Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Yamaha xj600 loopt maar op drie cilinders..

bibaboeba

MF'er
25 jan 2013
123
0
Utrecht
Beste mf-ers,
Ik kwam er vorige week achter dat mijn yamaha xj600 uit 85 maar op drie cilinders loopt.
Ik heb hem sinds januari en sindsdien is de olie ververst, oliefilter vervangen, hij is begrensd op 35kw en gelijk carbs schoongemaakt en er zitten nieuwe bougies en een nieuwe accu in.

Ik heb om eerlijk te zijn nooit gemerkt dat hij slechter liep dan normaal en ik vraag me dan ook stevig af of hij niet gewoon sinds ik hem heb al op 3 cilinders loopt, ik kwam er dan ook pas achter toen iemand anders het opmerkte aan hoe hij liep en daarna inderdaad constateerde dat de uitlaat van de 3e cilinder aanmerkelijk kouder was dan de rest.
Toen bedacht ik me ook dat die bougie wel wat nattig was bij het verwisselen.

Ik heb gekeken of hij vonk heeft en dit had hij, ik 2 bougies omgedraaid maar ook dit had geen nut. Vervolgens heb ik een compressiemeter gekocht en de compressie gemeten, deze is lager dan in de handleiding staat maar wel gelijk aan de andere cilinders.

Heeft iemand een idee wat ik verder kan controleren? hij krijgt dus vonk, heeft compressie en krijgt brandstof dus dan zou hij het moeten doen lijkt me?
Ik zag wel dat de inlaatrubbers wel wat uitgedroogd zijn en inderdaad bij de derde cilinder toch wel wat kleine scheurtjes heeft zou het misschien kunnen dat hij hierdoor valse lucht aanzuigt en het daarom niet doet? en hoe zou ik dit kunnen controleren?

Ik hoop dat jullie me wederom kunnen helpen, in ieder geval alvast bedankt voor de moeite!
 
Als ie op hogere toerentallen (zwaardere belasting) wel mee draait zou het een vlotternaaldje of verkeerde vlotterhoogte kunnen zijn. Er komt dan bij stationair draaien teveel brandstof in.

Valse lucht kan inderdaad ook nog, dat zou je kunnen controleren door wat deo (of iets anders wat licht ontvlambaar is) te spuiten op de inlaatrubbers. Als het toerental dan veranderd dan is de kans vrij groot dat de inlaatrubbers lek zijn.
 
Laatst bewerkt:
  • Onderwerp starter
  • #3
Volgens mij doet hij op hogere toerentallen ook niet mee aangezien ik laatst naar een redelijke rit even gevoeld had en ook toen was de derde uitlaat aanmerkelijk kouder.
Het probleem is dat de cilinder dus niet loopt dus ik het op die manier niet kan checken..

edit: Ik heb zojuist even wat remmenreiniger op de inlaatrubbers gespoten maar de toeren gaan niet echt omhoog.. overigens bedankt voor je reactie...
 
Laatst bewerkt:
spuit die remmenreiniger eens in de inlaat.
wel luchtfilter eruit.
als de motor dan op 4 cilinders gaat lopen, moet het probleem in de carburateurs zoeken.
je kunt trouwens beter deodorant gebruiken, dat verneveld veel beter.
 
Laatst bewerkt:
  • Onderwerp starter
  • #5
moment, zal het gelijk even proberen...

edit: Oké ik heb het luchtfilter eruit gehaald en er deo/remreiniger ingespoten..
Nu even een hele domme vraag, hij gaat zeker veel harder lopen maar ik weet eigenlijk niet echt of de cilinder nu mee gaat doen of niet
De uitlaat is nog steeds en stuk kouder dan de rest...
 
Laatst bewerkt:
als de motor duidelijk meer toeren gaat maken wanneer je iets inspuit, zou het natuurlijk heel goed mogelijk zijn dat dat komt omdat de motor dan wel op 4 cilinders loopt.
trek bij wijze van test de bougiedop van de niet meewerkende cilinder eens los en herhaal het inspuiten nog eens.
als de motor dan ook sneller gaat draaien, zit het probleem toch ergens anders.
 
oke eerst even antwoord op sammie: bougies zijn vervangen door nieuwen en oook nog eens omgewisseld.. aan de vonk kan het dus niet liggen..
bananenman.. dat ga ik vanmiddag inderdaad even proberen!
en ik het lijkt me dat als het brandstofmengsel goed is, hij genoeg compressie heeft en er een vonk is hij het toch gewoon zou moeten doen...
Ik zal de klepspeling inderdaad ook eens gaan controleren ..
 

Als je de deo goed in de inlaat van die ene carburateur spuit en de motor gaat beter lopen, dan weet je dus dat die cylinder beter mee gaat doen.

Als je een beetje in het wilde weg spuit, dan weet je inderdaad nog niks. Dus niet in het wilde weg spuiten.
 
oke ik heb hem net even een beetje warm gereden en toen voor de grap even de bougiedop van de desbetreffende cilinder eraf gehaald en toen liep hij toch wel wat slechter..
hij doet dus waarschijnlijk toch wel deels mee.. (uitlaat was na de tijd overigens alsnog aanmerkelijk kouder dan de rest...)

dan zou het dus waarschijnlijk in mijn carb liggen?
kan het ook aan de kleppen en/of synchronisatie van de carbs liggen of moet ik de carb echt open gaan halen?

trouwens bedankt voor al het meedenken
 
Kleppen of synchronisatie kan natuurlijk. Maar als dat het is dan staat die wel echt verschrikkelijk afgesteld. Ik vrees dat het open trekken van je carburateurs en alles goed schoonmaken de enige optie is. Als je dan toch alles al open hebt liggen is het controleren van de klepspeling natuurlijk altijd slim om te doen.

Wat je nog zou kunnen proberen is een busje Forte in je tank gooien. Het schijnt af en toe te helpen, zelf heb ik die ervaring helaas niet.
 
hmm, ja het rare is een beetje dat de hele carbs begin dit jaar net zijn schoongemaakt,.
naja toch maar weer de boel opentrekken dan., wilde de kleppen toch gaan stellen en ga als het wat mooier weer is even naar zwolle om met remotesunset mn carbs te syncen dus ben benieuwd...
 

Zolas eerder gezegd daar kun je je in vergissen..
Bobine en condensator al gewisseld?
 
er zit geen condensator op.
ook geen contactpuntjes.
en houd er rekening mee dat je voor het synchroniseren van de carbs een special tool nodig hebt.
alle 4 de carb inlaten zijn met elkaar verbonden, en dat moet geblokkeerd worden anders kun je niet synchroniseren.
dat systeem heet YICS.
en dat zit in de cilinderkop.
 
weet je dat zeker? kan er namelijk niks over vinden in het werkplaatshandboek..
het gaat nog om een oude hea dus de 51J.. geen diversion!
volgens het werkplaatshandboek is het 'gewoon' de slangentjes van de carbtune om de vaccuumbuisjes(op de inlaatrubbers) aansluiten en meten maar..
Ik heb dan ook zeker 4 inlaatrubbers met 4 apparte aansluitingen!