb de originele eventueel wel over. anders misschien een idee om ook generatie 2 luchthappers te monteren? je hebt een binnen en buitenkant nodig, had beide via aliexpress besteld voor max 100euro bij elkaar.

IMG_4623.JPG
IMG_4459.PNG
 
welke zijkapjes bedoel je? de luchthappers? ik heb laatst de generatie 2 luchthappers gemonteerd op mijn 2014, dus heb de originele eventueel wel over. anders misschien een idee om ook generatie 2 luchthappers te monteren? je hebt een binnen en buitenkant nodig, had beide via aliexpress besteld voor max 100euro bij elkaar.

Bekijk bijlage 1961144Bekijk bijlage 1961146
Nee die bedoel ik niet. Bedoel de zijkant van de radiator.
 
Nee die bedoel ik niet. Bedoel de zijkant van de radiator.
aah oke! ik denk dat je die ook wel kan kopen op aliexpres voor een tientje ofzo, ik ben ook van plan om ze in het zwart te halen en heb ze al toegevoegd als favoriet.
 
aah oke! ik denk dat je die ook wel kan kopen op aliexpres voor een tientje ofzo, ik ben ook van plan om ze in het zwart te halen en heb ze al toegevoegd als favoriet.
Heb inmiddels inderdaad een bestelling gedaan voor een radiatorcover, zijkapjes en kapjes voor het verwijderen van de passagiervoetsteuntjes met een beugel voor het remvloeistof reservoirtje. Ben benieuwd.
 
Iemand zo’n set als deze gemonteerd? Klopt het dat de rubbers met de busjes op deze manier gebruikt moeten worden? Vind ze niet geweldig passen op de radiator.
 

Bijlagen

  • IMG_6849.jpeg
    IMG_6849.jpeg
    752,8 KB · Weergaven: 0
  • IMG_6848.jpeg
    IMG_6848.jpeg
    226,4 KB · Weergaven: 0
wat verbruiken jullie mt's volgens het dashboard? ik kom de laatste tijd uit op gemiddeld 7,2L/100KM. tijdje daarvoor zat ik vaak rond de 6,8L/100km. op vakantie in luxemburg reed ik dan wel weer rond de 5,8L/100km. ik moet vaak tanken rond de 140/160km, en er gaat dan ongeveer 11/12L in de tank. ik rij door maar rij echt niet continu in de toerenbegrenzer oid.

wat zijn jullie ervaringen?
 
wat verbruiken jullie mt's volgens het dashboard? ik kom de laatste tijd uit op gemiddeld 7,2L/100KM. tijdje daarvoor zat ik vaak rond de 6,8L/100km. op vakantie in luxemburg reed ik dan wel weer rond de 5,8L/100km. ik moet vaak tanken rond de 140/160km, en er gaat dan ongeveer 11/12L in de tank. ik rij door maar rij echt niet continu in de toerenbegrenzer oid.

wat zijn jullie ervaringen?
MT-09 uit 2017 hier.

Dashboard geeft een iets optimistischer verbruik aan dan de werkelijkheid, meestal rond de 1 op 23 terwijl het werkelijke verbruik 1 op 21/22 is.

Ik tank meestal rond de 220/240 kilometer en dan gaat er een liter of 10/11 in.
Daarbij wel een vlotte rijstijl maar ook meerendeels snelweg kilometers 🏍️.
 
MT-09 uit 2017 hier.

Dashboard geeft een iets optimistischer verbruik aan dan de werkelijkheid, meestal rond de 1 op 23 terwijl het werkelijke verbruik 1 op 21/22 is.

Ik tank meestal rond de 220/240 kilometer en dan gaat er een liter of 10/11 in.
Daarbij wel een vlotte rijstijl maar ook meerendeels snelweg kilometers 🏍️.
oh dat is nogal een verschil met mijne! ik rij niet veel snelweg, misschien dat het daar aan ligt. maar 1 op 14ish en 1 op 21 verschilt nogal. hebben meer rijders zo een relatief hoog verbruik als mij?
 
Heren,

Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om de tomtom rider voeding aan te sluiten op mijn mt09 uit 2014. Accessoirestekker kan ik niet vinden, denk dat deze bekabeling al in gebruik is door handvatverwarming of de usb.
Zou ik de voedingskabel ook op de kentekenverlichting kunnen aansluiten? Deze bekabeling is makkelijk aan te komen. Zie op internet andere opties zoals in de koplamp maar wil liever niet in die bekabeling gaan werken.

Wat adviseren jullie?
 
Heren,

Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om de tomtom rider voeding aan te sluiten op mijn mt09 uit 2014. Accessoirestekker kan ik niet vinden, denk dat deze bekabeling al in gebruik is door handvatverwarming of de usb.
Zou ik de voedingskabel ook op de kentekenverlichting kunnen aansluiten? Deze bekabeling is makkelijk aan te komen. Zie op internet andere opties zoals in de koplamp maar wil liever niet in die bekabeling gaan werken.

Wat adviseren jullie?
Heb je het rechter kapje naast je tank al los gemaakt dan? daar zit die stekker namelijk normaal.
Lijkt me logischer om daar af te takken. In je bekabeling knippen zal vrijwel altijd moeten in zo'n geval.
Kan in principe rechtstreeks op batterij maar dat is niet zo slim.
 
Heren,

Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om de tomtom rider voeding aan te sluiten op mijn mt09 uit 2014. Accessoirestekker kan ik niet vinden, denk dat deze bekabeling al in gebruik is door handvatverwarming of de usb.
Zou ik de voedingskabel ook op de kentekenverlichting kunnen aansluiten? Deze bekabeling is makkelijk aan te komen. Zie op internet andere opties zoals in de koplamp maar wil liever niet in die bekabeling gaan werken.

Wat adviseren jullie?
Met een relais en een zekering op de accu. Werkt prima. Relais stuurspanning wel aftappen van een geschakelde draad. Kun je mooi het stekkertje voor gebruiken onder de rechter kap bij de tank
 
vd week een 2e hands generatie 3 rempomp gekocht, vind dat er bij radiale remmen ook een radiale rempomp hoort. was een koopje dus is het proberen waard. binnen 5 minuten na het monteren stond de remdruk weer erop, alles past, remlichtschakelaar zat er nog op en werkt op dezelfde manier als de generatie 1 en 2 pomp dus werkte direct. alleen de remleiding verplaatst van tussen de poten bij de bovenste kroonplaat naar buitenom, loopt nu tussen de vorkpoten op de onderste t stuk, daarna buitenom naar de rempomp.

alleen daarna komen natuurlijk minder leuke dingen, vd week opeens een ratel met koud blok, nooit eerder last van gehad, en eenmaal een stukje gereden was het eigenlijk weg. klinkt wel als nokkenas(kettingspanner) dus nu maar een nokkenasketting spanner kit 1 besteld met de modificatie voor de oliesmering van de spanner. zal wel weer een paar weken duren voordat deze binnen is. gisteren en vandaag ook weer GEEN rare geluiden te horen bij de nokkenas, dus of de spanner zat net tussen 2 tandjes in, of er was wat anders. voor nu amper de motor pakken en het geluid in de gaten houden. zodra de nieuwe spanner binnen is naar de garage brengen en vragen of ik de oude spanner mag meenemen. hebben al meer mensen echt hun kettingspanner moeten vervangen van hun gen 1 mt09?
 
Terug
Bovenaan Onderaan