Yamaha XJ700X Maxim wil niet meer lekker lopen

JPB1904

Rookie
8 mei 2011
17
0
En dat is raar, want hij startte altijd en liep als een trein. Maar een week geleden startte hij wel na een paar maanden rust, maar na een paar kilometer rijden en een verse tankbeurt stopte hij en wilde niks meer doen.

De startmotor draait, maar niet van harte, dus de accu werd in die paar kilometer niet echt opgeladen. Hij start wel, maar het lijkt erop dat-ie op twee cylinders loopt.

Ik heb de bougies er een voor een uitgehaald en schoongemaakt. Twee ervan waren mooi van kleur en twee waren zwart op de centrale electrode. Het viel me direct op dat de bougiekabels een beetje 'vreemd' uit de verdeler komen. Niet evenredig verdelen van de kabels, maar vrij willekeurig lijkt het.

Is er een schema hoe de bougiekabels moeten aangesloten worden ?

Weet iemand waar ik een werkplaatshandboek kan downloaden, want ik weet dat dat kan en ik heb er ooit een gehad, maar sinds een nieuwe PC ben ik die kwijt nu.

Tips & tricks zijn welkom ! Ik ben een redelijke sleutelaar.
 
Carburateurs reinigen denk ik; vast wel minstens 1 vlotternaaldje vastgekleefd. Check ook niveau en geur van de olie, grote kans dat er slokken benzine zijn ingesijpeld.

Stilstand is achteruitgang.
 
@Willem1940: niveau en geur van olie = ok. Geen benzinelucht dus. Had ik in een ander deel van het forum al gevonden.
@bananenman100: ik ga even checken.

Inmiddels heb ik een document, Motocykl Yamaha xj750x__xj700x_service_manual_.pdf gevonden
Staat op 4shared.com
 
Bougie1=bakboord buitenkant, bougie4=stuurboord buitenkant
-----
De bougiekabels zijn als volgt aangesloten:

Bobine links (bakboord) - linkeraansluiting aan de bougie nr 3, rechteraansluiting aan de bougie nr 2
Bobine rechts (stuurboord) - linkeraansluiting aan de bougie nr 1, rechteraansluiting aan de bougie nr 4

Het lijkt erop dat de bobines in het manual verwisseld zijn. Kan dat zo zijn ?
 
onstekingvolgorde is niet zo van belang.
als je maar de cilinderparen 1 en 4, en 2 en 3 aanhoudt.
dan zijn er maar 2 mogelijkheden.
de kabels die op cil 1 en 4 zitten, kun je onderling zonder probleem verwisselen.
dat geldt ook voor de cil 2 en 3.
 
Laatst bewerkt:
Aha, das duidelijk en maakt het dus niet uit op welke bobine je de paren aansluit.

Maar, inmiddels start de motor weer. Hij loopt echter slecht:
Onregelmatig met plofjes tussendoor
Als de motor wat warmer is, kan de choke uit, maar loopt-ie heel erg langzaam. Slaat niet af.
Als ik dan gas geef, dan lijkt het alsof hij verzuipt, maar na een halve seconde reageert hij, weliswaar sputterend. Ik ben gewend dat-ie vloeiend loopt en met een draai aan het gas flink accellereert. Het is een zeer fel beestje, wat nu zeker niet het geval is. Het lijkt erop dat-ie op twee cylinders loopt.
 
Aha, das duidelijk en maakt het dus niet uit op welke bobine je de paren aansluit.

Maar, inmiddels start de motor weer. Hij loopt echter slecht:
Onregelmatig met plofjes tussendoor
Als de motor wat warmer is, kan de choke uit, maar loopt-ie heel erg langzaam. Slaat niet af.
Als ik dan gas geef, dan lijkt het alsof hij verzuipt, maar na een halve seconde reageert hij, weliswaar sputterend. Ik ben gewend dat-ie vloeiend loopt en met een draai aan het gas flink accellereert. Het is een zeer fel beestje, wat nu zeker niet het geval is. Het lijkt erop dat-ie op twee cylinders loopt.

Zijn de bougies die zwart uitslaan nat als je ze eruit draait?
Zo ja: ontstekingsprobleem
Zo nee: carburatieprobleem

Ik vermoed het tweede, omdat hij lang heeft stilgestaan.
Probeer eerst een flesje Forté Fuel System Cleaner in je tank te mikken en kijk wat er dan gebeurt.
 
Tja, ik weet het niet. Ze waren droog, maar ik kan ze er nog eens uithalen als ik hem net gestart heb. De motor start prima nu, maar hij loopt als een natte krant. Ploffend en kuchend en heeft totaal geen power meer. Dus "lang stilstaan" is volgens mij niet van toepassing en ik heb de tank helemaal volgegooid met verse benzine.
 
Tja, ik weet het niet. Ze waren droog, maar ik kan ze er nog eens uithalen als ik hem net gestart heb. De motor start prima nu, maar hij loopt als een natte krant. Ploffend en kuchend en heeft totaal geen power meer. Dus "lang stilstaan" is volgens mij niet van toepassing en ik heb de tank helemaal volgegooid met verse benzine.
Als die bougies droog zijn, duidt dat op een probleem met de brandstoftoevoer.
Dat kan eigenlijk alleen maar door verstopte carburateurs komen.

Om het zeker te weten: laat de motor een even lopen en draai dan de probleembougies er eens uit. Zijn ze droog, carburateurs verstopt. Zijn ze nat, ontstekingsprobleem.

Verse benzine alleen lost problemen met een vervuilde carburateur niet op.
Het beste is om de carburateurs te demonteren en schoon te maken in een ultrasoon badje. (waren laatst bij Kruidvat in de aanbieding voor een paar tientjes)....
 
Ga ik vanmiddag even proberen.

Carburateurs demonteren: OK, geen punt. Maar het weer inelkaar zetten en syncen, dat lijkt me wel lastig, of valt dat wel mee ?
Schoonmaken deed ik vroeger in een badje benzine, dat kan toch ook geen kwaad ?
 
Zolang er geen carburateur-doorgangetje (sproeier etc.) potdicht zit heeft reiniger-toevoeging in de tank een kans.

Bezinksel dat ontstaat bij lange stilstand kan zeer taai zijn.

Vaak zit binnen in de tank op de kraan een zeefje dat ook kan vervuilen.

Soms ook nog tussen kraan en carbs een brandstof-filtertje. Pas op: als er een pijl op staat moet die naar de carbs wijzen (doorstroomrichting) dus niet naar de tank en dit gaat nogal eens fout. Staat er geen pijl op, even van 2 kanten doorheen blazen om vast te stellen of er niet toch een "voorkeursrichting" in zit. Fout-om aangetroffen filtertje niet omkeren maar meteen vervangen, anders geheid oud vuil je systeem in.

Natuurlijk kan (schone) benzine geen kwaad in carbs .... het hoort er zelfs in. Maar zware aanslag krijg je er niet mee weg.
 
Laatst bewerkt:
Ga ik vanmiddag even proberen.

Carburateurs demonteren: OK, geen punt. Maar het weer inelkaar zetten en syncen, dat lijkt me wel lastig, of valt dat wel mee ?
Schoonmaken deed ik vroeger in een badje benzine, dat kan toch ook geen kwaad ?
In principe zou je eerst ook nog eens met Forté Fuel System Cleaner (= motopower`1, maar dan dubbel zoveel voor een fractie meer) kunnen proberen.
Tank een beetje leeg halen totdat er nog een litertje of 5 in zit, dan het hele flesje in 1x keer erin, even laten lopen en dan een uurtje laten staan.

Rest van de peut er weer in en rijden maar. Rij die tank zover mogelijk leeg en tank dat een premium benzine zoals bijvoor Shell V-Power (als je dicht bij Dld zit, V-Power Racing 100), daar zitten ook nog eens reinigingsadditieven in.
Als dat allemaal niet helpt, zullen de carbs uitelkaar moeten.
Als je alles correct noteert en opmeet (vlotterniveau etc.) hoeft het terugzetten geen probleem te zijn.
De synchronisatie blijft gelijk, omdat je de gaskleppen niet versteld.

Als de motor dan uiteindelijk redelijk goed loopt, toch nog even synchen met bijvoorbeeld een Carbtune en eventueel afstellen met een Colortune....

Dan zou je probleem eigenlijk opgelost (letterlijk) moeten zijn.....


Veel Succes!
 
De accu is volgens mij aan het einde van zijn latijn. Hij was opgeladen met mn druppellader, maar gooit de startmotor met grote moeite om. Kan het daar aan liggen ?

Maar goed, de startmotor hoeft maar een enkel slagje te doen en de motor start. Dat dan weer wel. Even laten lopen, uitztetten en dan de eerste bougie eruit: deze is zwart en nat. Bougie er terug in en proberen te starten, lukt niet.
Even laten lopen en bougie #2 eruit: deze is droog, heeft een grauw-grijze centrale isolator maar verder hartstikke zwart.
Even laten lopen en bougie #3 eruit: deze is droog, heeft een grauw-grijze centrale isolator maar verder hartstikke zwart.
Even laten lopen en bougie #4 eruit: deze is droog, maar hartstikke zwart.

Zeg het maar, volgens mij heb ik een ontstekingsprobleem. Kan het aan de bijna-kapotte accu liggen ? Daar ga ik zowiezo morgen een nieuwe voor halen. Eventueel nieuwe bougies en wat van die schoonmaakvloeistof voor de benzinetank.
 
ok, het is gefixt:
- Nieuwe accu (laadde niet meer op)
- Nieuwe bougies (die zwarten waren kapot dus)
- Gereviseerde startmotor (die begaf het tijdens het testen)
En nu rijdt hij weer als een zonnetje. Moet wel op een lange rit testen of hij het blijft doen, maar het wordt weer mooi weer, dus dat gaat zaterdag gebeuren.

Bedankt iig voor de tips!
 
En we hebben zaterdag een mooie rit door Belgie gemaakt. De Yamaha rijdt als een trein en start weer als vanouds. Kortom, alles is weer zoals het hoort. Dank nog !
 
Terug
Bovenaan Onderaan