Bedankt voor de suggestie. Deze zijn net vervangen 100km terug. Verder dacht ik dat ik nog wel wat hoger zou zitten met vermogen door: dynojet kit, k&n luchtfilter, volledig laser uitlaatsysteem en aftermarket inlaatkelkenCarburateurs slijten en dat zou bij jou ook het geval kunnen zijn.
BV bij de R6 staat er bekend om de stijgbuizen slijten uit incl naalden en sproeiers.
Dit veroorzaakt een flinke verrijking .
Verdiep je daar eens in om bij jou dit aan te pakken
Wat wil je bereiken een rechte lijn in de a/f flow?Bedankt voor de suggestie. Deze zijn net vervangen 100km terug. Verder dacht ik dat ik nog wel wat hoger zou zitten met vermogen door: dynojet kit, k&n luchtfilter, volledig laser uitlaatsysteem en aftermarket inlaatkelken
Meer vermogen vooral. 140pk achterwiel is fabrieksopgaaf voor deze R1 maar ik had wat meer verwacht door de aanpassingen die ik eerder genoemd heb.Wat wil je bereiken een rechte lijn in de a/f flow?
Of een mooie vermogensafgifte zonder rare pieken en dalen?
De pk en koppel lijn zien er heel mooi uit nl. Dus ik kan me goed voorstellen dat test bank meneer niet zoveel winst ziet.
Deellast rij ik niet heel vaak met deze circuitfiets, maar ik heb wel af en toe dat hij hoog in de toeren niet goed wil oppakken. Bijvoorbeeld bij gas geven na de apex in Ramshoek, Ruskeshoek of Butte (bocht na de bult) op Zolder. Ik krijg dan niet helemaal de gasreactie die ik verwacht bij opendraaien gas. Dat was ook de voornaamste reden om op de bank te gaan maar dat was toen niet te repliceren.Hoe vind je dat ie loopt in het algemeen.. met deellast enzo?
Wat ik probeerde te zeggen is dat het niet heel erg belangrijk is of die A/F lijn mooi recht is. Volgens mij denk jij omdat hij over een bepaald gebied erg rijk staat, daar nog winst te behalen is als je daar wat armer zou gaan. Maar zo werkt het niet helemaal bij een carburateur fiets, en wordt ook lastig met een bank die vermogen meet en geen rem heeft.Meer vermogen vooral. 140pk achterwiel is fabrieksopgaaf voor deze R1 maar ik had wat meer verwacht door de aanpassingen die ik eerder genoemd heb.
Je ziet de dips in de AF lijn terug in vermogen lijn,je zou denken dat daar nog wat wist te behalen zou zijn.Ik heb mijn R1 circuitfiets met carbs afgelopen week op de bank gehad en heb de volgende print gekregen waarop te zien is dat hij wat rijk loopt:
Bekijk bijlage 1660544
Eigenaar van de testbank zei dat hij er niets aan zou doen maar ik wil graag een second opinion. Zouden jullie wat bijstellen om hem armer te laten lopen?
Fabrieksopgave is nooit achterwiel pk,s bij Japanners,tussen de 130 en 140 pk zitten de meeste carb R1,s.Wat ik probeerde te zeggen is dat het niet heel erg belangrijk is of die A/F lijn mooi recht is. Volgens mij denk jij omdat hij over een bepaald gebied erg rijk staat, daar nog winst te behalen is als je daar wat armer zou gaan. Maar zo werkt het niet helemaal bij een carburateur fiets, en wordt ook lastig met een bank die vermogen meet en geen rem heeft.
En deze kromme is gewoon erg mooi, dus alle onderdelen die jij er nu opgeschroefd hebt werken goed met elkaar samen/passen prima bij elkaar. Dit is ook wel eens anders en dan moet je als tuner met een testbank de deuken of hobbels in de kromme zien weg te werken, door de afstelling te veranderen. Maar hier staat alles blijkbaar mooi, dus er is geen winst te behalen, dat weet zo'n testbank meneer heus wel. Hij zal jou heus wel een paar uurtjes testbank willen verkopen, maar wordt jij daar blij van als dat niets oplevert?
Verder, volgens mij heeft een R1 carb fiets (1998 1999?) 150 pk fabrieksopgave, maar of dit achterwiel pk's zijn is mij nooit duidelijk. Die fiets van jou is dik 20 jaar oud (niks mis mee ik hou ook juist van deze fietsen voor op het circuit) dus het is ook goed mogelijk dat er wat pktjes weg gelopen zijn over de jaren. Blokken hebben een ideale draaiuren stand waar ze het meeste vermogen leveren, vooral in de autowereld wordt hier veel onderzoek naar gedaan. Blokken op de testbank en laten draaien, en kijken wanneer er het meeste vermogen uitrolt dit is ergens tussen de 10.000km en 100.000km, en ook maar een beperkt aantal km's bijv 25.000 km lang waarin hij optimaal is. Moeilijk te zeggen wanneer dit bij jouw R1 is icm met de tuning onderdelen die jij er nu opgeschroefd hebt.
Maar waar de testbank meneer naar kijkt is de vermogens- en koppelkromme en die is gewoon mooi bij jou grafiek. Dus kan ik me voorstellen dat hij er geen winst in ziet om daar aan te gaan sleutelen. En dat het uiteindelijke topvermogen jou dan een beetje tegen valt? Join the club
Iedere testbank heeft zijn eigen "meetketen" (krachtsensor of koppelmeetflens/as, versterker, data acquisitie, filteringen, instellingen) en mechanische verliezen. Daarnaast is de kwaliteit van het gemeten signaal afhankelijk van de kwaliteit van diegene die de bank beheert/bedient.Meer vermogen vooral. 140pk achterwiel is fabrieksopgaaf voor deze R1 maar ik had wat meer verwacht door de aanpassingen die ik eerder genoemd heb.
Dat is niet helemaal waar,dynojet banken mogen onderling maar heel weinig verschillen van elkaar,andere banken kunnen dat natuurlijk wel.Het is ooit wel getest en verschillen in merk bank kunnen oplopen tot zo,n 15pk,de er uit springende positivo,s waren dieIedere testbank heeft zijn eigen "meetketen" (krachtsensor of koppelmeetflens/as, versterker, data acquisitie, filteringen, instellingen) en mechanische verliezen. Daarnaast is de kwaliteit van het gemeten signaal afhankelijk van de kwaliteit van diegene die de bank beheert/bedient.
Een tuner met verstand van meettechniek zal zorgen dat de analoge/digitale filters correct staan ingesteld, hij regelmatig "nult" of nog beter calibreert op lineariteit en hysterese", correcte temperatuurcompensatie, etc etc. etc. ... . Een tuner die dat goed voor elkaar heeft, beschikt over een bank waarvan de uitkomst/meting betrouwbaar en realistisch is. Een tuner die daar geen verstand van heeft er er niks aan (laat) doen zal een bank hebben waarvan de waarden alle kanten uit kunnen schieten. Al die factoren resulteren erin dat als je jouw motor op diverse banken gaat zetten, iedere bank andere "absolute (piek)waarden" laat zien.
Om bovenstaande redenen moet jij als eigenaar van de motor je niet blind te staren op de absolute waarden maar op het verschil van koppel/en vermogenskromme tussen "eerste meting" en de "beste/laatste meting" na de aanpassingen (op dezelfde bank)
Je zegt het goed. Ze mogen onderling weinig verschillen......... Om dat te waarborgen dienen de banken echter periodiek gekalibreerd te worden door een onafhankelijk "orgaan" of wellicht heeft Dyno er een eigen dienst voor. De volgende keer als je naar een tuner gaat moet je eens vragen naar het laatste kalibratie rapport. Ik heb daar vroeger altijd naar gevraagd (was destijds werkzaam in de meettechniek/proefstandenbouw) maar nooit een kalibratie gezien.Dat is niet helemaal waar,dynojet banken mogen onderling maar heel weinig verschillen van elkaar,andere banken kunnen dat natuurlijk wel.Het is ooit wel getest en verschillen in merk bank kunnen oplopen tot zo,n 15pk,in een Engelse test was dat zelfs nog meer.
Maar dat is op zich niet belangrijk,een bank is bedoeld om te zien hoe de motor staat afgesteld ,bijvoorbeeld voor en na een
modificatie.
Was dat getunede exemplaar dezelfde fiets als de stadaard fiets? was de grafiek van de standaardfiets op dezelfde vermogensmeter? was de standaard grafiek misschien wel van de fabriek? Hoe waren de rondetijden?Dit doet mij denken aan een tuningverhaal in een Engels motorblad. Het ging over een geteste Fireblade die behoorlijk getuned was, ook met nokkenassen. De motor was bloedsnel en liep perfect. Opvallend was dat de koppel- en vermogenskrommen precies gelijk waren aan de waarden van een standaard exemplaar....
Het is uit een tijd dat er nog geen linkjes waren.Was dat getunede exemplaar dezelfde fiets als de stadaard fiets? was de grafiek van de standaardfiets op dezelfde vermogensmeter? was de standaard grafiek misschien wel van de fabriek? Hoe waren de rondetijden?
Geen idee wat de bedoeling achter het verhaal was, maar het zegt zo nog niet zo veel. Heb je toevallig een linkje? klinkt wel als leuk leesvoer
Ga eens terug naar de Originele setting.Deellast rij ik niet heel vaak met deze circuitfiets, maar ik heb wel af en toe dat hij hoog in de toeren niet goed wil oppakken. Bijvoorbeeld bij gas geven na de apex in Ramshoek, Ruskeshoek of Butte (bocht na de bult) op Zolder. Ik krijg dan niet helemaal de gasreactie die ik verwacht bij opendraaien gas. Dat was ook de voornaamste reden om op de bank te gaan maar dat was toen niet te repliceren.
Ik zou nog maar even wachten met je eigen bank bouwen want met deze opmerking sla je de plank volledig mis.Maar of dat nou gekalibreerd is of niet maakt eigenlijk niet zoveel ut als je een uitgangstest doet en dan iets aanpast en weer meet.