1978 CB750F2 Café Racer Build

Stilaan komen we er wel, een paar uurtjes per weekend met een frisse pint erbij.

De benzinedop gestraald, weet nog niet wat ik ermee ga doen.

i4zXQ2C.jpg


6huow4f.jpg



En dan de benzinetank, daar ben ik echt heel lang mee bezig geweest.
Ben niet enorm ervaren met plamuur, en heb dit toch wel een paar keer opnieuw gedaan wegens niet tevreden.
Schuren, plamuren, primer, schuren, plamuren, primer, ...

Knm6Z8X.jpg


8dJz2BS.jpg



Uiteindelijk de boel wel echt superstrak gekregen.

qY2GKpE.jpg



De emblemen ook gestraald, deze komen in het zwart.

6kvzeEi.jpg


imrPZXU.jpg



En toen was het feest, want de motoronderdelen zijn er weer alsook wat CMSNL goodies.

MYsSbdp.jpg


P6ytSpj.jpg


ldAXodL.jpg


Gelijk begonnen met de zuigers te monteren, de ring gaps heb ik gecontroleerd en waren in orde.

ynf51cq.jpg


ASB9TQt.jpg


K0nUP6o.jpg



Daarna de kleppen, veren en klephouders van Kibblewhite in de kop gemonteerd.

Nv56XKF.jpg


En de draadeinden voor de nokkenashouders terug gemonteerd met schroefdraadafdichting, deze zijn een veel voorkomende oorzaak van lekkage als je dit vergeet.

UI5JbiP.jpg


Kopje klaar.

5WthUZ2.jpg


i3doUrD.jpg



Na 4 jaar eindelijk herenigd... Ook voorzien van nieuwe geleiders voor de (nieuwe) nokkenasketting natuurlijk.

8JaHeCj.jpg



Ik heb enkele jaren geleden op een SOHC forum gelezen dat het ontwerp van de nokkenashouders-tuimelaars-tuimelassen een complete soep was bij Honda en dat je dit best zelf oplost.
De tuimelassen en tuimelaars krijgen te weinig of zelfs geen smering.
Ook zijn de tuimelassen vergrendeld met M5 boutjes waardoor deze niet rond kunnen draaien, dit was toen een fix van Honda om de kop stiller te maken maar werkte dus net omgekeerd met extra slijtage als gevolg.
Er wordt dus aangeraden om de M5 boutjes weg te laten en de oliekanalen van de tuimelaars te verbreden zodat deze ook effectief bij de oliegroef komen van de tuimelassen.
Ook kan je extra oliegaatjes boren en soevereinen in de nokkenashouders, op de plaatsen waar deze af fabriek al een voorziening lijken te hebben daarvoor.

Dit is de originele nokkenashouder.

9Rr1KNU.jpg


En hier zijn dan de 8 extra oliegaatjes voorzien.

owJaJUc.jpg



Hier zie je dat het oliekanaal van de tuimelaars helemaal nergens op uitkomt.

MgjIglH.jpg


Die moet je dan dus verbreden tot je effectief in de smeergroef terecht komt.

Zfltt73.jpg


4SEJNb3.jpg



Straks alles monteren, wordt vervolgd...
 
Laatst bewerkt:
Mooi om die aanpassingen zo te zien. Ben wel benieuwd of dat je dat ook echt zou kunnen horen als het blok draait straks.
 
Mooi om die aanpassingen zo te zien. Ben wel benieuwd of dat je dat ook echt zou kunnen horen als het blok draait straks.
Mij maakt het weinig uit, ik hou wel van die geluiden. Het werd vroeger enkel gedaan om een stillere motor te krijgen dan de concurrentie.
Volgens Mark Paris (aka 'Hondaman' op sommige fora, heeft zelf ook een boek geschreven over de CB750) zouden deze aanpassingen zelfs enkele pk's extra opleveren.

Voor mij is het vooral 'peace of mind' :t
 
Mij maakt het weinig uit, ik hou wel van die geluiden. Het werd vroeger enkel gedaan om een stillere motor te krijgen dan de concurrentie.
Volgens Mark Paris (aka 'Hondaman' op sommige fora, heeft zelf ook een boek geschreven over de CB750) zouden deze aanpassingen zelfs enkele pk's extra opleveren.

Voor mij is het vooral 'peace of mind' :t
Aha. Ja mee eens hoor, mechanische geluiden etc kunnen ook gaaf zijn. Maar voor mij als je dan iets verbetert en je hoort het dan ook, geeft extra voldoening 8-)
 
Die indrukken zijn gewoon uitstootpen-markeringen van het gietproces, die zie je ook op elk kunststof product als je goed kijkt.
Het boek van Mark heb ik ook en daar staan goede en leuke dingen in die wel degelijk uitmaken, er is altijd ruimte voor verbetering.
 
Terug
Bovenaan Onderaan