Yamaha R3 - A2

798218B5-8F8C-43B4-B87A-BCBC4DEFF3BE.jpeg


Staat er zomaar opeens een R3 geparkeerd bij mij op het werk! Nee niet de mijne. Helaas, want precies zoals deze, lijkt me echt leuk. :Y
 
Binnenkort in dit theater.. een zwarte R3. :t
Begin januari gaat die op kenteken.
Momenteel onderweg uit het centrale magazijn in Europa.
00002441414141468392a_88d5.jpg

Ik doe wel gelijk een Akrapoviç racesysteem erop, verstelbare handles, bescherming op het motorblok en een quickshifter.
Omgekeerd schakelen helaas niet standaard voorzien.
Misschien in de toekomst dan een ander rem/schakelsetje er op. O-)

Verder geen technische updates sinds 2019 voor deze motor.
En er zijn überhaupt weinig ontwikkelingen in deze klasse.
Dus nu wat oud maar up to date leesvoer. :P
Ik kan niet wachten. :]
 

Bijlagen

  • Motoplus R3 test 4.jpg
    Motoplus R3 test 4.jpg
    319,7 KB · Weergaven: 12
  • Motoplus R3 test 3.jpg
    Motoplus R3 test 3.jpg
    296 KB · Weergaven: 12
  • Motoplus R3 test 2.jpg
    Motoplus R3 test 2.jpg
    272,4 KB · Weergaven: 10
  • Motoplus R3 test 1.jpg
    Motoplus R3 test 1.jpg
    190,2 KB · Weergaven: 10
Binnenkort in dit theater.. een zwarte R3. :t
Begin januari gaat die op kenteken.
Momenteel onderweg uit het centrale magazijn in Europa.
Bekijk bijlage 1833000
Ik doe wel gelijk een Akrapoviç racesysteem erop, verstelbare handles, bescherming op het motorblok en een quickshifter.
Omgekeerd schakelen helaas niet standaard voorzien.
Misschien in de toekomst dan een ander rem/schakelsetje er op. O-)

Verder geen technische updates sinds 2019 voor deze motor.
En er zijn überhaupt weinig ontwikkelingen in deze klasse.
Dus nu wat oud maar up to date leesvoer. :P
Ik kan niet wachten. :]
Zoals je weet ben ik stikjaloers…. Dat je dan een lelijke zwarte hebt gekozen maakt het weer enigszins draaglijk. :P
1671747455400.jpeg
Wat voor quickshifter heb je? ‘k Meen ergens gelezen te hebben dat als je dat doet meteen ook een complete andere ECU moet hebben. Maar is misschien achterhaalde info hoor.
 
Zoals je weet ben ik stikjaloers…. Dat je dan een lelijke zwarte hebt gekozen maakt het weer enigszins draaglijk. :P
Bekijk bijlage 1833008
Wat voor quickshifter heb je? ‘k Meen ergens gelezen te hebben dat als je dat doet meteen ook een complete andere ECU moet hebben. Maar is misschien achterhaalde info hoor.
Ja, die Anniversary kon ook, en is mooi, maar met wit heb ik op termijn minder dan full black. 8-)

De quickshifter is een origineel Yamaha artikel.
Daar kom ik dan weer klem met een andere after market rearset.
 
Ah okee. Hmm ik zie het. Ach daar is t.z.t. vast wel een oplossing voor te vinden. :t
Het grappige was dat ik hem in tweede instantie via Google had gevonden op de site van de motorzaak waar ik de R3 ging bestellen.
Maar in de webshop bij deze leverancier kreeg ik hem in eerste instantie niet te zien 8)7

Daar kwam die niet uit via de normale route.
Om het makkelijker te maken die moderne techniek.
Gelukkig weet Google alles. ;)
 
Kan niet wachten om de klusverhalen van de R3 te lezen @Worldbeater
Het staat zo nu en dan tot twee, drie jaar stil hier in dit topic.
Dat gaat niet gebeuren de komende twee, drie jaar. O-)

De type topics waar ik voorheen poste hebben hetzelfde euvel.
RSV4, TL1000R, Raptor 1000, BMW G310R/GS.
Vaker echoputten dan berichten. ;)
;)
 
Het verschil in prijs met de Ninja 650 is klein, maar de motor en afwerking zijn duidelijk meer volwassen bij de grotere Kwaak.
Geldt dat ook niet - een beetje - voor de R3 versus R7 en andere grotere Yamaha's?
Ik heb wel eens een R3 gezien in het wild (zie eerdere post in dit topic bijvoorbeeld) en hoewel ik kwijlend met knikkende knieën rond het apparaat drentel, vallen wel de wat goedkoop aandoende knoppen aan het stuur op en de rem-/koppelinghendel.
 
Ik heb wel een tijdje getwijfeld en ook enkele maanden gewacht om de 24/7 inzetbare motor x+1 te kopen.
Het moest vooral een lichte motor zijn, maar wel iets van high performance in zich hebben.

Diverse nieuwsberichten gevolgd en aankomende introducties afgewacht.
Vooral ook veel fake nieuws op het internet.
En niet alles komt naar Europa.

Een R4 bestaat wel op YouTube, net als een BMW S650RR en een Honda CBR750R.
In China zijn ook mooie viercilinder 400's op papier.
Doen er al een jaar over om concreet te worden.

De nieuwe CF Moto 450RS tweecilinder die wel gekomen is stelde onder meer teleur door een matige en niet instelbare vering.
Een achterschokbreker monteer ik wel van Hyperpro, maar als je vervolgens ook niets aan de voorvork hebt. :N

Kawasaki zou met een viercilinder vierhonderd komen.
Dat duurt nu even te lang en is nog steeds niet zeker.
De kriebels nemen weer toe..

Om de twee cilinder Ninja 400 draai ik al regelmatig rondjes sinds vier jaar en indertijd heb ik ook al anders besloten.
Maar de confrontatie afgelopen zaterdag maakte opnieuw niets los.

Het verschil in prijs met de Ninja 650 is klein, maar de motor en afwerking zijn duidelijk meer volwassen bij de grotere Kwaak.

De Honda CBR650R deed daar nog een goede stap bovenop.
Maar die is totaal niet leverbaar hoorde ik van twee motorzaken met een onderliggende afstand van ca. 150 kilometer. :+

Daar bijna een tweedehands CBR650R gekocht van 2022 met maar 35 km op de digitale klok.
Ik vond de korting na onderhandelingen net €200,- te laag. :')
Ze hadden gelijk want de volgende dag had iemand anders hem gekocht.

Uiteindelijk weer terug naar de basis, een lichte motor voor erbij als contrast met de andere motor.
Een model die ook in de regen of zelfs sneeuw eenvoudig te hanteren is bij een slippertje.
Je duwt hem met twee vingers uit de schuur om een rondje te maken. :]
En die in de zomer wellicht mijn circuit skills kan bijschaven op de kleine banen.

Bij de plaatselijke Yamaha dealer ben ik het afgelopen jaar al drie keer geweest om te praten en kijken.
Steeds stond er een R125 Anniversary model en een R7.
Verder niet.

Dezelfde maanden met Ten Kate en Cees Doorakkers aan de bel geweest over andere nokkenassen, dunne voetpakking en hoge compressie zuigers voor de nieuwe nog te kopen R3.

Puntje bij paaltje, de R3 heb ik nergens mogen zien in het echt.
Maar afgelopen weekend laat in de avond uiteindelijk maar via een webshop besteld.

De eerste werkdag belde de motorzaak of ik al een rijbewijs heb. _O-
Nou ja, dat mag die vragen, maar wellicht was dat een bruggetje naar een uitgestelde leverdatum in de eerste week van januari.

Gelijk komt er dus het Akrapoviç racesysteem op voor een verdere gewichtsbesparing van vijf kilo en een quickshifter voor de performance. :)

Foto's volgen in 2023.
Dank voor het lezen. :W
 
Geldt dat ook niet - een beetje - voor de R3 versus R7 en andere grotere Yamaha's?
Ik heb wel eens een R3 gezien in het wild (zie eerdere post in dit topic bijvoorbeeld) en hoewel ik kwijlend met knikkende knieën rond het apparaat drentel, vallen wel de wat goedkoop aandoende knoppen aan het stuur op en de rem-/koppelinghendel.
Bij de CF Moto 450RS zijn het echt bouwmarkt glimmende bouten.

Bij de Ninja voelde ik niets bij een blik in de cockpit en de ielige kroonplaat (R3 straks idem dito maar niet irl gezien dus moet even wennen na een paar ritjes :+ ). .
De 650 stond er naast en dat is voor ca. €1.500,- zoveel meer motor. 8)7
Maar dat gaat weer voorbij aan de 168/169 rijklaar die ik nastreef. :Y

Eigenlijk had ik vorig jaar besloten alleen nog maar te gaan voor TFT en connectivity on board.
Kwestie van tijd.

Maar het wachten duurt nu te lang.
De R3 zie ik wel als wat sportiever door het M1 achtige kuipwerk.
En die heeft een gunfactor.
Niet zo groen ook. :+

Dan maar even twee, drie jaar met deze en na die tijd zal er ook wel een knappe electrische motorfiets beschikbaar zijn.

Kawasaki komt met een mooie supersport achtige EV in 2023, maar nog een kleine accu en voorlopig toch niet vrij beschikbaar.
Over twee weken eindelijk weer lekker zonder zorgen rijden in de winter. :)
 
Ik volg je verhalen al in het s1000rr topic en ben groot fan :Y

Zelf rijd ik af en toe op het 2019 model van mijn vriendin. Wat kun je lekker smijten met die fiets :)
 
Geldt dat ook niet - een beetje - voor de R3 versus R7 en andere grotere Yamaha's?
Ik heb de R3 gelukkig nog niet in het echt gezien. :+

Maar de drie keer dat ik bij de plaatselijke Yamaha dealer in Naaldwijk langs ging stond daar dus wel de R125 Anniversary.
Daar was ik steevast meer van onder de indruk dan van de R7. :?

Ik heb zelfs een keertje gevraagd of ze geen R3 blok in die R125 konden stoppen. :+

Overigens sprak ik vorige week een verkoper bij MKC Rotterdam en die heeft gewoon 1.56 gereden op Assen met een R3. 8)7
Ik durf daar tijdens gemengde circuitdagen echt niet tussen anderen te rijden met die 42 pk.
Maar hij had echt een race en rijdt daar al sinds zijn elfde. :}
Had in het verleden ook geen probleem om langzame rijders in het grind te duwen. :o
Gang in die motor! _O-
Ik heb wel eens een R3 gezien in het wild (zie eerdere post in dit topic bijvoorbeeld) en hoewel ik kwijlend met knikkende knieën rond het apparaat drentel, vallen wel de wat goedkoop aandoende knoppen aan het stuur op en de rem-/koppelinghendel.
Voor mijn eerste bericht hier het hele topic enkele dagen eerder gelezen. :Y :t

Ik kende je natuurlijk al een beetje maar zag nu nogmaals n dit topic de bevestiging dat je echt een liefhebber bent van de R3.
En dat was al ca. 48 uur na mijn pm. ;)
 
Ik volg je verhalen al in het s1000rr topic en ben groot fan :Y

Zelf rijd ik af en toe op het 2019 model van mijn vriendin. Wat kun je lekker smijten met die fiets :)
Leuk om te lezen.
We geven dit topic nu allemaal alvast een aardige duw vooruit. _O-

Ik kon de afgelopen week een 2019 model particulier kopen voor €5.000.
Niet veel verschil met een nieuwe.
Positief en negatief is dat. ;)

Post eens wat foto's als je hebt? 8-) :t
 
Dit zijn de enige die ik heb
Thanks. Niet samen met je eigen motor? ;)

Volgens mij zitten er in de kroonplaat twee dopjes waar draad onder zit.
Ben je daar bekend mee?

Ik wil eigenlijk al met ophalen via secundaire wegen naar huis.
Het is best een aardige afstand en geen idee hoe dat moet. :+
Dus er gelijk een ram mount opzetten voor de TomTom zou wel ideaal zijn.
Normaal heb ik het bolletje via een gat in het balhoofd, maar volgens mij is die hier dicht.

Ik heb al wel wat in bestelling staan en ook nog wel wat alternatieven op de plank liggen. O-)
PSX_20221223_132120.jpg
 
56 km over de snelweg naar de dealer.
Terug moet in 57 km secundair kunnen. :)

Maar wellicht maak ik er gelijk een rustig rondje van 1.000 km in een paar dagen van.
Bij het ophalen in ieder geval de eerste beurt regelen voor over een paar dagen tot twee weken.
Ik heb nog tijd om er over na te denken i.c.m. het weer. :]
 
56 km over de snelweg naar de dealer.
Terug moet in 57 km secundair kunnen. :)

Maar wellicht maak ik er gelijk een rustig rondje van 1.000 km in een paar dagen van.
Bij het ophalen in ieder geval de eerste beurt regelen voor over een paar dagen tot twee weken.
Ik heb nog tijd om er over na te denken i.c.m. het weer. :]
Klinkt goed, is naar mijn mening ook een comfortabele motor
 
Terug
Bovenaan Onderaan