Heren, bedankt voor jullie hulp!!
Als de primaire ketting uitrekt dan gaat deze klapperen en “eet/slijt” de onderzijde dan af. Is ook goed te zien. Dit is op te lossen door een kettingspanner te monteren op/bij de primaire aandrijving. Nieuwe primaire ketting lost het niet echt op, omdat deze ook
Hoe kom ik aan een kettingspanner?
Wel grappig heb mijn donorblok ondertussen ook uit elkaar gehaald en deze heeft het niet.
Wil dit dan zeggen dat deze ketting dan beter is? Beter om deze uit te wisselen?
Dit hele blok ziet er eigenlijk iets frisser uit maar volgens mij is het wel een iets ander type...
Hoe kom ik er achter of dit zo is?
Die droge grijskleurige drijfstang kop is vast gelopen geweest op de krukas. De verkleuring komt door de daarbij vrijgekomen hitte
Ja inderdaad dit zag ik ook, welke onderdelen kunnen hierdoor allemaal kapot gaan?
Krukas-Lagerschalen-drijfstang-zuiger-zuigerveren?
Nr 30 op deze tekening. Als die afbreekt heb je kans dat die in de primaire ketting valt en dan zijn de gevolgen rampzalig. Bij mijn XS is dat ook gebeurd maar de bout lag onder de koppeling op de bodem van het carter. Heb toen best wel geluk gehad realiseer ik me nu weer.
Hier is niet veel meer aan te repareren, ik denk dat je beter op zoek kunt gaan naar een ander blok. En die beruchte bout preventief vervangen voor een betere. Google maar eens op "Yamaha XS layshaft bolt”
Ik hoop ik deze ook net zoveel geluk te hebben als jou, dit lijkt me toch een ander probleem als het drooglopen van de drijfstang waar de van MF'ers het over hebben? Hoe kan ik zien of er iets kapot is?
Hoort de bout in bovenste as op de onderstaande foto?
Zoals te verwachten was, het is namelijk altijd hetzelfde; big-end van de middelste cilinder vastgelopen.. balen!
Is dit op te lossen door de kruk-as en hoofdschaallagers van mijn donorblok te pakken?
@Freek; kun je een duidelijke foto maken van genoemd bigend van middelste drijfstang?
Better still ; kan ik het een keer in het echt zien..?
Advies geven vanaf foto's is altijd lastig.
Ja tuurlijk kun je een keer langs komen, graag zelfs!
Deze vakantie tijd? Ik stuur je een whats app!
Ja klopt...nou zie ik het ook; drijfstangkap is kurkdroog...dus is heet geweest.
Einde krukas....
Gezien het feit dat dit blok al aardig versleten is/ was, zou ik inderdaad ook voor een ander gaan.
Revisie gaat veel centjes kost; andere krukas, nieuwe schaaltjes, cylinders ophohnen, nieuwe zuigers...kassa!
Leuk als leerproject, maar de kosten krijg je er nooit meer uit
Wat als ik al deze zaken van mij donor blok pak, of krijg je dat helemaal een cocktail wat alleen maar mis kan gaan?
Als dit allemaal kan, dan heb ik ook nog een nieuw pakkingsetje nodig.
Wie weet waar ik voor een mooi prijsje een pakkingsetje kan krijgen?
Onderstaand zal ik de foto's van het donorblok posten, graag hoor ik of jullie hetzelfde als mij er over denken dat deze een stuk frisser lijkt....
Maar de cilinderkop heeft er al dit tijd half opgezeten en rotzooi lag bovenop de zuigers dus weet niet of dat allemaal verstandig is. Heb het blok destijds bij mijn motor gekregen...
Voor nu alvast een fijne kerst en een goed uiteinde!!!!