yamaha xj 600 x diversion ''95 project

El_diabl0

MF'er
24 feb 2010
128
12
Rotterdam
goedenacht,

Ik vroeg me af of hier mensen zijn die een naked hebben gemaakt van hun xj 600 s diversion "95? ik zit namelijk met 2 vragen(nog steeds het aan sluiten van de toerenteller, wat echt niet lukt)

na het werkend krijgen van de toerenteller is de motor zo goed als klaar

En standaard zit er een 130 achterbandje op, ik zou graag naar 150 breedte willen gaan voor mijn project, en las ergens dat je dan de velg moet swappen van een FZR 600 3HE, iemand hier ervaring mee en weet iemand het bouwjaar van de FZR velg waarmee deze verwisseld moet worden.

Vooral de toerenteller is een probleem omdat deze niet aan te sluiten is op de normale draadjes van de oude toerenteller. na diverse forums etc te hebben gelezen en vooral veel geprobeerd nog steeds de toerenteller niet werken gekregen, het schijnt dat het "motorsigaal" direct op een punt moet worden aan gesloten in je kabelboom waar de voltage hoger ligt.

alvast bedankt
 
nee, en dit circuitje is zo laagspannig als een microfoon. Misschien hebben de andere circuits wel een veel te hoge spanning. @v.d.v. heb jij daar een verklaring voor?
De pulsen die je meet hebben ook nog es een code voor welke bobine moet ontsteken. je hebt het over dat er een kwart van wat echt is aangegeven werd toen je op een bougieslang meette, dat was al een schop in de richting naar de opnemer... maar echt... nooit verwacht. Wel een goeie om te onthouden, een niet opgedane ervaring rijker...
Een microfoon geeft maar een paar milivolt. Ik denk dat die spoel een wat hogere spanning geeft.
is dit niet gewoon iedere omwenteling een puls op alle bougies zoals de meeste waisted spark circuits?
 
Ja is wel wasted spark per bobine. maar op de krukas zit echt een pulstrein om de juiste bobine aan te sturen. Spoeltje geeft idd wel wat meer dan een microfoon...
 
Laatst bewerkt:
@v.d.v. ik kan er geen duidelijke afbeelding bij vinden maar hier zie je het grote vlak dat zegt dat de ene bobine moet vonken i.p.v. de andere
Je zou anders 3 wasted sparks hebben, dan gaat het meer op draadvonken lijken
 
@v.d.v. ik kan er geen duidelijke afbeelding bij vinden maar hier zie je het grote vlak dat zegt dat de ene bobine moet vonken i.p.v. de andere
Je zou anders 3 wasted sparks hebben, dan gaat het meer op draadvonken lijken
Ja, dom van me. hij moet ook vonken als die nok 180 graden gedraaid staat t.o.v. de spoel. Ik weet niet hoe dat werkt. Zitten er 2 verschillende nokken op zodat hij weet welke het betreft?
 
@v.d.v. Een soort van code, een groot stuk om 1 en 4 aan te sturen en een kleintje voor 2 en 3. Ik heb het nog niet helemaal uitgediept maar het is best interessant.
Op de exploded view is het vrij duidelijk dat er een signaalvlak en een ontsteekvlak voorbij komt... Echt veel tijd om na te denken heeft die CDI trouwens niet hoor. Maar nogmaals: ik kan staan liegen of het gedrukt staat, ik heb er nog geen aandacht aan besteedt. Het is iig geregeld, er wordt niet door Onze Lieve Heer verteld welke er op enig moment vonk moet vormen. En er zit maar één opnemer op. Onderstaande berust ook volledig op hypotheses

1588182218904.png
 
Er is een manier om de toerentelle te testen, voor de een simpel, voor de ander ondoenlijk: 12 volt op de terminals en een 12 volt wisselstroon adapter of trafo, want die adapters zijn zeldzaam, aansluiten tussen massa en de signaaldraad. Dan moet de toerenteller 3000 rpm aangeven. In jou geval zou die 6000 rpm aan moeten geven...
 
Klopt heb ik gedaan toerenteller zelf niks mis mee, signaal alleen, het wordt dus gewoon een plug&play toerenteller van een n versie( netnuit frustratie de toerenteller opgeblazen via direct contact aan bougie. Wachten tot er ergens een N setje beschikbaar is.

dank voor je reactie
 
Terug
Bovenaan Onderaan