Yamaha XT600 olie probleem

Dylan-XT

Rookie
6 jul 2018
9
0
Beste Motorliefhebbers,

Ik ben Dylan, 24 jaar en ik rijd (nog niet) op een Yamaha xt600z tenere uit 1990. (Jaren Puch,kreidler, sachs gereden en hier vanaf mij 16e aan gesteuld. Ik heb ook een Honda cb250rs welke ik gerestaureerd heb.)

Nu heb ik een klein probleempje, onder de start motor zit een plug welke het carter afsluit. Deze plug zit achter de carter ontluchting. De plug schiet bij het starten van de motor eruit en er spuit dan olie uit.

Het volgende heb ik geprobeerd:

-gehele (drysump) olie systeem doorgespoeld en filter vervangen.
-carter ontluchting Gereinigd, deze werkt goed, komt lucht uit.

Nu zit ik met het handen in het haar, ik heb de dop (tijdelijk) vast gezet met een stuk hout, de motor loopt nu goed, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Wie heeft de gouden tip?

Groetjes,

Dylan
 
Of een lam rubbertje of toch veel blow-by / druk.
Dat kan of versleten zuigerveren zijn, of toch carterontluchting. Soms is het onderblok nog met een extra slang verbonden, die niet aanwezig en verstopt? Geen idee of dat bij motorfietsen ook voorkomt trouwens... Maar checken kan geen kwaad.
 
Bedoel je die kunststof dop of de aansluiting naar je oliekoeler?

nummer 10 is je carterontluchting, net daarachter zit een kunststof afdekdop, daar schuin achter zit de aansluiting naar je oliekoeler (of retourleiding naar oliereservoir)

e0035cbb844ab8d4a3531681b55cb5e9.png


Is je luchtfilter nog droog? (zonder olie)
 
Ik dacht dat er maar 2, dus 3 aansluitingen op het blok zitten. Twee voor de olie tank en een voor de carterontluchting die naar het luchtfilter gaat.

toch niet uit nr 21??
[afbeelding]

Meer info op www.xt600.de Ölkreislauf - Special

XT600Z heeft een startmotor.
Daarom zit de koppelinghevel aan de rechterkant van het blok.
De linkerkant is dan afgedopt.

Maar over welke dop TS het heeft is mij niet duidelijk.
 
Bedankt voor de reacties, het gaat op de tekening van het blok om de kunstof dop achter de carter ontluchting (10). Gekeken naar de comment van Raymond is het dus een dop om een aansluiting van een koppelingshevel af te dichten?

Edit: luchtfilter lijkt droog maar heb er nog niet mee gereden of lang laten draaien, ik heb de slang losgehad en er kwam geen olie uit tijdens het draaien.

Grt
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan