Yamaha SR500 Tracker project.

Ik heb mezelf het lekker moeilijk gemaakt door dat resterende stuk framebuis daar weg te halen en te vervangen door een stuk strip aan de achterkant. _O- Maar wie mooi wil zijn moet pijn lijden heb ik gehoord. :') De zware veer die het rempedaal terugdrukt was amper meer op zijn plaats te krijgen maar door een special tooltje te maken en wat gepast geweld toe te passen zit hij er weer tussen. Alleen had hij geen plek meer om de veer op te laten rusten dus ik heb een RVS staafje gemaakt wat op die plek komt.

IMG_0945.jpeg


Origineel:

IMG_0901.jpeg


Dus nu kon alles definitief aangesloten worden.

IMG_0947.jpeg
IMG_0948.jpeg


Volgende klus is het motorblok definitief vastzetten met de juiste blokbouten ipv de draadeinden die er tijdelijk in zaten, de tijdelijke bouten die de carterhelften vasthouden vervangen en de olieleidingen met de juiste hardware en afdichtringen vastzetten.

Maar dat is voor morgen...
:W
 
:9

IMG_0887.jpeg

IMG_0870.jpeg


Blok vast, gelijk de voetsteun op zijn plek als we toch daar in de buurt zijn. :t

IMG_0903.jpeg


Best een leuke combinatie samen met dat originele mattige chroomwerk en het zwart.
En daarna alle 6 mm carterbouten vervangen door de definitieve :t

IMG_0920.jpeg


Koppelingsmechanisme ook weer gemonteerd, ik had al een nieuwe seal in het blok gezet op die plek, de afstelmoer heeft nu ook een nieuwe.
Voortandwielmoer op zijn plek met een nieuw borgplaatje er onder, na het monteren van de ketting vouw er ik een hoekje van om voor het borgen.

IMG_0906.jpeg
IMG_0909.jpeg

IMG_0900.jpeg
 
Volgende update is eindelijk de cilinderkop en kleppendeksel vast zetten en kleppen stellen, dan kan het blok definitief dicht. *O*
 
Ik moet de carburateur ook nog een beetje oppoetsen denk ik, die kwam ik net weer tegen. :/

IMG_0936.jpeg
 
Je zou ons nog vertellen waar je de bouten,beugeltjes etc hebt laten doen *D
Heet het cadmeren,of zit ik er helemaal naast?
 
Je zou ons nog vertellen waar je de bouten,beugeltjes etc hebt laten doen *D
Heet het cadmeren,of zit ik er helemaal naast?
Ik dacht dat ik dat al gedaan had, maar dat was dan ergens anders :')


Wat bij mijn spullen gedaan is noemen hun Chroom 6 of geel verzinken, in merk dat er hier en daar andere termen voor worden gebruikt.
 
Dynamodeksel er op met een nieuwe pakking, en nu bij het voortandwiel ook alles gedaan is inclusief de ketting doorvoeren kan die er ook op. :t Schakelpookje ook weer gemonteerd na die opgepoetst te hebben en twee knikjes er in gemaakt te hebben zodat deze niet meer probeert door het dynamodeksel heen te slijten bij elke keer dat je opschakelt. :')

DC68009A-D1BC-4079-BAAB-DE217AFDC539.jpeg
FC65DFDD-A2BF-4343-A453-B3DA02791DEB.jpeg
 
Ik leer wel weer nieuwe dingen met dit project trouwens, ook al bouw ik al 20+ jaar.
Hoe je de spullen inlevert heeft effect op het eindresultaat, ik heb dingen die nog heel mooi waren en dingen die best roestig waren ingeleverd, ook wat dingen die roestig waren en die ik zelf even voor het opsturen al wat netter hard gemaakt zoals de voetsteunbeugels en je ziet het terug in het eindresultaat.

Als je het roestig inlevert is het eindresultaat matter als wanneer het vantevoren al glimt, ook doet het verzinken (logischerwijze) niets met roestputjes of krassen dus ik weet waar ik volgende keer extra op moet letten. :Y
 
Cilinderkop vastgezet na uitgezocht te hebben welke moer ook alweer waar komt... ik heb het nog niet eerder meegemaakt dat er voor een éénpitter cilinderkop 4 verschillende maten gebruikt worden om deze vast te zetten, we hebben: 4 mm inbus, 12 mm M8 moer, 14 mm M10 moer en 17 mm M10 moer. Met drie verschillende hoeveelheden Nm's waarmee ze vastgezet moeten worden, en bij sommige moet je een verlengstuk gebruiken en voor andere kan je er dan juist niet meer bij. _O-

Het past mooi bij het onnodig ingewikkeld zijn van de ontsteking en de originele carburateur. :P

De olieleiding heeft nieuwe koper ringetjes, de beugel om de kop met het frame te verbinden is ook van de plank naar zijn plekje op de motor verhuist en als kersje op de taart heb ik de kleppen weer gesteld, de speling was weer wat veranderd sinds de demontage en het inslijpen maar staan nu weer netjes op 0,10 en 0,15 mm.

IMG_0923.jpeg


Begint er aardig op te lijken!

IMG_0924.jpeg


Kleplichter werkt nu ook voor het eerst, de binnenkabel was te kort waardoor de hevel de slag niet kon maken om de uitlaatklep open te duwen.
Dan kan komen omdat het een aftermarket kabel is of omdat "iemand" bang was dat het allemaal te krap was en vreesde dat de klep open zou blijven staan en een stukje van de buitenkabel heeft verwijderd eerder in de bouw O-)

IMG_0952.jpeg


Maar met een klein draai- en freesprojectje is dat ook weer opgelost en hoef ik straks niet meer door de compressie heen te trappen om de krukas op het goede punt te zetten, en zo te voelen heeft de SR ook wat meer compressie als eerst dus dat komt goed uit. :9

IMG_0950.jpeg
IMG_0953.jpeg


Inlaatrubber ziet er ook weer netjes uit en is gemonteerd met een nieuwe pakking.

IMG_0927.jpeg
IMG_0926.jpeg
IMG_0928.jpeg



Morgen de carburateur netjes maken, weer in elkaar zetten en terug op de motor bouwen.

:W
 
Enige externe factor is nu nog spuitwerk, dat kan soms wel even duren is mijn ervaring (op een uitzondering na). Ik heb het ook nog niet weggebracht. O-)

Zelf moet ik de carburateur nog opbouwen en zo.
Uitlaat nog pas maken op de Supertrapp demper, en er een ophanging voor maken in rubber.
Electra moet weer terug op de motor en netjes afgewerkt worden, dashboardje er op, voorrem weer op druk zetten en vast nog een paar dingetjes die ik nu vergeet, maar eigenlijk helemaal niet zo veel grote dingen meer. :)

Binnenkort wellicht weer voor het eerst starten. :9
 
Demper zelf nog netjes maken, oude bevestiging er af en nieuwe op bakken.
Het resterende stukje Nichthawk heb ik nu gerecycled als nieuw eindstuk van de uitlaat, dat was nog wel op te poetsen gelukkig.

5836B14A-6809-4C2C-898B-515E74465723.jpeg
6B29223C-DF57-4498-867B-B3677BF5B802.jpeg
B8F22AF6-B4AC-48A7-80F0-CD274FF97FB4.jpeg
DA99E723-52E3-47AE-B39A-E5F57E18879A.jpeg
 
Omdat de nieuwe demper 4 cm langer is als de oude moet de uitlaatbocht 4 cm korter plus het is een andere diameter bij de aansluiting, vast zo'n stomme Amerikaanse maat in plaats van Metrisch. :P
 
Ja ziet er mooi uit . Mijn complimenten hier voor. Ooit ook een SR500 gehad.
Nu had die het euvel dat als je weg ging en je reed een paar km en je ging tanken of hij sloeg af dat ding met geen mogelijkheid aan te trappen was. 10 min wachten . 1 trap en hij liep weer.
Jaren later kwam ik er achter dat dit een bekend euvel is. Bij Kedo kon je daar een plaatje voor bestellen zodat de hitte van de cilinder minder invloed heeft op de carburateur. Jij bent handig zat dus dat zou je ook zelf kunnen maken.
 
Ja ziet er mooi uit . Mijn complimenten hier voor. Ooit ook een SR500 gehad.
Nu had die het euvel dat als je weg ging en je reed een paar km en je ging tanken of hij sloeg af dat ding met geen mogelijkheid aan te trappen was. 10 min wachten . 1 trap en hij liep weer.
Jaren later kwam ik er achter dat dit een bekend euvel is. Bij Kedo kon je daar een plaatje voor bestellen zodat de hitte van de cilinder minder invloed heeft op de carburateur. Jij bent handig zat dus dat zou je ook zelf kunnen maken.
Bedankt voor de tip :t
Ik ga kijken of ik er ook last van heb als hij weer rijdt.
 
De XT500 carburateur die ik gekocht had vanwege problemen met de originele was tot mijn verbazing mooi schoon van binnen en de motor liep er perfect op maar aan de buitenkant hadden de jaren best wel hun tol ge-eist.

carb voor.jpeg


Dus ik heb de hele boel uit elkaar gehaald en wat foto's gemaakt welke onderdeeltjes er bij de carb horen voordat ze verzinkt werden anders had ik ze echt niet meer allemaal terug kunnen vinden in de 116 stuks die ik heb laten doen. :')

IMG_0435.jpeg
IMG_0437.jpeg
 
De body van de carburateur heb ik weer glimmen gekregen met een paar roterende staalborstels op de boormachine en als afwerking een kunststof borstelkop om het wat egaler en matter te krijgen.

Daarna was het een kwestie van weer opbouwen met een nieuw sealtje en pakkingkje hier en daar.
Zelfs de oude kruiskopjes zitten er weer in omdat die nog bruikbaar waren. :t
In het choke mechanisme zit een heel klein veertje en een nog veel kleiner balletje om hem in de open of dichte positie vast te houden, die had ik express in een plastic zakje gedaan om ze niet kwijt te raken. :t

IMG_0938.jpeg
IMG_0937.jpeg
IMG_0939.jpeg
IMG_0940.jpeg
IMG_0941.jpeg
IMG_0942.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan