Nog even over het wegtrek geroffel
Na een aantal weken te hebben gereden grijpt de koppeling nog steeds als een zonnetje aan. Ik zat toen der tijd vrij met de handen in het haar. bij een brommer zaak hoorde ik dat ik de koppeling licht moest opschuren opschuren.
Door alleen dit te doen kwam ik niet veel verder. Omdat het echt uit de klauwen begon te lopen en zelfs mensen om mij heen het opviel werd het tijd voor maatregelen.
Hoewel de Km stand nog maar 16.000km bedroeg heb ik het volgende vervangen en opgeschoond.
- Rollers YAMAHA std €20
- Vario Vet €5
- nieuwe trekveren koppeling YAMAHA std €9
- nieuwe V-snaar Malossie. €66
- In te vetten delen, vers Lithiumvet, €15 euro levenslange pot
Dit alles koste respectievelijk weinig. Alleen de V-snaar hakte er in. 66 euro mallossie kevlar, iets goedkoper dan het origineel.
Vervolgens heb ik met fijn schuurpapier de koppelingschaal en de koppeling licht opgeschuurd. Daarna heb ik al het oude V-snaar stof uit de karter gehaald. Ook heb ik de koppeling uit elkaar gehaald en helemaal ontvet en ontstoft totdat hij weer nieuw was. Er zat zelfs wat roest op het asje van een koppelings part waardoor deze stroever liep dan de andere. Vervolgens de koppeling weer in elkaar gezet met de nieuwe trekveren.
Het ontvetten gaat makkelijk met remreiniger van de Action €1,50 p bus. Eerst het grovve stof verwijderen anders wordt het een zooitje.
Het resultaat was geweldig en bleef tot nu toe geweldig. Als hij koud is en je trekt weg heb je geen rare trillingen meer en hij loopt als nieuw. Of het nu door de rollers, trekveren of alleen het ontvetten komt weet ik niet. Daar heb ik niet genoeg ervaring mee. Maar als ik er dan toch aan begin sluit ik graag het een en ander uit, het zijn immers de variabelen in het systeem.
Het zelf doen is niet heel ingewikkeld maar vraagt wel speciaal gereedschap. zoals een variosleutel (de schaar met puntjes) een mogelijkheid om moer 46 los te draaien (ook inklemmen koppeling) en een moment sleutel om alles weer op moment terug te zetten. (aandraaimomenten haal je uit het werkplaats handboek)
Dus voor de mensen met dit probleem. Hierin ligt de oplossing!
(PS verschoon gelijk bij je koppeling het lagervet, lithiumvet. Dit was nog al zwart geworden met vuildeeltjes)