Yamaha R6 rookt uit carter ontluchting, en loopt slecht

ArjanWB

Rookie
22 sep 2009
24
0
Leusden
Wie kan mij helpen??????

Ik rij een Yamaha R6 uit 2001. Nu is er de laatste tijd een probleem ontstaan. Zodra de motor warm werd dan begon deze te roken, onder de tank vandaan. Dit bleek carter ontluchting te zijn die er op gemaakt was door de vorige eigenaar.

Nu had ik deze carter ontluchting weer aangesloten op het lucht filter (waar deze hoort denk ik). De motor starte nu slecht en loopt slecht stationair.

Ik heb daarom weer de carter ontluchting er op gezet, maar hij rookt nu als een achtelijke. Echt waardeloos! :(

Is er info aanwezig waarop ik kan zoeken hoe je die emissie leiding goed aansluit, want volgens mij moet deze origineel op je lucht filter aangesloten worden om de emissie eis te halen. En is er info aanwezig om de deze aansluiting te veranderen en dus die eis te omzeilen.

Nu probleem 2!!!! Hij loopt nog steeds slecht stationair!!!! Hij loopt als een kogel maar moet um op 3000 toeren houden bij stop licht anders valt deze uit.

Dus eerst was ik geneveld in rook bij een stoplicht, en nu sta ik als een sjonnie gas te houden!!!! :X

Wie kan mij helpen
 
Mogelijke oorzaken.
Gat in de zuiger of cyl. wand.

Klepspeling niet correct.
Bougie verkeerde warmtegraad
Bougie verkeerde speling op de lip.
Verkeerd merk bougie. Bv de chinese NGK. ipv de Japanse NGK
Kun je zien aan het doosje ... Made in......

Motor belasten als deze nog niet door en door warm is.
Motor belasten als deze een poos in nederland heeft gereden en daarna in duitsland wordt opengetrokken. Voor ontsteking door gloeiende kool delen.

Onjuist type olie. Onvoldoende koeling zuigerbodem.

Het is vervelend. Sommige type motors zijn gevoeliger dan andere.
Echter een gat in de zuiger is geen specifiek R6 probleem.

Het komt steeds vaker voor bij hoog toerige motoren.
hij heeft het toch niet over een gat in de zuiger? de cilinderwanden scheuren ,En JA das wel een R6 probleem ,Heeft niks met die bougie verhalen te maken :N
 
limted white edition!!!! Ja lache he. Ik hade deze gekocht met een schuiver en de fiets parelmoer wit met de onderzijde zwart (mat) gepoten. Als ik wist dat ik een limited white edetion was dan had ik um niet verkocht!!!!
 
beetje laat..

maar ik vrees dat ik hetzelfde probleem heb,
heb een r6 uit '05
voelde laatst wat tikken bij mn r-voet... maar doorgereden hopend dat t weg zou trekken |(

vandaag bij het optrekken miste hij overduidelijk een hoop vermogen duurde even om op gang te komen.
en bij thuiskomst merkte ik ineens dat k uitgerookt werd... t is donker dus kon niet echt duidelijk ontdekken waar de rook precies vandaan komt iig uit de voorkant.

stationair loopt ie wel prima...

enig idee of dit bij het '05 model ook een veelvoorkomende kwaal is???

lijkt er wel verdacht veel op naar mijn idee ...

hoop het niet heb de motor pas sinds nov. en heeft aardig wat gekost .. heb niet zoveel zin om een bak geld aan reparaties uit te geven :N

heb weinig tot geen verstand van sleutelen .... simpele manieren om het probleem te achterhalen???

gr
 
beetje laat..

maar ik vrees dat ik hetzelfde probleem heb,
heb een r6 uit '05
voelde laatst wat tikken bij mn r-voet... maar doorgereden hopend dat t weg zou trekken |(

vandaag bij het optrekken miste hij overduidelijk een hoop vermogen duurde even om op gang te komen.
en bij thuiskomst merkte ik ineens dat k uitgerookt werd... t is donker dus kon niet echt duidelijk ontdekken waar de rook precies vandaan komt iig uit de voorkant.

stationair loopt ie wel prima...

enig idee of dit bij het '05 model ook een veelvoorkomende kwaal is???

lijkt er wel verdacht veel op naar mijn idee ...

hoop het niet heb de motor pas sinds nov. en heeft aardig wat gekost .. heb niet zoveel zin om een bak geld aan reparaties uit te geven :N

heb weinig tot geen verstand van sleutelen .... simpele manieren om het probleem te achterhalen???

gr

compressie meten...
 
kon er indd niets over vinden bij modellen na '02 ... maar kan natuurlijk ook gewoon dikke vette pech zijn ... dus maar compressie meten indd...
alles onder 10 barr is niet gezond ???
 
kon er indd niets over vinden bij modellen na '02 ... maar kan natuurlijk ook gewoon dikke vette pech zijn ... dus maar compressie meten indd...
alles onder 10 barr is niet gezond ???

Ik heb zelf een '01 model en ik had dus het cilinder probleem.
had op 1: 0 bar (stuk uit cilinderwand)
2:10 bar
3:3 bar (cilinderwand gescheurd)
4: 10 bar


Heb je 9 bar is er nog niks aan de hand natuurlijk maar als je dus rond de 3-4 bar zit...
 
Je kan idd compressie meten. Heel makkelijk is om sowieso te kijken of je overdruk in je carter heb. Boven op je carter zit je carter ontluchting. deze zit meestal (origineel) aangesloten op je lucht filter ivm met emissie. Als je deze er af haalt en er komt rook (olie damp) uit je carter als de motor warm is dan kunnen er twee dingen aan de hand zijn.
1. cilinder wand stuk
2. zuiger veren op.

Het probleem van de 99 t/m 2002 model is dat het cilinder en carter gedeelte uit 1 geheel bestaat. Een gebruikt blok heeft als risico dat het probleem zich weer voor doet. Bij 2003 modellen weet ik ff niet of dit weer gedeelt is.

Een mogelijkheid is om middels een endoscoop via bougie gat ff te kijken of ze beschadigd zijn. Dan weet je waar je aantoe bent.

Ik was er zo ziek van dat ik dit model dus ff niet meer moet hebben! Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag. Ben geen expert maar als je het een keer meemaakt dan kan je iig ervaringen delen.
 
Mogelijke oorzaken.
Gat in de zuiger of cyl. wand.

Klepspeling niet correct.
Bougie verkeerde warmtegraad
Bougie verkeerde speling op de lip.
Verkeerd merk bougie. Bv de chinese NGK. ipv de Japanse NGK
Kun je zien aan het doosje ... Made in......

Motor belasten als deze nog niet door en door warm is.
Motor belasten als deze een poos in nederland heeft gereden en daarna in duitsland wordt opengetrokken. Voor ontsteking door gloeiende kool delen.

Onjuist type olie. Onvoldoende koeling zuigerbodem.

Het is vervelend. Sommige type motors zijn gevoeliger dan andere.
Echter een gat in de zuiger is geen specifiek R6 probleem.

Het komt steeds vaker voor bij hoog toerige motoren.


Waarom is dat slecht voor de motor? En wat zie jij precies met "rijden" in Nederland VS open trekken in Duitsland.
 
Laatst bewerkt:
Oorzaak cilinderbusmisère zeg ik,

Open uitlaat, mengsel te arm, waardoor piekbelastingen, high-speed knock. (waardoor zuigers & cilinderwanden het loodje kunnen leggen)

Daarbij komt ook het niet goed warmrijden..

Je kunt ook op de meeste foto's die hier geplaatst zijn, zien, dat het mis gaat waar de cilinderbussen tegen elkaar aan zitten, dus geen koeling of niet genoeg...)

Wel een miskleun van Yamaha...
 
Open uitlaat, mengsel te arm, waardoor piekbelastingen, high-speed knock. (waardoor zuigers & cilinderwanden het loodje kunnen leggen)

Ik sluit me hier volledig bij aan.

Ziehier het gevaar dat je loopt als je een open uitlaat op een motor zet, zonder het blok opnieuw af te stellen. De motor loopt te arm, wordt te heet, en het is een kwestie van tijd voordat het mis gaat.

Het lijkt er ook op dat speciaal de R6 hier extra gevoelig voor is. Ik denk dat puur en alleen omdat het bij andere motoren amper mis gaat.
 
Ik sluit me hier volledig bij aan.

Ziehier het gevaar dat je loopt als je een open uitlaat op een motor zet, zonder het blok opnieuw af te stellen. De motor loopt te arm, wordt te heet, en het is een kwestie van tijd voordat het mis gaat.

Het lijkt er ook op dat speciaal de R6 hier extra gevoelig voor is. Ik denk dat puur en alleen omdat het bij andere motoren amper mis gaat.


Dan zal ik dat even ontkrachten......

Mijn '01 R6 heeft een open uitlaat,K&N filter en is zeer zeker bij een erkend bedrijf afgesteld.
R6 '01 van maat van me (R6-9r op MF) idem dito.
R6 '00 van ander maatje (Koecky op MF) idem dito.

Ook bij hun trad het cilinderprobleem op.

Schijnt dat Yamaha doet alsof ze nog nooit van dit probleem hebben gehoord maar als je op diverse (ook buitenlandse) fora's kijkt komt het dus regelmatig voor en bijna allemaal bij de 1e cilinder.
Moet dus wel een foutje van Yamaha zijn.......
 
Dan zal ik dat even ontkrachten......

Mijn '01 R6 heeft een open uitlaat,K&N filter en is zeer zeker bij een erkend bedrijf afgesteld.
R6 '01 van maat van me (R6-9r op MF) idem dito.
R6 '00 van ander maatje (Koecky op MF) idem dito.

Ook bij hun trad het cilinderprobleem op.

Schijnt dat Yamaha doet alsof ze nog nooit van dit probleem hebben gehoord maar als je op diverse (ook buitenlandse) fora's kijkt komt het dus regelmatig voor en bijna allemaal bij de 1e cilinder.
Moet dus wel een foutje van Yamaha zijn.......

Zijn er trouwens ook gevallen met originele uitlaat bekend?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan