Yamaha R1 2009 - 2014 Remblokken

Foxbuster

MF veteraan
14 jun 2006
1.015
17
Allen,

Ik dacht dat dit het beste topic was om dit in te plaatsen, aangezien jullie ervaring hebben met andere remblokken.

Mensen dus ervaringen met andere remblokken dan alleen standaard remblokken voor Yamaha R1 2009-2014? Ik vind de voorrem van mijn Yamaha R1 niet goed aanvoelen. Hij remt voor mijn gevoel te zacht in het begin en moet daarna teveel kracht uitoefenen om tot een gewenst resultaat te komen.

De remblokken hebben meer dan voldoende remprofiel erop zitten. Ik heb stalen remleidingen, standaard remschijven en door de dealer is net de remolie ververst. Het betreffen de standaard remschijven.

Het enige probleem misschien aan de hand is dat de motor lang heeft stil gestaan en de kans is dat de remblokken al heel oud zijn. :Y

Ik ga binnenkort het circuit op en zou tzt de remblokken willen uittesten op Zolder! :) Waar hebben jullie de beste ervaringen mee?

Wat ik nog vond waarbij de AP Racing het beste uit de test kwamen, maar ik kan die niet vinden nie :+
Negen sets remblokken voor Yamaha R1

Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
de meeste remblokken zijn prima. een setje verse zal al een hoop schelen. maak je schijven ook goed schoon. gewoon een paar verschillende proberen en dan weet je snel genoeg welke jij het beste vind.
 
Remblokken zijn niet erg duur, dus gewoon wat proberen en eventueel later weer wat anders kopen.
Ik ben de laatste tijd erg tevreden met Nissin.
 
Ga je alleen circuitrijden, of is dat een enkele dag en de rest openbare weg?
Afhankelijk van het gebruik bepaal je het materiaal van de remblokken. Het merk is niet zo heel relevant in mijn ervaring, het juiste materiaal voor het gebruik wel.
Kortom, zoals je de vraag nu stelt krijg je geen antwoord waar je echt iets aan hebt.
 
Circuit rijden is voor mij een enkele dag en de rest openbare weg!

Update : Laatste jaar is het meer circuit dan openbare weg ;)
 
Laatst bewerkt:
Circuit rijden is voor mij een enkele dag en de rest openbare weg!

sinterblokken zijn de juiste keus ivm de lineaire werking voor zowel openbare weg en circuit rijden. De initiële bite is ook beter bij sintermetaal blokken. Ferodo xrac/zrac zijn fijne remblokken.
 
Bedankt, ik ga eens een aankoop doen en wat testen op circuit Zolder de 29e! :)
 
ik heb nog een setje lucas TRW srq ("race"sinter) liggen.
deze zijn ook goedgekeurd voor op straat.

stuur maar pb'tje of mailtje als je interesse hebt
 
Een setje Ferodo ZRAC gemonteerd, nu testen! Bedankt voor de input allen tot dusver ;)
 
Getest op Zolder, blokken hebben een mooie lineaire werking, stukken beter als standaard! :)
 
Update :

Nadat de rondetijden gelukkig omhoog gingen, ben ik opeens tegen een bottleneck aangelopen. Zolder is natuurlijk een circuit waarbij je veel optrekt en dan veelvuldig hard moet afremmen, voor de langzamere stukken. Hierbij is er fading opgetreden.

Op het rechte stuk kwam ik aanrijding, kneep in de remhendel en ik had opeens geen druk meer, terwijl hij gedurende de rondes daarvoor geen waarschuwingen heeft gegeven, behalve een iets lagere remdruk. :N

Nu kan ik nog gaan proberen om andere remolie te gaan proberen. Momenteel rijd ik met Ferodo ZRAC sinter remblokken. Hebben jullie nog tips / advies om dit de volgende keer te voorkomen / verbeteren? Met welke blokken rijden jullie en hebben jullie al eerder dit soort problemen mee gemaakt?

Heren van de motorsportschool gaven aan dat dit soort remblokken teveel warmte afgeven, omdat ze het moeilijk kwijt kunnen. Hierdoor wordt het geheel te warm en gaat de olie koken, waardoor dus opeens de remdruk weg kan vallen. Rondetijden waren nog niet bijzonder, heb een 1.57 gereden...

Bedankt! :Y
 
Laatst bewerkt:
Motul RBF660 remvloeistof erin! Beter kun je niet krijgen.
Goed ontluchten en je problemen zijn weg.
Je oude vloeistof is ws. niet bestand tegen die hogere temperaturen. Of was het nog "oude" remvloeistof?
 
Laatst bewerkt:
laat je je remmen niet veelte veel slepen? alleen remmen als het nodig is en dan kort gebruiken niet 100en meters laten slepen word het ook alleen maar onnodig warm van. met 57 moet je nog lang geen last hebben van fadende remmen.. ik reed dit jaar altijd met origineel yamaha remblokken op mn 2007 r1, top blokken, gaan lang mee en blijven erg constant. reed er 38ers meer op circuit zolder.
 
Motul RBF660 remvloeistof erin! Beter kun je niet krijgen.
Goed ontluchten en je problemen zijn weg.
Je oude vloeistof is ws. niet bestand tegen die hogere temperaturen. Of was het nog "oude" remvloeistof?
Nee, deze remvloeistof zat er nog niet zo lang in.

laat je je remmen niet veelte veel slepen? alleen remmen als het nodig is en dan kort gebruiken niet 100en meters laten slepen word het ook alleen maar onnodig warm van. met 57 moet je nog lang geen last hebben van fadende remmen.. ik reed dit jaar altijd met origineel yamaha remblokken op mn 2007 r1, top blokken, gaan lang mee en blijven erg constant. reed er 38ers meer op circuit zolder.
Dat slepen zal ik eens in de gaten houden, bedankt!

Originele blokken ben ik niet weg van, deze heb ik hier voor erin gehad en deze remden totaal niet lineair en ik moest vond ik teveel kracht uitoefenen om tot een bepaalde remkracht te komen.

Ik wissel van wielen als ik ga racen, heb een set extra velgen voor op het circuit inclusief schijven.


Vandaag de remolie ververst voor een beter type, van DOT4 naar Motul RBF 600 met dus een hoger kookpunt. Remhendel laat ik een paar nachten met een tyrap erop staan en dan hopelijk moet dit het probleem gaan verhelpen, zo niet dan toch andere remblokken :+
 
Laatst bewerkt:
Heb je al wel stalen remleidingen? Je kan ook een andere rempomp proberen.
Ik had op m'n r1 stalen remleidingen, brembo rcs en ebc race blokken en niet veel fading.

Ik heb nog een setje ebc blokken liggen, die kan je voor straat en race gebruiken en hebben een goede bite!

Wat je ook kan doen is de plaatjes die plaats boven op de remklauwen die weg te laten. Dan heb je meer luchtdoorstroom in je remklauw en dat scheelt ook koeling.
 
Wat je ook kan doen is de plaatjes die plaats boven op de remklauwen die weg te laten. Dan heb je meer luchtdoorstroom in je remklauw en dat scheelt ook koeling.

Yep, maar als je de veerplaten weglaat moet je de boel wel borgen!
 
Remsysteem van de R1 is standaard super, hoef je eigenlijk niets aan te doen. Van een andere rempomp en stalen remleidingen gaat het systeem niet harder remmen. De borgpennen borgen is idd altijd verstandig helemaal wanneer je de anti piepplaatjes verwijderd. Bovenstaande problemen komen waarschjjnlijk door te oude remvloeistof. Remvloeistof neemt water op en vormt zo lucht in het systeem.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet waar mijn replies zijn gebleven? :+

Vorige vloeistof was inderdaad al wat donker geworden, daarom heb ik ondertussen de remvloeistof vervangen door een verse met eentje met een hoger kookpunt. Ik ga 14 september dit weer op Zolder testen en dan zal ik het resultaat weer posten. Rem is goed ontlucht en bikkelhard. Remblokken zijn nog steeds in orde kwa dikte.

Na hoeveel dagen (vrij rijden) is het normaal om hem te vervangen? Of letten jullie alleen op de kleur?

Stalen remleidingen had ik als eerste upgrade, staat trouwens ook in de startpost ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan