• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Yamaha Tracer 9 Akrapovic

Tracer7

Rookie
Lid geworden
11 feb 2022
Waarderingsscore
0
Hallo,

Recent heb ik een Tracer 9 gekocht. Ik wil graag een Akrapovic uitlaat. De E keur versie is zowat 1000,= euro duurder dat de race uitvoering.
Deze maakt 104 DB bij 5000 toeren. Volgens het RDW maakt hij standaard 95 DB. Een (flinke) overschrijding dus..
Echter zie ik 90% van de Tracer 9 rijders, rijden met deze uitlaat.

Iemand ervaring met de motor & uitlaat combinatie?
Zal ik een WOK krijgen zelfs als ik de DB killer erin laat?
Wat zijn de marges als het aankomt op controle?

Bij voorbaat dank!

Bijlagen

• Akrapovic Racing Line.JPG
    Akrapovic Racing Line.JPG
    15,9 KB · Weergaven: 0
  • Akrapovic ECE keur.JPG
    Akrapovic ECE keur.JPG
    15,1 KB · Weergaven: 0
Met een beetje geluk nemen ze de hele motor in beslag voor herkeuring, nemen ze de uitlaat in beslag, krijg je 450 euro boete en een WOK.

*O*

Zal ik een WOK krijgen zelfs als ik de DB killer erin laat?
Zonder e keur maakt het niet uit hoeveel db killers je er in last, politie kijkt alleen of een stempel er op zit. Dus in dit geval ja je bent de lul als de politie je daarvoor langs de weg zet.

Word je zomaar gecontroleerd? Nee, zeker niet. Ook al heb je een luidere uitlaat, zolang je niet overal continu de toerenbegrenzer laat schreeuwen word je (in mijn ervaring, en anekdotes van wat vrienden met 1000cc raceuitlaat uitrustingen) niet gecontroleerd.

Gaan de motor-forum opa's echter zeiken? Ja.

Nou ja, je moet ook bedenken dat als je versleten demper te luid is en dat begint zo op te vallen dat het de aandacht trekt dat die ‘e’ in je uitlaat dan ook niks meer uitmaakt. Andersom ook, is je uitlaat lekker stil dan moet je het op een ander gebied wel heel bont hebben gemaakt dat ze daar over vallen.

Ben geen opa maar 30.. En ik heb de pleurishekel aan open uitlaten / te luide uitlaten die het vergallen voor de rest. Als ik op het terras zit en zo'n malloot voorbij zie komen schaam ik me kapot als motorrijder. Want al die 99 motorrijders zie zich netjes gedragen onthouden mensen niet. Die ene malloot wel.

Een aftermarket uitlaat met e-keur is al een verbetering/toename qua geluid.. kan je ook gewoon tevreden mee zijn.

Edit: Grappig dat Yamaha neerzet "race use only" .. zelfs op een circuit mag je hier nog niet mee rijden.

Terug
Bovenaan Onderaan