Mooi die witte tellers ^^
---
Ik heb gisteren een TRX gekocht welke ik vrijdag daadwerkelijk ga betalen, overschrijven en ophalen. Ondertussen ben ik ontzettend benieuwd naar informatie en dingen om op te letten en rekening mee te houden. Betreft een rode uit 2000. Helaas met op dit moment een lekke voorvork, maar dat is natuurlijk op te lossen.
Was eigenlijk al een jaar op zoek naar iets anders en toen ook ooit de TRX gezien... die is in mijn hoofd gebleven. Had een XJ600S Diversion in vrij goede en nagenoeg originele staat. Die is inmiddels verkocht aan een beginnend motorrijder om de kneepjes op te leren. En nu wil ik een goed thuis worden voor een TRX.
Zijn er nog dingen om op te letten met een TRX van anno 2000 met 33k op de teller?
Proefrit beviel. Vanaf de 3k zit er echt leven in en trok ie lekker. Wel viel mij op dat de temperatuurmeter net de 60 graden haalde. Kan dat normaal zijn? Was wel een korte rit van zo'n 12 km. Nog even ergens stil gedaan met draaiende motor om wat dingen te kunnen bekijken. Motor is voorzien van open uitlaten, is las hier dat de temperatuur dan vaak wat lager bleef dan met de standaard pijpen.
Klepspeling is onbekend wanneer deze is gecontroleerd, eigenaar wist het niet. Motor kwam ooit bij HPS vandaan. Wellicht dat hij nog wat informatie heeft over de staat van de motor toen hij daar stond en wat er mogelijk aan gedaan is toendertijd bij kmstand xyz?
Klusjes die er zijn:
- rechter voorvork lekt. Nog niet eerder zelf zoiets gedaan. Ben niet onhandig, maar ook geen guru. Olie, filtertjes, ketting en tandwielen, remblokjes, dat soort dingen allemaal wel eens gedaan. Klepspeling heb ik iemand anders laten doen. Is een voorvork goed te doen voor de minder ervaren knutselaar? (en als iemand een Haynes boek heeft of dergelijke instructies er voor houd ik mij aanbevolen). Zag verder geen roest of putten op de vorkbuis, dus vermoed puur een stukke keerring.
- remklauw voor komt met vrij verse blokken, maar lijkt niet altijd 100% vrij te komen. Er af halen, beetje uitduwen met een houtje er tussen en wat schoonborstelen wellicht? Iemand al eens zoiets gehad?
En iemand nog kettingsmeertips? De ketting die er op zit is netjes en dat wil ik graag zo houden. Van mijn Div heb ik nog een spuitbus met witte kettingspray, maar naar mijn ervaring werd dat op de duur wel een zwarte vette laag opgegeven moment. Nou vond ik een vettige zwarte ketting op de Div niet zo'n punt, wat vet != roest, maar op de TRX wil ik proberen of het netter kan. Kwestie van meer tijd nemen en voorzichtiger secuurder sprayen? Welke gebruiken jullie? Of dippen jullie hem in olie van tijd tot tijd?
Ik zal in de komende avonden het topic nog wat meer doornemen voor informatie en relevante links.