Yamaha xt550 dynamo kapot?

tip

MF'er
10 apr 2012
138
7
Vandaag deed plots de verlichting het niet meer van de motor. Ik ging er eerst vanuit dat het de zekering was (5A) maar deze bleek gewoon heel te zijn. De lampjes e.d. zijn ook gewoon heel.
Ik heb in plaats van een accu een condensator gemonteerd, deze was echter totaal kapot.
De spanningsregelaar was gloeiendheet. Een andere spanningsregelaar heeft ook niet geholpen.

Is mijn dynamo om zeep?
 
Ja, geprobeerd, maar daar kom ik niet echt uit. Heb weinig kaas gegeten van elektronica.

De motor start en loopt verder wel. Het is dus hoogstwaarschijnlijk alleen de verlichtingsspoel die de geest gegeven heeft?

Verder, hoe kan deze doorbranden?
 
Verder, hoe kan deze doorbranden?

op een motorfiets levert de dynamo kwasi altijd zijn vol vermogen (in tegenstelling tot een alternator, die levert maar stroom naargelang de verbruikers er nodig hebben).
Hetgeen dat teveel is moet ergens naartoe. normaal wordt de batterij ermee bijgeladen, en wat dan nog overschiet wordt door de regulator omgezet in warmte.
Vermits nu je condensator kapot was, moest je regelaar alles omzetten wat niet verbruikt werd, wat wel eens teveel van het goede kon zijn en hij hierdoor de geest heeft gegeven.
HHet kan evengoed omgekeerd gebeurt zijn : regelaar uit zichzelf overleden, condensator kreeg daardoor te hoge spanning waardoor hij uiteen gespat is.

wil je dit in de toekomst vermijden, kan je best bijna evenveel verbruikers aansluiten als je dynamo amperes kan leveren, je regelaar moet dan bijna niets meer doen en zal langer meegaan.
 
Als het de goede XT550 is dan is dit het bedradingsschema:

full


bron: rienbassa in "Het Grote XT 550 Topic"
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan