Yamaha Xmax 250 ratelende koppeling...?

Lextereraar

MF'er
28 jul 2016
35
5
Na ruim 6 maand tevreden op mijn Xmax 250 te hebben gereden, heb ik nu een vraag waar ik niet echt meteen een oplossing voor kon vinden, alhoewel het onderwerp hier al wel eens voorbij is gekomen.

Het gaat om een rammelende koppeling bij het wegrijden, en dan vooral met koude motor.
Als hij wat opgewarmd is, is het gerammel een stuk minder. En bij vol gas wegscheuren merk je het niet zo erg, maar met koude motor rij ik erg rustig.
Dan merk je het ook het meest. Ben er eind vorig jaar mee naar de dealer geweest, en is alles schoongemaakt
Dit was nog garantie ( nou ja twee weken er na....koste mij een halfuurtje arbeidsloon... Netjes!)
Daarna was het goed voor een paar dagen, maar kon al wel merken dat het euvel weer terug kwam. En nu is het weer net zo erg.
Hebben destijds ook wel aangegeven dat ik weer terug moest komen als het verschijnsel weer opdook. Ga ik nu ook weer doen.
Zijn er hier mensen, die deze ervaring ook hebben, en wat er eventueel aan te doen is? Misschien een andere koppeling van b.v Malossie, ik heb geen idee.
Hoop dat er namelijk niet te veel kosten aan zullen gaan komen. Km stand is 7900 KM, en ik heb er ongeveer 3500 Km mee gereden.
En elke maand gaan schoonmaken lijkt me ook geen goede optie.
 
Dat is toch een klassieke centrifugaalkoppeling, niet?
Het is me niet direct duidelijk wat daar nu kan aan rammelen.
Bij het schoonmaken van je koppeling werd toch ongetwijfeld nagekeken of er nog voldoende voering zit op de schoenen?
Na 7900km mag dat sowieso geen probleem zijn.
 
Nou jah..dat is dus juist ook het probleem, rammelen schudden, zeg het maar. Er was destijds niets aan te vinden.
Volgende week dinsdag breng ik hem weg, en dan blijft de Scoot een nachtje over zodat ze daar ook kunnen ervaren met een koude motor hoe het klinkt en voelt. Vandaar gaan we verder.
 
Nu een maand verder, rijdt de Xmax 250 gelukkig weer zoals het hoort.
De dealer vond in eerste instantie dat ik er te rustig mee reed....:)
Heeft even wat tijd nodig gehad, omdat er nieuwe veertjes voor in de koppeling besteld moesten worden.
Deze veren leken te slap, waardoor de koppeling wel. niet, wel, niet goed aangreep .
Er zijn drie nieuwe veren in gezet, en zoals het er nu naar uitziet is het euvel verholpen.
Kosten € 33,- en een paar centen. De dealer vond dat ze het eigenlijk eerder hadden moeten vinden dus geer arbeidsloon gerekend:}
Nu richting de 8000 kilometer. Dan de olie maar eens gaan verversen..
Het resoneren van het achterspatbord, heb ik opgelost, door de bouten van de bevestigingspunten met een rubber tussen het plastic en het aluminium vast te zetten.
Het is nog niet helemaal weg, maar voor mij acceptabel... wat een rust....:)
 
Nu een maand verder, rijdt de Xmax 250 gelukkig weer zoals het hoort.
De dealer vond in eerste instantie dat ik er te rustig mee reed....:)
Heeft even wat tijd nodig gehad, omdat er nieuwe veertjes voor in de koppeling besteld moesten worden.
Deze veren leken te slap, waardoor de koppeling wel. niet, wel, niet goed aangreep .
Er zijn drie nieuwe veren in gezet, en zoals het er nu naar uitziet is het euvel verholpen.
(...)
Dat leidde dus tot het rammelen. Zou ik niet verwachten. Goed om weten.
Altijd interessant als iemand hier de oplossing van zijn probleem deelt.
 
De motor heeft waarschijnlijk ruim een jaar stil gestaan, En over ongeveer 6 jaar niet meer dan 4000 kilometer gereden, misschien zijn daardoor de veren wat te slap geworden. Maar het rijdt weer goed gelukkig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan