Yamaha NMAX 125 / 155

Ja, 0,4 liter is niks, ik wil er 5 liter bij. Nu word je dood gemaakt met een blije mus. :+
 
5 liter erbij is leuk. Maar goed, de NMAX is eigenlijk meer een scooter voor in en een beetje om de stad en dan maak je ook niet heel veel kilometers en doe je langer met een tankje. Dat wij er andere dingen mee doen en jij helemaal zo gek bent om er een eind ver weg mee op vakantie te gaan, daar houden ze bij Yamaha geen rekening mee. Dan zouden ze je eerder een XMAX 300, 400 of TMAX aansmeren. :]
 
Ik ben hoe dan ook blij met mijn Nmax. :Y
In juni maar eens zien hoe ver ik er dan mee wegga. Misschien wel naar Spanje. Letland en Noorwegen staan ook nog op mijn lijstje, maar dan zit je weer met die boot. Dat is in Corona-tijd toch lastig.
 
Je kan over land naar Noorwegen.
Via Duitsland en Polen naar Letland en dan verder via Sint Petersburg in Rusland naar Finland en dan door Finland en Zweden naar Noorwegen.
Wel minstens 4500km enkele reis maar wat een avontuur zou dat zijn.
 
Je kan over land naar Noorwegen.
Via Duitsland en Polen naar Letland en dan verder via Sint Petersburg in Rusland naar Finland en dan door Finland en Zweden naar Noorwegen.
Wel minstens 4500km enkele reis maar wat een avontuur zou dat zijn.

Zoiets wilde ik, maar er zitten toch echt veerboten in die route.
 
Tussen Zweden (Malmö) en Denemarken hangt al jaren asfalt boven het water.......
 
Estland - Finland en Finland - Zweden zou ik met de veerboot willen doen. Omrijden kost daar veel te veel tijd.
En ook nog de boot nemen van Oslo naar Kiel.
Helemaal mooi is heen op de boot van Kiel naar Letland. Dan is er meer tijd om rustig rond te rijden. Op echte binnenweggetjes doe ik maar 250 km per dag en dat is 6 uur rijden meestal.
Had ik maar 3 maanden, dan werd het pas echt gaaf.
 
OK duidelijk. Het is te vermijden maar kost inderdaad natuurlijk meer tijd.

3 maanden is voor vele mensen niet onmogelijk. Misschien kan het voor jou ook.
Het hangt ervan af wat je dagelijks doet, waar je werkt, welke regelingen er zijn.
Er zijn formules van onbetaalde vakantie. Bij het bedrijf waar ik werk kan dat. Verschillende van mijn collega's hebben een sabbat-jaar genomen. Je hebt geen inkomen en je bouwt geen sociale rechten op in die periode maar het is mogelijk.

Om de terugweg wat korter te maken kan je zoals MV33 aangaf via de brug-tunnel tussen Malmo en Kopenhagen gaan. Haalt ruim 2000km af van je terugtocht.
 
Ik ben in 2006 een half jaar alleen naar Azië geweest, machtig mooi was dat. Koste wel een hoop geld.
Drie maanden kan ik wel weg, maar dat vind mijn vriendin niet leuk. Ik denk dat ik dit jaar een maand alleen ga touren. :]
 
Ben aan het kijken voor een topkoffer en twijfel nu tussen de originele van Yamaha of die van Givi.
Voordeel van Givi is dat je niks hoeft te zagen en wat goedkoper is.
(Inclusief rek trouwens allebei)
Tips of suggesties welkom
 
Ik had een rek van Yamaha, maar weggedaan omdat ik moest zagen (kom je pas achter als je 'm hebt gekocht).
Toen eentje van Givi gekocht, die gaf hele vervelende trillingen in het stuur op de snelweg, ook als de koffer er NIET op zat. Zoveel reis ik niet mte koffer, dus ik was er heel snel klaar mee, al helemaal omdat ik juist de NMAX heb om ook snelweg te kunnen pakken in plaats van vast te zitten op de lokale wegen. Dus ik zou voor die van Yamaha gaan, hoewel @Gerdien volgens mij ook iets zei over trillingen.

Nu heb ik er niets op zitten, ik rijd er toch geen lange afstanden mee en dan doe ik het wel met de bak onder het zadel en wellicht dat ik nog een tanktas koop. Of misschien ruil ik 'm eens in op wat anders ooit. Wil nog steeds een keer een 300-350-400cc ofzo hebben, enige nadeel is dat ze veel wegen t.o.v. een NMAX en duurder zijn in de verzekering. Is het je enige motor, prima.. maar ik heb twee verzekeringen die ik moet betalen en kan er maar op één tegelijk rijden. :+
 
Wat kost je de verzekering voor de NMAX 125?
In B betaal ik bij mijn verzekeringsmaatschappij 284€ per jaar voor mijn Beverly 300.
 
Dat is lastig vergelijken, want het ligt aan bouwjaar, je woonplaats (nou ja, postcode) en je schadevrije jaren en wat je aan opties hebt.
Ik betaal € 17,30 per maand (€ 207,60 per jaar) allrisk voor een 2019 NMAX 155 incl. ongevallen opzittenden verzekering. De 125 zal dus nog wat goedkoper zijn in mijn geval. Een 2019 Bev 300 zou mij € 27,98 per maand kosten (€ 335,76 per jaar) incl. ongevallen opzittenden. Ik heb trouwens 19 schadevrije jaren. Voor mijn Kawasaki ER-6N uit 2016 betaal ik € 216,24 per jaar incl. ongevallen opzittenden. Ik denk dat scootertjes iets diefstalgevoeliger zijn? Want die ER-6N knalt een Bev 300 voorbij, die van mij heeft 77 pk.
 
Dat is lastig vergelijken, want het ligt aan bouwjaar, je woonplaats (nou ja, postcode) en je schadevrije jaren en wat je aan opties hebt.
Ik betaal € 17,30 per maand (€ 207,60 per jaar) allrisk voor een 2019 NMAX 155 incl. ongevallen opzittenden verzekering. De 125 zal dus nog wat goedkoper zijn in mijn geval. Een 2019 Bev 300 zou mij € 27,98 per maand kosten (€ 335,76 per jaar) incl. ongevallen opzittenden. Ik heb trouwens 19 schadevrije jaren. Voor mijn Kawasaki ER-6N uit 2016 betaal ik € 216,24 per jaar incl. ongevallen opzittenden. Ik denk dat scootertjes iets diefstalgevoeliger zijn? Want die ER-6N knalt een Bev 300 voorbij, die van mij heeft 77 pk.
Ik heb mijn verzekeringspolis er op nagelezen.
Het is een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid voor alle schade die je aan anderen berokkent, inclusief de eigen passagiers.

Het is moeilijk vergelijken, dat klopt.
Zo krijg ik een korting op de premie omdat wij al andere verzekeringen hebben lopen bij dezelfde maatschappij, dat is dan voor de auto en de brandverzekering van ons huis.
Bouwjaar speelt niet mee. Motorvermogen wel. Motorinhoud dan weer niet.
Waarvoor je hem gebruikt speelt mee: beroepsmatig is duurder, voor privé-gebruik en woon-werkverkeer is goedkoper.
De leeftijd en hoe lang je al je rijbewijs hebt spelen mee. Jonger is duurder.
Waar je woont speelt mee: stad is duurder, landelijk is goedkoper (wij wonen landelijk).
Aantal schadevrije jaren speelt mee bij een auto, maar blijkbaar niet bij een motorfiets.
Er staan ook wonderlijke zaken in zoals dat ik een aanhangwagen mag trekken ongeremd tot maximaal 500kg. Ik zal dat maar niet doen, denk ik.

Wat er ook van zij, die 335€ voor een Bev 300 bij jou is niet zo verschillend van die 284€ voor een Bev 300 bij mij.
 
Hoe zit je met eigen schade? Stel je gaat onderuit door eigen toedracht, kan je dan de verzekering aanspreken? Burgerlijke Aansprakelijkheid klinkt als onze Wettelijke Aansprakelijkheid, waarbij de verzekering alleen schade aan een ander betaalt en jij niets krijgt als het jouw schuld is. Dat is bij ons de laagste (verplichte) verzekering.
 
Ben aan het kijken voor een topkoffer en twijfel nu tussen de originele van Yamaha of die van Givi.
Voordeel van Givi is dat je niks hoeft te zagen en wat goedkoper is.
(Inclusief rek trouwens allebei)
Tips of suggesties welkom
Ik heb het originele Yamaha rek en dat zit echt stevig vast. Ik heb 1x lichte trillingen in het stuur gehad toen ik zonder koffer reed. Maar niet de hele route. Mijn koffer zit er standaard op.
Als je een goedkope kloon koopt, dan hoef je niet te zagen. Hoewel dat zagen niet veel voorstelde. Was in een goedkoop plastic onderdeel dat je verder niet ziet.

De originele koffer is prijzig, maar oogt wel mooi. Vooral met passend kleurpanel erop.
De grotere Yamaha koffer past niet op het Nmax rek.
 
Laatst bewerkt:
Eigen schade is in mijn polis niet gedekt onder het motto eigen schuld, dikke bult.
Voor autoverzekeringen heb je de mogelijkheid om een omnium verzekering aan te gaan die ook de eigen schade vergoedt, op een forfait na. Dat is flink duurder en ik weet niet of dat voor motorfietsen ook wordt aangeboden. Wellicht wel maar dat is mij niet bekend.
 
Eigen schade is in mijn polis niet gedekt onder het motto eigen schuld, dikke bult.
Voor autoverzekeringen heb je de mogelijkheid om een omnium verzekering aan te gaan die ook de eigen schade vergoedt, op een forfait na. Dat is flink duurder en ik weet niet of dat voor motorfietsen ook wordt aangeboden. Wellicht wel maar dat is mij niet bekend.

Dus dan is mijn situatie een stuk goedkoper. Zoiets staat mij ook bij, dat in NL de verzekeringen voor motoren goedkoper zijn dan in BE. Stel dus dat ik een Bev 300 uit 2019 zou hebben en ik zou onderuit gaan door eigen schuld, dan krijg ik voor dat jaarlijkse bedrag van 335 euro de schade vergoed. En in dat bedrag is dus ook verzekerd als je permanent invalide raakt of dood zou gaan, dat jij of je nabestaande dan een geldbedrag krijgt. 50.000 bij invaliditeit (is maximaal, dus als alleen je pink er af ligt krijg je dat niet), 20.000 euro als je het ongeval niet zou overleven.
 
@PeterCC ik heb nog even gekeken bij mijn verzekering voor WA (Burgerlijke Aansprakelijkheid), dan kost het mij 79 euro per jaar incl. ongevallen opzittenden verzekering en 58 euro als ik puur alleen de Beverly 300 uit 2019 zou verzekeren zonder extra's.
 
Is het eindelijk weer mooi motorweer, staat mijn scooter bij de garage. |(
Die is gisteren opgehaald voor de 6.000 km beurt. Moest ook wel, want ik was er al overheen. Wel luxe, die haal/breng service, want ik heb geen idee hoe ik het anders moet oplossen in Corona-tijd. Normaal breng ik vanaf mijn werk de scooter weg en rijdt een collega in de auto even mee.
 
Is het eindelijk weer mooi motorweer, staat mijn scooter bij de garage. |(
Die is gisteren opgehaald voor de 6.000 km beurt. Moest ook wel, want ik was er al overheen. Wel luxe, die haal/breng service, want ik heb geen idee hoe ik het anders moet oplossen in Corona-tijd. Normaal breng ik vanaf mijn werk de scooter weg en rijdt een collega in de auto even mee.
Die is vandaag nog wel klaar, en morgen wordt het ook mooi weer. Dus dan kan je weer lekker rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan