NitroN
MF'er
- 16 mrt 2006
- 133
- 0
gaaf zeg die originele pijpen in zilverkleur. Iemand schreef eerder dat ze met de tijd "terugkleuren" toch?
Motor voorzien van nw rubber, gelijk ketting even gespannen en nu staat hij een week op stal (even met vrouw en kind ultra burgelijk doen)
Klopt , wat dat terugkleuren betreft.
De goudkleurige laag ontstaat eigenlijk onder invloed van hoge temperatuur.
Je kunt dan wel alles uit de kast halen om ze zilverkleurig te krijgen,
je moet 't dan ook bijhouden, anders worden ze langzaam maar zeker weer
donkerder (lees:goudkleurig) van kleur.
In de 80er jaren heb ik eens 'n CrNi-stalen uitlaatstuk gemaakt voor
mijn Fiat Argenta, waarvan de eindpijp 120mm in doorsnee was . .
Na 2 weken rijden was dit eindstuk telkens verkleurd, veroorzaakt door de hitte.
Heb toen telkens met een schuurlinnen de eindpijp weer wat opgeschuurd, maar na wéér 'n paar weken was de pijp weer verkleurd naar goudgeel-achtig.
Heb 'm toen maar zo gelaten . . .
De metaallegering in combinatie met de hoge temperatuur
is dus de bepalend factor . . .