1978 CB750F2 Café Racer Build

Dylan750

MF'er
24 sep 2019
67
90
Loenhout
In november 2019 voor een prikkie een CB750F2 gekocht van 1978.
Hij lekte olie, hij verbrandde olie en hij zag er niet uit.
Altijd grote fan geweest van café racers, en aangezien dit geen origineel exemplaar meer is een prima donor hiervoor.
Heb er de laatste 4 jaar sporadisch aan gewerkt, wegens geboorte 2 kinderen en bouwen van nieuwe woning lagen de prioriteiten anders.

Wd19hzO.jpg

JFzwwp7.jpg

GcDdjZn.jpg



De elektriciteit was een ramp en het ding had al een tijd geen liefde gekregen.

lzeiL5h.jpg

nyWLz1u.jpg



Begonnen met de boel te strippen

whJx7JQ.jpg

iiq2MZN.jpg



De motor gedemonteerd, wat een zwaar kreng is me dat zeg.

n6aXjQ3.jpg

VeGXxcD.jpg


Kleppendeksel er eens afgehaald, viel meteen op dat niet alle bouten origineel waren.

i0S3KZo.jpg

yhArBiY.jpg



Enkele bouten stonden al los, wat zou daar de reden van kunnen zijn? Iemand zonder momentsleutel duidelijk.

mibX87T.jpg

8iKr0ek.jpg
LgSyC8H.jpg



Nou, dat begint al lekker. Tijd om m'n setje helicoils boven te halen.
Ondertussen de gedemonteerde onderdelen eens bekijken en nameten.

Tuimelaars en tuimelassen hebben hun beste tijd gehad.

hbNRmX2.jpg

owpqmvg.jpg

MY2bw8t.jpg


Slijtagelimiet van tuimelassen is 11.94mm, best vervangen dus.
EX1: 11.94mm
EX2: 11.94mm

IN1: 11.94mm
IN2: 11.96mm

EX3: 11.95mm
EX4: 11.96mm

IN3: 11.95mm
IN4: 11.95mm

Nokkenas nameten.

Vt9KoMG.jpg

wVy2Z6D.jpg

ZWGWqPv.jpg


Slijtagelimiet inlaatnok: 35.86mm
Slijtagelimiet uitlaatnok: 35.36mm

IN1: 36.05mm
EX1: 35.60mm

EX2: 35.55mm
IN2: 36.10mm

IN3: 36.05mm
EX3: 35.66mm

EX4: 35.62mm
IN4: 36.10mm

Prima dus.

Slijtagelimiet binnenste nokkenasdiameters: 21.74mm
Slijtagelimiet buitenste nokkenasdiameters: 21.89mm

Diameter 1: 21.94mm
Diameter 2: 21.77mm
Diameter 3: 21.79mm
Diameter 4: 21.96mm

Ook prima.

Volgende stap: cilinderkop demonteren
 
Cilinderkop gedemonteerd, ondertussen zijn de kapotte schroefdraden ook gerepareerd met helicoils.

43SdE6T.jpg


jhLDyUp.jpg



De uitlaatkleppen kon je heen en weer bewegen in de klepgeleiders, daar zal wel wat olie door lekken.
Is een gekend probleem bij de Supersport blokken.
Ook waren de klepstelen ingeslagen.
Alles vervangen dus.

AvCHX5N.jpg

eOhHIFl.jpg



De zuigers en cilinders maar eens bekijken dan.

oryacox.jpg

uKn6bwz.jpg

ufbSuq0.jpg


Zien er op het eerste zicht nog oké uit, maar eens nameten dan.

Slijtagelimiet zuigers: 60.85mm

Zuiger 1: 60.93mm
Zuiger 2: 60.94mm
Zuiger 3: 60.92mm
Zuiger 4: 60.93mm

Die zijn nog oké.

Slijtagelimiet cilinders: 61.10mm in diameter of 0.05mm afwijking in rondheid of tapsheid.
Enkel cilinder 3 nog net binnen specificaties, dat wordt dus cilinders opboren en overmaat zuigers erin.

Ue3JzRQ.jpg

frzqVoI.jpg



Nog even getwijfeld over een 836cc kit, maar toch gewoon oversize zuigers gekocht.

d5aIG45.jpg


Het originele plan van deze motor was nieuwe zuigerveren plaatsen en klaar, maar nu ik alles zo bekijk gaat heel dit blok open ter inspectie.

Volgende stap: onderblok controleren
 
Ben je nog wel even zoet mee :}
Vergeet de oliepomp niet te controleren .
 
Ben je nog wel even zoet mee :}
Vergeet de oliepomp niet te controleren .
Hier de pickup van de oliepomp, dat belooft weer niet veel goeds.

Z59dSyS.jpg


De kettingspanner van de primaire kettingen was ooit rubber maar ondertussen in steen veranderd.
Slijtagelimiet van de kettingen is 70mm diep vanaf het meetvlak, natuurlijk hier weer meer gemeten en aan vervanging toe.

imLlUk4.jpg

e2H53eD.jpg


Blokje open dan maar.

Y12j6r8.jpg

HpFy7FD.jpg

VRNxtkW.jpg

YKBGDGG.jpg


Krukas en versnellingsbak zien er nog goed uit.
Dan de spelingen maar eens meten met plastigauge.
0.038mm voor de krukas, die lagerschalen mogen nog blijven.
Drijfstangen komen uit op 0.051mm, dat is al aan de ruime kant dus daar nieuwe (dikkere) lagerschalen voor besteld.

d0G7lWz.jpg

LDaaiJA.jpg



Ook zitten er K-style bouten in mijn drijfstangen terwijl dit een F-blok is, dit blok is dus al eens opengeweest.

K-style bouten

wTQdFNB.jpg


F-style bouten

9IyweQ4.jpg



Nieuwe boutjes en moeren voor de drijfstangen

PYx4F14.jpg
 
De cilinders moeten nu geboord worden voor de overmaat pistons.
Ook moeten er nieuwe klepgeleiders in de cilinderkop, deze daarna honen voor de nieuwe kleppen en ook klepzittingen opnieuw frezen.
Ineens ook maar kopje laten vlakken.
Heeft iemand een adresje dat zich specialiseert in dit soort werken aan oude Honda's?

Cilinderkop en kleppendeksel gestraald

IMG_2002.jpg

IMG_2093.jpg

IMG_2095.jpg


Ondertussen dan maar aan de rest begonnen.

Versleten remmen.

IMG_0656.jpg


Klauwhouders en klauwen stralen

IMG_0658.jpg

IMG_1929.jpg

IMG_1931.jpg



Frame split kit gemaakt

IMG_1471.jpg


Kontje lassen

IMG_1472.jpg



Zadel 3D-printen, wordt later nog verstevigd, geplamuurd en gespoten.

968E7209-632A-440B-A9C9-441A914B01D9.JPG

IMG_0739.jpg



Dashboardje gesneden met indicatielampjes

IMG_2820.jpg

IMG_2824.jpg



Achteras was ernstig ingelopen, deze terug proper gedraaid en nieuwe bronzen bussen gedraaid voor in de achterbrug.

IMG_3032.JPG

IMG_3031.jpg



Alles klaar om te poedercoaten

IMG_2806.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hebben een lasersnijder staan op m'n werk, dus slechts een kwestie van intekenen en DXF doorsturen :t
Dat is echt lekker zeg, dat je dat soort techniek tot je beschikking hebt. :}
Ik heb voor een eerder project tankemblemen laten lasersnijden en dat maakte de fiets echt af.
 
Kop vlakken gebeurt niet zo vaak bij motoren. Kan de nokkenas in de knel komen. Meestal is de kop na aantrekken weer vlak. Of je moet alleen het vlak “schoon “ willen hebben
 
Kop vlakken gebeurt niet zo vaak bij motoren. Kan de nokkenas in de knel komen. Meestal is de kop na aantrekken weer vlak. Of je moet alleen het vlak “schoon “ willen hebben
Genoteerd.
Heb een MLS koppakking liggen, daarom dat ik dacht dat even een pelletje eraf vlakken geen kwaad kon.
 
Ik heb ook zo’n F2 nieuw gekocht in 78’ en na 3 maanden begon ie olie te zuipen. Bleken de klepgeleiders niet gehard genoeg. Is een kwaaltje bij deze motoren. Had nog wel fabrieksgarantie en heeft Honda deze vervangen. Dus zowiezo fe klepgeleiders vervangen…🤗
 
Ik heb ook zo’n F2 nieuw gekocht in 78’ en na 3 maanden begon ie olie te zuipen. Bleken de klepgeleiders niet gehard genoeg. Is een kwaaltje bij deze motoren. Had nog wel fabrieksgarantie en heeft Honda deze vervangen. Dus zowiezo fe klepgeleiders vervangen…🤗
Klopt, is echt een kwaaltje bij deze. Ze hebben de kleppen groter gemaakt voor extra pk's met als resultaat dat de klepgeleiders enorm snel slijten. Dit zijn langere klepgeleiders dan standaard om dat probleem te 'verminderen'.
 
Wordt weer Super netjes . mis wel race gaatjes in de schijf het is nu zo`n groot vlak
 
Ondertussen zijn de cilinder en cilinderkop weggebracht naar Blauweplaat Motoren in Veldhoven voor revisie.

-Boren en honen voor .25 overmaat pistons
-Nieuwe klepgeleiders persen en honen
-Klepzittingen frezen voor nieuwe kleppen

CB750 2.jpg


De Kibblewhite HD studs gemonteerd en op moment aangetrokken.

CB750 1.jpg


Alles klaargelegd voor als het bovenblok terugkomt.

CB750 4.jpg


Moet wel nog wat onderdelen bestellen bij CMS, zoals nieuwe kettinggeleiders en -spanner voor de distributieketting.

Ondertussen dan maar wat verder gedaan aan het 3D-geprinte zadel, hierna nogmaals opschuren en alle oneffenheden wegwerken.

CB750 5.jpg


CB750 3.jpg
 
De cilinders en cilinderkop laten nog enkele weken op zich wachten dus maar begonnen aan de benzinetank.

Eerst die lekkere oude benzine eruit, wat een geur.
Gelukkig geen roest binnenin, had er enkele jaren terug al wel wat olie bijgedaan en eens goed met WD40 gespoten.

s44tRAC - Imgur.jpg



Daarna de 5 lagen verf en plamuur eraf gestraald, gelukkig niks ergs gevonden met uitzondering van enkele deukjes.

WFQANxm - Imgur.jpg



En dan al even in de primer gezet tot ik weet wat ik ermee ga doen.

TaF6tCl - Imgur.jpg

DHMHn9Q - Imgur.jpg



De carbs zijn ook uitgekuist en geassembleerd, hier en daar toch enkele schroefdraden moeten vergroten wegens dolgedraaid.
Het enige dat ik mis en nergens online kan vinden zijn de 'vilten' (felt) ringetjes die de stofdichting voorstellen rond de choke-as.

Voorbeeldje:

s-l960.jpg


Sommigen vervangen ze door O-ringen, maar dit zou de vlotte beweging van de choke niet ten goede komen.
Anderen maken ze zelf uit een stukje kant.
Ben er nog niet uit wat ik ermee ga doen.

ElB9DBo - Imgur.jpg

kPnxAHz - Imgur.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan