Tarwetijger
MF veteraan
- Onderwerp starter
- #2.076
10k na vervangen van de naaldbuizen is wel snel inderdaad! Da's wel vreemd. Liep ie direct na het vervangen wel zuinig en goed?Bedankt voor de tips Tarwe. Naaldbuizen en naalden heb ik 10K geleden nog vervangen. Vind ik wel erg snel om weer te doen.
Heb in mn Haynes manual gekeken hoe de zuigerveren en de klepsteelkeerringen (3x woordwaarde) vervangen dienen te worden: uitdagend klusje waarvoor ik nieuwe gereedschappen nodig zal hebben.
Iemand een linkje waar ik die nieuwe spullen incl pakkingen voor het deel van het motorblok wat uit elkaar moet kan halen?
Pakkingen e.d. kun je eigenlijk bij vrijwel elke webshop krijgen. Sommige dingen heb je echter liever genuine Yamaha, zoals de keerringen van 3x woordwaarde en de zuigerveren. Met aftermarket (meestal Athena dacht ik) kleppendekselpakking (hoeveel woordwaarde?) heb ik vaak ruzie om het in de goede vorm te krijgen, met een originele gaat dat echt makkelijker.
Ik kan me voorstellen dat je als beginnend sleutelaar er lichtelijk tegen op ziet. Maar alles laten doen is wel prijzig. Wat je ook kunt doen is zelf de kop en de cilinders/zuigers er af halen en alleen die weg brengen. Voor cilinders en zuigers doe ik dat sowieso ook, om het op te laten meten bijvoorbeeld. Die meetapparatuur heb ik ook niet. Normaal kun je toe met alleen nieuwe zuigerveren. Maar het kan zijn dat de cilinders en/of zuigers zo versleten zijn dat het niet netjes rond meer is, dan moet je echt een overmaat of andere cilinders/zuigers.
En honen laat ik ook doen, voor als er nieuwe zuigerveren in gaan.
De kleppen moeten uit de kop om die keerringen te vervangen en voor het mooie de kleppen dan even opnieuw inschuren. Dat vergt ook speciaal gereedschap, kun je uitbesteden. Alleen laat je dan ook net het leukste deel van het werk door een ander doen.
MotoJon toch? Als er iemand is die van km's vreten weet op 'n TRX dan is hij het wel!Mijn rijinstructeur (TRX liefhebber) zei dat je ook wel eens de aandrijfketting in t blok kan vervangen na een ton KM. Ervaringen mee iemand?
Binnenkort weer naar Lelystad en dan zit de circuitperiode er voor mij weer effe op.
[afbeelding]
Zoals hierboven al genoemd werd, inderdaad een gesloten type ketting nemen. Origineel bij de dealer leveren ze die op die manier, voor ongeveer dezelfde prijs als een aftermarket die je nog moet klinken. Het blok van de TRX is zodanig dat je de gesloten ketting gewoon op z'n plek kan krijgen, dus geen onnodig risico lopen.
Laatst bewerkt: