Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Yamaha Xmax 250 gekocht

Kunnen de X-max rijders aub eens een beschrijf neerpennen van hun onderhoudskosten op 1000km + erbij schrijven wat er juist in kosten gebracht is. Wat er gebeurd is en hoeveel dit kostte.
 
Kunnen de X-max rijders aub eens een beschrijf neerpennen van hun onderhoudskosten op 1000km + erbij schrijven wat er juist in kosten gebracht is. Wat er gebeurd is en hoeveel dit kostte.


Hoi Wimper,

Mijn X-max heb ik op 15 juli 2008 gekocht met 300 km op de teller en op 8-8-2008 heb ik mijn 1000km beurt laten doen bij Motoport in Leek ( Groningen )

Daar hebben ze de volgende werkzaamheden verricht:

Alle smeerpunten gesmeerd, motor geheel nagezien en de 1000 km beurt uitgevoerd

Daarvoor hebben ze de volgende produkten gebruikt :
GPS 10w-40 bulk olie 14.85 €
Gasket 1.14 €
Klein materiaal 2.50 €
milieuheffing 1.95 €
Smeermiddelen 1.75 €

+ ½ uur arbeidsloon 27.50 €

Totaal € 49.69 voor de 1000km beurt zelf

Ik heb echter ook direct de remvloeistof laten vervangen ( in vorige berichten heb ik al gemeld dat mijn X-max al in 2006 in Spanje is verkocht, dus de remvloeistof was ook al minimaal 2 jaar oud en moet dan eigenlijk ook worden vervangen )

Hierdoor moest ik nog € 10.20 extra betalen voor de remvloeistof en kwam het totaal voor mijn eerste beurt op € 59.89
 
Laatst bewerkt:
Bij mij hebben ze alleen de olie ververst, daar was ik een tientje of 3 voor kwijt.
 
Allee de kaap van 900 km is voorbij. Deze en volgende week nog proberen om die 100km's bij elkaar te fietsen en we zijn er eindelijk.

Het knagende geluid waar ik het over had is dan toch verdwenen of mss is het een kwestie van gewoonte.
 
Ik heb mijn xmax vorige week zijn eerste beurt laten geven. Ik had toen 1600 km gereden en ze zeiden dat hij beter nieuwe olie kan krijgen bij deze stand dan at hij onder de 1000 heeft gereden.
Ik was kwijt:
klein materiaal: 2,30 euro
motor olie 10w 40 vsx:14,76 euro
millieu heffing: 3,00 euro

totaal: 20,06 euro aan materiaal.

En daar kwam aan arbeidsloon nog 59,13 euro bij.

Totaal dus 79,19 euro betaald!!!
 


ja belachelijk he dat komt me al te bekend voor die arbeidsloon tegen over het verkelijke werk.
 
59.13€ arbeidsloon voor olie te verversen lijkt mij toch voldoende. Hoeveel uur werd er dan aan gewerkt?
 


Ik heb zoals gemeld hierboven de beurt uit laten voeren bij Motoport in Leek.

Je kan er op wachten , gratis koffie en je weet direct hoe lang ze bezig zijn geweest.
In mijn geval was dat dus een half uurtje , incl. vervangen van de remolie.......

Het is maar net wat ze willen rekenen en een uurtje is snel geschreven.....
 
Ik betaal 36.36€(verleden week) voor een werkuur, dus bijna 20€ verschil per uur.
In oktober 2007 was het nog 27.48€ / uur, Zal wel de inflatie zijn zeker?
 
Ik betaal 36.36€(verleden week) voor een werkuur, dus bijna 20€ verschil per uur.
In oktober 2007 was het nog 27.48€ / uur, Zal wel de inflatie zijn zeker?


Dat hangt er dus van af waar je het laat doen, de 1 is nu eenmaal duurder dan de ander helaas, maar ik ben het wel met je eens dat het zo langzamerhand wel erg duur wordt.

Ik had bij een vorige ( brommer ) scooter een grote beurt laten uitvoeren en toen was ik nog meer kwijt dan een grote beurt voor mijn auto......
 
ik heb mijn relaas over men eerste 1000k-onderhoud al gedaan op het topic"yamaha majesty 400" lees maar eens op pag6
gouden tip; BLIJF ERBIJ!!!!!
 
En ik heb de keuze uit een heel stelletje.... Maar Wormerveer deed niet zo scheutig met korting bij aankoop. Jammer voor ze, een ander deed dat beter.
 
Keek nog even naar de olie van de overbrenging...moet inderdaad ook met 1000 km, maar met cardan bedoel ik natuurlijk de versnellingsbakolie.
 
Ik vind het ook aan de hoge wat ik er voor betaald heb, ze zijn ongeveer een uur aan het werk geweest denk ik. Maar ik schrok wel een beetje van de prijs..die k.. euro. Ik heb het trouwens bij motoport vianen laten doen, wordt daar overigens ook wel erg goed geholpen.

@DSB71,
Verder is 1600 km vrij veel voor de eerste keer olie wisselen. Er zit namelijk nogal wat slijpsel in je olie met je nieuwe blokje.

Vondt ik ook maar vlak voor mijn vakantie had die 900 gelopen en wanneer ik hem kon brengen was ik met vakantie, dus ik zei van gooi er alvast maar nieuwe olie in maar ze vertelde me dat het dus beter was dat de inloop olie er langer in bleef zitten. Of dit dus waar was tja. Maar goed het is en blijft een hoop geld. De monteur die zei dat hij om de 6000 km weer een beurt moest hebben en dat de volgende beurt de kleppen gesteld moeten worden. Nou in het instructie boekje daar staat om de 10.000 km en dit lijkt mij beter. Is mooi voor hun natuurlijk om de 6000 km.

En ik ben gisteren op en neer naar Zeewolde geweest. Op de heenweg over de snelweg en terugreis binnendoor. Was mijn eerste rit dat ik zo lang op de snelweg zat. Nou dit vindt ik dus ook niks en probeer nu om zoveel mogelijk binnendoor te rijden. ben nog steeds erg blij dat ik voor de XMAX heb gekozen. Een collega van mij parkeert zijn motorfiets (ook mooi hoor) naast mijn XMAX en dan snap ik niet dat daar zo klein zadel op zit . Lang leve de motorscooter
 
Laatst bewerkt:
die inloop olie klopt geen hout van ieder zichzelf respecterende zaak weet dat de eerste 1000km het belangerijkste is voor de motorfiets.
 
die inloop olie klopt geen hout van ieder zichzelf respecterende zaak weet dat de eerste 1000km het belangerijkste is voor de motorfiets.

De olie die ik wel eens peilde, kon je goed zien op de peilstok. En na de beurt zat er weer schone olie in zodat je goed moet kijken tot waar de olie zit.
Ik hoop niet dat er problemen komen dat ik er 1600 km mee gereden heb we zullen wel zien.
 
Snelweg niets? Ik vind het goed gaan hoor, wil je harder kunnen dan die 140?

De interval voor onderhoud is echt 3000 km. Lees anders even je boekje, ik heb eventueel ook de nederlandse voor je. Laat het me even weten indien je deze wilt hebben.