Yamaha TRX850 topic deel 10

Paar weken geleden deze TRX gekocht. Nadat ik al wat pk's had ingeleverd toen ik mijn GSXR1000 inruilde voor een Tuono besloot ik dat ik ook al die pk's eigenlijk niet nodig had voor op de straat. Een paar jaar geleden al eens getwijfeld om een Ducati 750/900ss of TRX te kopen. Met de prijsontwikkelingen van deze modellen besloten toch maar eens de knoop door te hakken en voor één van deze motorenn te gaan kijken. Omdat ik met de aanschaf van een YZF750 toch al enigszins van mijn Suzuki 'geloof' was afgestapt kon een TRX er ook wel bij.

Motor had was TLC nodig en zo standaard is het niet helemaal mijn ding. YZF750 dogbones en achterwiel, silverspot remklauwen, ingekort achterlicht, link revisie, rem revisie en een FZR koplamp verder is hij wel redelijk naar m'n zin. Afstelling is een volgend ding op de to-do lijst. Eerst maar even wachten op m'n nieuwe luchtfilter en 3d geprinte kelken en daarna maar eens de bank op om te kijken hoe de afstelling is...

Helaas zit het seizoen er al redelijk op, begin van het seizoen volgend jaar maar eens een weekendje mee spelen in de Eifel!

Bekijk bijlage 1801763 Bekijk bijlage 1801765
Welkom met dit mooie exemplaar!
Je hebt dus ook nog een YZF750? De voorvork wordt vaak in een TRX gezet :P
En volgens mij zie ik nog een kentekenplaat staan in de garage? O-)
 
Welkom met dit mooie exemplaar!
Je hebt dus ook nog een YZF750? De voorvork wordt vaak in een TRX gezet :P
En volgens mij zie ik nog een kentekenplaat staan in de garage? O-)
De YZF moet verder compleet blijven, rijdt lastig zonder voorvork

Kentekenplaat kan kloppen, beetje uit de hand gelopen hobby 🤣 Ben groot fan van de oliegekoelde Suzuki’s, maar genoeg andere 80’s & 90’s superbikes zijn ook van harte welkom…
F29C80C1-DCF2-4E94-9386-280341D7648E.jpeg BEF4B143-BC0B-4374-8643-7C639209ED9E.jpeg
 
De YZF moet verder compleet blijven, rijdt lastig zonder voorvork

Kentekenplaat kan kloppen, beetje uit de hand gelopen hobby 🤣 Ben groot fan van de oliegekoelde Suzuki’s, maar genoeg andere 80’s & 90’s superbikes zijn ook van harte welkom…
Bekijk bijlage 1801792 Bekijk bijlage 1801793
Mooi man! :t
Ik heb ook een YZF750R gehad. Ik had er Marvic velgen bij. Het hele zwikkie (vork, achterbrug & de Marvic wielen) heb ik nog in de TRX gezet, maar dat was geen verbetering dus uiteindelijk weer terug gedraaid.
 
Weekend nummer 2 in Duitsland met de TRX is me minder goed bevallen, helaas op vrijdag kapot gegaan. Na een kleine 270 km in de regen te hebben gereden had 1 van de 2 cilinders er geen zin meer in.
 

Bijlagen

  • A0986880-4DE2-498B-91E9-BEA94CF58221.jpeg
    A0986880-4DE2-498B-91E9-BEA94CF58221.jpeg
    658,7 KB · Weergaven: 35
Weekend nummer 2 in Duitsland met de TRX is me minder goed bevallen, helaas op vrijdag kapot gegaan. Na een kleine 270 km in de regen te hebben gereden had 1 van de 2 cilinders er geen zin meer in.
Oh wat balen jah. Elektronisch dingetje of echt iets mechanisch denk je?
Opzich moet ie natuurlijk gewoon tegen regen kunnen, maar een doorgeslagen bobine zou kunnen.
 
Het probleem was er ineens, maar of de regen de boosdoener is.. geen idee. Ineens stotteren, paar keer een kleine opleving en daarna was de rechter cilinder er klaar mee.
Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om er naar te kijken.

Maar los daarvan, pracht apparaat, veel plezier mee.
 
Het probleem was er ineens, maar of de regen de boosdoener is.. geen idee. Ineens stotteren, paar keer een kleine opleving en daarna was de rechter cilinder er klaar mee.
Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om er naar te kijken.

Maar los daarvan, pracht apparaat, veel plezier mee.
@ Roel, ik heb vergelijkbare ervaring gehad en wellicht helpen mijn bevindingen je op weg. Bij mij bleek het achteraf een samenloop van omstandigheden en begon het met de rechter cilinder. De holtes waar de bougies in zitten zijn onderling verbonden en als er water bij de bougies komt kan het via een gaatje aan de linkerkant van de kop weg als damp of als vloeistof. Na verloop van tijd kan het kanaaltje verstopt raken en kan de vloeistof niet meer weg of het aanbod van vloeistof is dermate hoog dat het niet de tijd krijgt om weg te gaan. Het water kan op verschillende manieren in de bougieholtes komen. 1e rubberrand bougiekap dicht niet goed af op kleppendeksel en laat water door naar bougieholte. Het water kan afkomstig zijn van a) koelwater wat rechts met een stalenbuis in de cilinderkop gaat en door corrosie niet meer goed afdicht b) de aftakking naar de carburateur c) uiterste geval de cilinderkoppakking ( c was bij mij gelukkig niet het geval).
TRX blok.jpg

De samenloop bij mij was, afdichting bougiekap/klepdeksel en minimale lekkage koelwaterpijpje in de cilinderkop (corrosie) en uiteindelijk het verstopt raken van het "water afvoerkanaal".
 

Bijlagen

  • TRX blok.jpg
    TRX blok.jpg
    18,3 KB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:
@ Roel, ik heb vergelijkbare ervaring gehad en wellicht helpen mijn bevindingen je op weg. Bij mij bleek het achteraf een samenloop van omstandigheden en begon het met de rechter cilinder. De holtes waar de bougies in zitten zijn onderling verbonden en als er water bij de bougies komt kan het via een gaatje aan de linkerkant van de kop weg als waterdamp of als water. Na verloop van tijd kan het kanaaltje verstopt raken en kan het niet meer weg of het aanbod van water is dermate hoog dat het niet de tijd krijgt om weg te gaan. Het water kan op verschillende manieren in de bougieholtes komen. 1e rubberrand bougiekap dicht niet goed af op kleppendeksel en laat water door naar bougieholte. Het water kan afkomstig zijn van a) koelwater wat rechts met een stalenbuis in de cilinderkop gaat en door corrosie niet meer goed afdicht b) de aftakking naar de carburateur c) uiterste geval de cilinderkoppakking ( c was bij mij gelukkig niet het geval).
Bekijk bijlage 1807093
De samenloop bij mij was, afdichting bougiekap/klepdeksel en minimale lekkage koelwaterpijpje in de cilinderkop (corrosie) en uiteindelijk het verstopt raken van het "water afvoerkanaal".
In de tijd gezien ontwikkelde het euvel zich als volgt.
- Motor stond tijdje stil op jiffy en hangt naar rechts (door scheefstand kan het water niet naar links weg);
- Koude start soms op één cilinder, echter als ik de wijk uit was dat liep ie goed;
- Kennelijk kon het water verdampen/weglopen naar links;
- Na 2e seizoen viel de cilinder bij regen uit en soms duurde het bij koude motor langer voor cil rechts weer meedeed.

Koelvloeistof verlies was minimaal, en lang geduurd voor euvel boven tafel. Wat ik zeg, samenloop van problemen.
Uiteindelijk opgelost door:
- stalenbuis koelwater te demonteren, corrosievrij te maken en rubber ring te vervangen.
- water afvoergaatje met perslucht schoon te blazen.

Bougiekap heb ik niet vervangen, wel steviger aangedrukt. Daarna nog ruim 40.000 km probleemloos gestuurd in letterlijk alle weersomstandigheden. Ben benieuwd wat bij jou uiteindelijk het euvel was, mogelijk dat we met z'n alle daar weer iets van kunnen leren.
TRX pijp koelwater.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand hier toevallig nog een origineel remhendel liggen dat weg mag?

Ik heb de TRX helaas laten vallen bij een onhandige manoeuvre. Relatief zachtjes, gelukkig geen serieuze schade, alleen wel een zeer krom remhendel (en een buts in mij ego '().
 
Heeft iemand hier toevallig nog een origineel remhendel liggen dat weg mag?

Ik heb de TRX helaas laten vallen bij een onhandige manoeuvre. Relatief zachtjes, gelukkig geen serieuze schade, alleen wel een zeer krom remhendel (en een buts in mij ego '().
Laat maar, heb er al een nieuw OEM hendel op, blijkt een gangbaar modelletje.
 
Nou jongens ik ben weer helemaal blij. Na een jaar geknoei, gekloot en gewacht toch maar als schietgebedje mijn carburateurs naar de dynoman opgestuurd. We hadden al geconstateerd dat hij op 1 cilinder liep op stationair en bij lage toeren, ondanks dat er nieuwe bougies in zaten en de carbs door mijzelf stevig schoongemaakt waren.
De dynoman constateerde dat in het stationaire deel er toch nog een kanaaltje verstopt zat en dat er aardig wat O ringetjes aan vervanging toe waren. Ook was de veer van kabel die het stationair toerental bepaalt verrot.

Lang verhaal kort: hij loopt weer als een zonnetje. Had hem al een klein beetje afgeschreven. Maar hij verdient het nog wel om even mee te gaan! En het blijft echt een te gek ding. En iedereen draait zn nek er nog steeds voor om na 26 jaar!
1669926598897.jpg
 
Nou jongens ik ben weer helemaal blij. Na een jaar geknoei, gekloot en gewacht toch maar als schietgebedje mijn carburateurs naar de dynoman opgestuurd. We hadden al geconstateerd dat hij op 1 cilinder liep op stationair en bij lage toeren, ondanks dat er nieuwe bougies in zaten en de carbs door mijzelf stevig schoongemaakt waren.
De dynoman constateerde dat in het stationaire deel er toch nog een kanaaltje verstopt zat en dat er aardig wat O ringetjes aan vervanging toe waren. Ook was de veer van kabel die het stationair toerental bepaalt verrot.

Lang verhaal kort: hij loopt weer als een zonnetje. Had hem al een klein beetje afgeschreven. Maar hij verdient het nog wel om even mee te gaan! En het blijft echt een te gek ding. En iedereen draait zn nek er nog steeds voor om na 26 jaar!Bekijk bijlage 1827440
*snirf* zo… zo mooi dit :')
 
Nou jongens ik ben weer helemaal blij. Na een jaar geknoei, gekloot en gewacht toch maar als schietgebedje mijn carburateurs naar de dynoman opgestuurd. We hadden al geconstateerd dat hij op 1 cilinder liep op stationair en bij lage toeren, ondanks dat er nieuwe bougies in zaten en de carbs door mijzelf stevig schoongemaakt waren.
De dynoman constateerde dat in het stationaire deel er toch nog een kanaaltje verstopt zat en dat er aardig wat O ringetjes aan vervanging toe waren. Ook was de veer van kabel die het stationair toerental bepaalt verrot.

Lang verhaal kort: hij loopt weer als een zonnetje. Had hem al een klein beetje afgeschreven. Maar hij verdient het nog wel om even mee te gaan! En het blijft echt een te gek ding. En iedereen draait zn nek er nog steeds voor om na 26 jaar!Bekijk bijlage 1827440
Dus eigenlijk gewoon de carbs gereviseerd?
 
Ik lees net dat HPS failliet is gegaan. Knap shit voor Pieter. Ik hoop dat ie de draad weer op een of andere manier op kan pakken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan