Zachtjes lekkende achterband

botje

MF veteraan
8 jun 2002
2.344
0
OK me achterband lekt zeer langzaam (0.5 bar in drie dagen). Nu zit er een gaatje in maar ik denk niet dat het volledig door de band is want met speeksel erop zie ik geen belletjes, ook het ventiel heb ik gecontroleerd dmv de speekselproef. Ik heb tijdens het wassen van de motor ook goed opgelet of ik nergens geen belletjes zag op de band, de velg zelf heet geen beschadigingen van zichtbare aard. Waaraan kan dit dan nog liggen? Of lekt me band zo traag (via het gaatje, of het ventiel) dat ik dit niet merk met de belletjesmethode?
 
Dat gaatje zou van een steentje kunnen zijn. Als dat niet helemaal door is, zal het ook niet lekken. Mijn achterbandje heeft ook enkele van die littekens.
Band zou kunnen lekken omdat de velgrand niet goed schoon is. Er ontsnapt dan lucht tussen de band en de velgrand.
 
De band heeft er al 2000 km opzitten, dus waarom zou die dan nu opeens beginnen lekken? Of kan er vuil zelfs na montage ertussen kruipen, dat zou me toch verwonderen?
 
Maak een zeepsopje en test daarmee de hele band (met een spons of een busje met verstuiver). Niet teveel zeep gebruiken, want als het mengsel te dik is, zie je de kleine lekjes niet.
Enkele weken geleden moest ik voor iemand een brommerbandje oppompen, en die liep ook altijd op een paar dagen leeg. Ik heb er gewoon een spuitbus om banden te repareren ingespoten, en nu loopt die band niet meer leeg.
 
Loopt-ie ook leeg als hij een paar dagen stilstaat, of alleen als er mee wordt gereden?
Het zou het oude grapje kunnen zijn van een ventieltje dat bijna vast zit of met een vuiltje ertussen en dan bij trilling plotseling wat gaat doorlaten.

Er is een speciaal schroevedraaiertje nodig om zo'n "autoventiel" naar buiten te draaien om te bekijken. Tamelijk veel metalen stofdopjes hebben zo'n schroevedraaiertje als kop.
 
Enkele weken geleden moest ik voor iemand een brommerbandje oppompen, en die liep ook altijd op een paar dagen leeg. Ik heb er gewoon een spuitbus om banden te repareren ingespoten, en nu loopt die band niet meer leeg.

Als je dit doet bij een motorband, reken dan maar op een paar (zeer) boze blikken en extra kosten van de dealer bij het plaatsen van een nieuwe band. Dit wordt echt enorme smurrie binnen in de band.
 
Ik denk dat ik eens het ventieltje ga controleren (overbuurman werkt aan auto's dus die heeft zo'n ding wel liggen).

En zo'n spul voor in een band te spuiten gebruik ik niet, dat is klerezooi.
 
Terug
Bovenaan Onderaan