yamaha xj 600 valt uit met hoge toeren

JurjenP

Rookie
2 apr 2020
6
0
Goedemiddag,

Ik kijk al een tijdje regelmatig op het forum dus heb ook maar een account aangemaakt! Ik heb een tijdje geleden een yamaha xj600 uit 1989 die verbouwd is naar cafe racer gekocht en helaas na de eerste zorgeloze 40km niets dan problemen.....

Ten eerste had de spanningsregelaar het begeven en zat er geen zekering achter.... spanningsregelaar, aantal lampen, accu, cdi vervangen en carbs professioneel laten checken en afstellen + nieuwe filters.

Helaas bleek het niet aan de niet volledig juist afgestelde carbs te liggen, de motor start nog steeds erg slecht (bijna niet) TENZIJ je hem aanduwt en valt uit bij hoge toeren. Je kunt hem daarna wel gewoon weer starten.

kleppen, zuigers, stator staan goed tenopzichte van elkaar (gecheckt, maar anders zou aanduwen ook een lastig verhaal worden).
startmotor doet het ook, killswitch staat goed. Lichten en tellers doen het, aarde ok.

de cdi die er origineel op zat was een TID14-78 A 3KM-01 en is vervangen door een TID14-79 A 3LT-01 afkomstig van een yamaha xj600 radian en volgens de winkelmedewerker zou dit geen probleem zijn, een van jullie hier toevallig ervaring mee? (gedachtengang: dat er wellicht een minescuul verschil in timing inzit waar hij met lage toeren mee door kan gaan maar bij hoge toeren het 'verschil' te groot wordt?)

Ik hoop dat er nog iemand is die hier de 'gouden tip' voor weet!

Groeten Jurjen
 
Laatst bewerkt:
Accu.



De zekering zal inderdaad springen, maar het enige wat beschermd wordt is de accu, de draad loopt rechtstreeks naar het contactslot.

Of zie ik iets over het hoofd?
Volgens mij is het de hoofdzekering, en inderdaad zit de regelaar ongezekerd naar het contactslot maar als er kortsluiting komt naar het contactslot zal er meer stroom getrokken wordt uit de regelaar dan dynamo kan leveren zal de stroom ook uit de gezekerde accu worden getrokken waardoor de zekering springt en de motor stopt. Als de stroom zo hoog is dat de spanning inkakt zal de motor afslaan en de dynamo geen stroom meer leveren.
 
Dus zoals ik al zei, de spanningsregelaar is zijn eigen zekering

Als de spanningsregelaar 80 volt geeft springt de zekering naar de accu en fikt het boordnet uit via het contactslot.
 
Dus zoals ik al zei, de spanningsregelaar is zijn eigen zekering

Als de spanningsregelaar 80 volt geeft springt de zekering naar de accu en fikt het boordnet uit via het contactslot.
Dat is wel erg extreem. Als er kortsluiting komt in de bedrading naar het contactslot wordt de spanning niet te hoog maar zal de motor afslaan en/of de hoofdzekering springen. De stroom van het laadcircuit is al begrenst, bij overbelasting hiervan zal de spanning dalen.
 
Ja, neemt trouwens niet weg dat als ik het zou ontwerpen komt er gewoon een zekering achter de spanningsregelaart.... Denk dat jij daar in mee zou gaan.
 
Ja, neemt trouwens niet weg dat als ik het zou ontwerpen komt er gewoon een zekering achter de spanningsregelaart.... Denk dat jij daar in mee zou gaan.
Het zou wel wat uitsluiten maar schijnbaar denken ze dat het niet nodig is. Een zekering geeft ook altijd een spanningsval, ook al is deze maar klein.
Maar als ik het had moeten ontwerpen zat er denk ik wel een zekering tussen.
 
Bijna niet starten op de startmotor en wel starten met aanduwen duidt op een grote spanningsval tijdens het starten.
Dus ff de motor start niet how-to hier op mf opzoeken en ALLE stappen doorlopen.
Dan ga je het gegarandeerd vinden
 
Terug
Bovenaan Onderaan