Yamaha TRX850 topic deel 10

Wel hele dikke foto op die rode TRX als je net je rijbewijs hebt?! :o

Uit zijn verhaal eronder kan ik opmaken dat de TRX niet zijn eerste motor is.
Mocht ik hem vaker tegen komen (hij woont ook in Amersfoort zo te zien) dan zal ik hem vragen hoe lang hij zijn rijbewijs al heeft ;)

Die rijschool is trouwens degene met die TRX met 5 ton op de teller, die stond pas ook ergens in een filmpje over de TRX van Motorme (dacht ik).
 
Ik ken Jon wel, van Motogymkhana. :) Hij heeft heel veel motoren vertelde hij eens, 20 of zo. Ik zeg ja vanwege de rijschool natuurlijk. Toen biechte hij op dat ruim de helft eigenlijk uitsluitend hobbymatig is. _O-
 
wie kan mij even op weg helpen?

ik vermoede dat ik een brandstof probleem in het stationair gebied zou hebben maar begin steeds sterker aan een elektrische storing in de ontsteking te denken.

stationair af en toe op een cilinder en ploft tussendoor nogal. waar zal ik mee beginnen met doormeten?

het laatste ritje vorig jaar had hij ook al een keer dat hij op een cilinder liep... toen dacht ik ook dat het wellicht een brandstof probleem was. (eerder hier heeft iemand een revisie setje in de brandstofkraan gezet?? hoe sluit ik dat uit?)

bekende euveltjes die aan deze omschrijving voldoen?

ze staat er klaar voor zeg maar haha: ;) DSC_1390-2 by Ronald Zijlstra, on Flickr
 
wie kan mij even op weg helpen?
8<
het laatste ritje vorig jaar had hij ook al een keer dat hij op een cilinder liep... toen dacht ik ook dat het wellicht een brandstof probleem was. (eerder hier heeft iemand een revisie setje in de brandstofkraan gezet?? hoe sluit ik dat uit?)

bekende euveltjes die aan deze omschrijving voldoen?
Blijft lastig zo met alleen een beschrijving. Maar: de benzinekraan is een vacuumbediend exemplaar en die willen wel eens gaan lekken. Te checken door de slang er af te halen en te kijken of er benzine uitstroomt, zonder dat de motor loopt (zou niet moeten, kan dus wel als ie niet goed afsluit). Als ie echt slecht is, kan de benzine via de vacuum-leiding in één van de cilinders lekken. Die dan op zijn beurt verzuipt en dat zou het op 1 cilinder lopen kunnen verklaren.
De benzinekraan kun je inderdaad reviseren, nieuwe rubbers er in en over het algemeen weer klaar. Let wel op dat je de goede neemt, aan de hand van het type (TRX), wordt vaak verwezen naar deze:
BENZINEKRAAN REPARATIE SET FCK-22 KAW/SUZ/YAM [81000220FCK22] - €11.95 : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop
maar daar zit het vacuum-membraan niet in, deze wel:
BENZINEKRAAN REPARATIE SET FCK-44 KAW/SUZ/YAM [81000440FCK44] - €29.95 : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop
Ik heb ook wel eens gehoord dat iemand de lekkage verholpen had door het veertje (van het membraan) gewoon wat uit te rekken en er weer in te zetten. :z Kan ook als quick fix natuurlijk, als het echt lekt zou ik wel zo'n revisiesetje nemen.
Oh ja, de nippel van de benzinekraan waar de benzineslang op aangesloten wordt is kwetsbaar, die wil wel eens loskomen. Kun je terug lijmen met 2 componenten spul.

Toffe foto trouwens *D , al lijkt er wel wat weinig ruimte om de motor heen?
 
Thanks Tarwe,

daar staat hij droog... hoef ik hem niet uit de garagebox te halen vanavond ;)

maar ik vermoed dat de kraan wel dicht is, deze heeft nog niet gelekt bij eerdere demontage. en de haakse nippel onderop de kraan kan er gemakkelijk af inderdaad.

ik vermoed iets van oxidatie in de elektronica ofzo... ipv een benzineprobleem.
maar ik begin vanavond de boel wel los te trekken :+
 
Thanks Tarwe,

daar staat hij droog... hoef ik hem niet uit de garagebox te halen vanavond ;)

maar ik vermoed dat de kraan wel dicht is, deze heeft nog niet gelekt bij eerdere demontage. en de haakse nippel onderop de kraan kan er gemakkelijk af inderdaad.

ik vermoed iets van oxidatie in de elektronica ofzo... ipv een benzineprobleem.
maar ik begin vanavond de boel wel los te trekken :+
Alle stekker aansluitingen schoonmaken, onder je zitje en wd40 erop. En evt een cm van je bougiekabel halen. Wel eerst uit de dop draaien. Ben geen techneut hoor
:+
 
Ronaldt, heb met mijn TRX een vergelijkbaar probleem gehad. Zo nu en dan liep hij op één cilinder en bij lage toeren plofte hij zo nu en dan wat. Bij hogere toeren verdween het en bij een langere rit trad het staionair ook niet meer op. Na een jaar zoeken en o.a. vervangen van bobines etc. heb ik het probleem gevonden.........

Vanaf een koelwaterslang loopt een ijzeren buis (rechts) naast de bougie je cilinderkop in. Buis en kop worden met een O-ring afgedicht. Na verloop van tijd komt er vuil rondom de buis en ontstaat corrosie. Als de motor lange tijd schuin op de jiffy staat lekt er minuscuul koelwater vanuit buis/kop en verzamelt zich rondom de bougie. In de kop zit bij de bougie een gaatje naar de andere bougie en komt uit aan de zijkant, hierlangs kan het water weg. Dit kanaal gaat ook dichtzitten, gevolg water kan niet weg onder de bougiekap komt koelvloeistof. Bij lage toeren is er te weinig spanning om bougie goed te laten vonken en loopt hij onregelmatig en soms op één cilinder.

Oplossing: corrosie verhelpen en nieuwe o-ring op het buisje. Bij mij was de corrosie zover dat ik het stalen buisje heb moeten vervangen. Ook het loskrijgen van het buisje uit de kop was een groot probleem. Als je kleppen wilt stellen en je kleppendeksel eraf moet, moet dit buisje ook los ! Kennelijk was dit niet eerder los geweest.

Buisje loskrijgen: inspuiten met WD-40 en een dag in laten trekken (geduld) en dan los. Het "kanaal" tussen de bougies heb ik met luchtdruk schoongespoten. Na dit onderhoud 5 jaar probleemloos gereden en stom als ik ben de motor een paar jaar geleden verkocht :?

Had ik het aan waterpijl koelvloestof kunnen zien ? Achteraf ja, maar het peil stond nog niet onder het niveau dus geen aanleiding om het aan te vullen tot bovenste niveau.Bij lange rit was voldoende vloeistof bij de bougie verdampt en duurde het weer heel lang voordat er weer storingen ontstonden.

NB: voor demontage buisje uiteraard koelvloestof aftappen.

Hopelijk heb je wat aan bovenstaande :], laat eens weten.
 
Laatst bewerkt:
Wouw. Dat is een mooie uitleg en Zou het goed kunnen zijn idd. Heb zoiets als dit tijdens een heel nat weekend ardennen ook al eens gehad. Wat bleek.

De rubber afdichting van bougie schagt scheef de schagt in gedrukt... water erbij en daar begon het op te hopen...

Gisteren noodreparatie voor werkgever gedaan. Reden 22uur van het terrein bij opdrachtgever 🤔 helaas niet meer aan de motor toe gekomen helaas. Wordt vervolgd
 
Het lijkt er sterk op dat hij mij hetzelfde probleem speelt. Alles voor eerst schoon en doorgeblazen. Hij loopt een stuk beter. *D
 
en gisteren liep hij voor geen meter.... na 10 km ging het linker kaarsje uit...

alleen ik krijg het kaarsje er nog niet uit |( :+

zal zien dat ik een smalle dop of pijpsleutel vind. 18 mm toch..
 
Dat koelwaterbuisje is ook niet makkelijk terug te zetten. Wat vet op het o-ringetje en hij gaat er wat makkelijker in na het schoonmaken van het gaatje. Blijft een beetje tricky want je ziet niet meer of ie goed zit. Kan je alleen zien na proefrit.
 
nou bougies eruit hoor haha. heb een smalle dop 18 gehaald. linker bougie doet het niet meer. rechts zat de dop vrolijk klem in de schacht....................... dat duurde een uur prutsen. aanhouder wint zeggen ze he })
 
Laatst bewerkt:
en hij loop weer zoals het hoort. tis een heel geklier geweest maar toch gelukt.
de pijp moet er eerdaags toch echt uit. dan meteen de kleppen maar eens checken.
 
en hij loop weer zoals het hoort. tis een heel geklier geweest maar toch gelukt.
de pijp moet er eerdaags toch echt uit. dan meteen de kleppen maar eens checken.

Laten we hopen dat je het euvel hebt gevonden. Mocht het nodig zijn je kleppen te stellen, dan aandachtspunt voor het aandraaien van de lagerkappen. Hierop is de TDM/TRX erg gevoelig en het advies om een momentsleutel te gebruiken en kruislings aandraaien. Doe je dit niet dan loop je het risico dat ze te strak komen en je nokkenas vastloopt. :X
 
Uit zijn verhaal eronder kan ik opmaken dat de TRX niet zijn eerste motor is.
Mocht ik hem vaker tegen komen (hij woont ook in Amersfoort zo te zien) dan zal ik hem vragen hoe lang hij zijn rijbewijs al heeft ;)

Die rijschool is trouwens degene met die TRX met 5 ton op de teller, die stond pas ook ergens in een filmpje over de TRX van Motorme (dacht ik).

:t Bingo! Excellent research. Website op de kont gaf het weg zeker? Klinkt mooi he, Bos dempers?! Stuitte bij toeval op je bericht. Ff aangemeld om terug te kunnen zwaaien :W 'Die gozer' ben ik, Erik-Jan uit Amersfoort. Rijbewijs inderdaad behaald bij MotoJon. 3,5 jaar en 35000km geleden. Rij woon-werk op een TDM 850 '98 en kon vorig jaar een TRX' 96 overnemen van Jon voor erbij. Beide worden het hele jaar door gebruikt. De TRX alleen bij droog weer en boven nul.

Die actiefoto is tijdens een circuittraining op het politiecircuit in Lelystad. Daar heb ik de kwaliteiten van deze topstuurfiets flink kunnen verkennen. Dat hoef ik in dit deel van het forum niet verder toe te lichten 8-)

Amersfoort heeft idd meer TRX-rijders. Bij mij in de wijk spot ik regelmatig een zwarte.

Affijn. We zwaaien!
 
:t Bingo! Excellent research. Website op de kont gaf het weg zeker? Klinkt mooi he, Bos dempers?! Stuitte bij toeval op je bericht. Ff aangemeld om terug te kunnen zwaaien :W 'Die gozer' ben ik, Erik-Jan uit Amersfoort. Rijbewijs inderdaad behaald bij MotoJon. 3,5 jaar en 35000km geleden. Rij woon-werk op een TDM 850 '98 en kon vorig jaar een TRX' 96 overnemen van Jon voor erbij. Beide worden het hele jaar door gebruikt. De TRX alleen bij droog weer en boven nul.

Die actiefoto is tijdens een circuittraining op het politiecircuit in Lelystad. Daar heb ik de kwaliteiten van deze topstuurfiets flink kunnen verkennen. Dat hoef ik in dit deel van het forum niet verder toe te lichten 8-)

Amersfoort heeft idd meer TRX-rijders. Bij mij in de wijk spot ik regelmatig een zwarte.

Affijn. We zwaaien!
:W
 
Laten we hopen dat je het euvel hebt gevonden. Mocht het nodig zijn je kleppen te stellen, dan aandachtspunt voor het aandraaien van de lagerkappen. Hierop is de TDM/TRX erg gevoelig en het advies om een momentsleutel te gebruiken en kruislings aandraaien. Doe je dit niet dan loop je het risico dat ze te strak komen en je nokkenas vastloopt. :X

het euvel, de lekkende pijp moet nog verholpen worden... en ik heb eerder gelezen over de lagerkappen inderdaad. pieter zit op een kwartiertje bij me vandaan maar ik vind het toch ook wel wat hebben om het na de zomer zelf te gaan doen 8-)

ik hou het even in de gaten en laat het hier wel even weten hoe het verder verloopt.
 
Van de week een klein ongelukje gehad. '(
Een auto voor mij stond net iets eerder stil voor een voorrangskruispunt dan ik had bedacht. Knalde rechtsvoor op de linker achterkant van de auto. :(

IMG_04221.jpg


Kuip staat nu finaal schuin op de motor (zie je niet zo goed op de foto). 'Geluk' bij een ongeluk, echt alleen de kuip (en het bijhorende framepje) zijn beschadigd, koplamp, spiegel, knipperlicht, voorvork etc. is allemaal ongeschonden.
Ik ga een kuip die ik nog heb in de bijpassende kleuren laten spuiten en dan is het relatief eenvoudig weer klaar denk ik, maar BAH, ik had de motor net een beetje klaar. :/
Zelf heb ik ook niks, ben zelfs overeind gebleven. :?

De automobilist was de meest relaxte persoon om tegen aan rijden die je kunt verzinnen. :P Hij vond het vervelender voor mij (motor stuk) dan hemzelf (wat krasjes op de bumper). Toen bleek dat ik niet meer kon rijden (stuur draaide niet meer goed), heeft hij me zo even thuis gebracht. :}
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan