zelf kleine dingen verchromen aan je motor

tweetakt

MF'er
30 mei 2004
38
0
haarlem
Een goede beschrijving van het verchromen (en andere galvanische bewerkingen) is te vinden op de site van Galvatrack te Rotterdam.

http://www.galvatrack.nl/processen.htm

Zelf verchromen?


Kleine voorwerpen (bv bouten en moeren) kun je zelf verchromen. Je hebt er een glazen pot, azijn, een blokje zuiver chroom en een spanningsbron voor nodig. De spanningsbron moet 12 tot 20 volt gelijkstroom leveren. Je kunt daarvoor dus ook een (auto-) accu gebruiken.

Ga als volgt te werk:

Maak het te verchromen werkstuk volledig schoon en vetvrij.
Vul de pot met azijn.
Verbind de min-pool van de stroombron met het te verchromen werkstuk.
Verbind de plus-pool van de stroombron met het blokje chroom.
Dompel beiden onder in de azijn.
Zorg ervoor dat je werkstuk volkomen vrij hangt in de azijn.
Schakel de stroom in.
Als alles goed is zie je wat belletjes verschijnen en wordt je werkstuk dof/blauw.
Het verchromen zal enkele uren duren. Bij een hogere spanning gaat het iets sneller.
Na het verchromen zit er een wat ruwe doffe laag op het werkstuk. Met fijn schuurpapier kun je dat opschuren. Voor een hoogglans zul je het moeten polijsten.
Bij het op deze wijze verchromen worden de chroom-moleculen door de stroom van het blokje naar het te verchromen werkstuk getransporteerd. In plaats van een blokje zuiver chroom kun je ook een oud verchroomd voorwerp gebruiken. Als dat groter is dan het te verchromen voorwerp heb je voldoende chroom om dit proces te laten werken.

Denk er aan dat het te verchromen oppervlak echt helemaal schoon moet zijn en vrij in de azijn moet hangen. Op elke plek waar nog vuil zit zal de chroom niet hechten. De hoogglans ontstaat niet automatisch. Daarvoor zal er nog driftig gepolijst moeten worden. In het echt worden te verchromen werkstukken eerst verkoperd. Dat gaat op dezelfde wijze. Uiteraard heb je dan een blok zuiver koper nodig.
 
het is inderdaad een electrolyse. Om precies te zijn vindt er aan de polen een redox-reactie plaats. Met zink en chroom is dat allemaal goed te doen. Goud, zilver en platina (leuk voor op je frame, maar wel een beetje duur :+ ) lukt niet zo makkelijk aanzien die een ander redox potentiaal hebben. Als je er nog meer van wil weten dan kan ik nog wel ff de reacties die aan de polen plaatsvinden uitschrijven.

groeten


Whatever die redox reactie dan wel mag zijn, ik vroeg me gewoon welke zuren of andere producten er moeten worden gebruikt om tot vergulden kunnen over te gaan, dus als je dat bedoelt met redox reactie uit te schrijven, graag...thx!
:9
 
gewoon zorgen dat je draad ranzig is lijkt mij, dan hecht het ook niet..


Of gewoon een ander boutje er indraaien, na het verchromen eruit draaien, en je schroefdraad is nog als vanouds. Het boutje niet helemaal door een plaat draaien, maar aan de achterkant gelijk met het materiaal laten. Ook het boutje niet de vast aandraaien, want dan krijg je hem weer moeilijk los.
 
Of gewoon een ander boutje er indraaien, na het verchromen eruit draaien, en je schroefdraad is nog als vanouds. Het boutje niet helemaal door een plaat draaien, maar aan de achterkant gelijk met het materiaal laten. Ook het boutje niet de vast aandraaien, want dan krijg je hem weer moeilijk los.

dan heb je nog meer chroom nodig, is helemaal niet nodig. gewoon beetje vet op doen. je kun natuurlijk ook een blokje kunststof pakken, draad in tappen, dan kun je alle schroeven tegelijk verchromen. enige is dat je dan iets moet verzinnen om het draadje vast te maken aan alle schroefies, maar dat moet op te lossen zijn.

hmm misschien een printplaat aan de achterkant van het kunststof monteren, en de boutjes tegen die printplaat aan draaien. zorg ervoor dat het waterdicht is, probleem opgelost. printplaten en kunststof kosten niets, als je een paar blokkies met verschillende afmetingen neemt, kun je verschillende lengtes doen ook nog. jammer dat mijn ouwe etsbak kapot is. had ik daar ideaal voor kunnen gebruiken.

is er nog iemand die 990 gram chroom wil kopen?
moet het zelf nog kopen hoor, maar vraag het maar vast :+
 
Of gewoon een ander boutje er indraaien, na het verchromen eruit draaien, en je schroefdraad is nog als vanouds. Het boutje niet helemaal door een plaat draaien, maar aan de achterkant gelijk met het materiaal laten. Ook het boutje niet de vast aandraaien, want dan krijg je hem weer moeilijk los.

Zorg ook voor vulmiddel in het schroefdraad, zodat het boutje niet vastgechroomd wordt. Of gebruik plastic boutjes.

Ook weer geen idee wat voor vulmiddel, maar zuurvrije vaseline lijkt me een goed begin. Even testen of dat niet oplost in azijn.
 
Laatst bewerkt:
Vroeger verchroomde ze op de zaak spulletjes.
voor het verchromen eerst vernikkelen of verkoperen, dan hecht de chroom beter.
verchromen gaat goed in een oplossing van chroomzuur , een donkerbruine vloeistof.

Door de min-spanning krijgt het opgeloste chroom-ion een aantal electronen en wordt daardoor weer metalisch. Dat metaaldeeltje plakt dan tegen de wand.
Bij de pluspool worden hetzelfde aantal elecronen uit het metalisch chroom onttrokken en gaat het chroomatoom als ion in de vloeistof zweven.
Zo wordt het chroomzuur op de juiste concentratie gehouden.

Ontvetten gaat goed in ammoniak of natronloog (warm) . Denk erom deze stoffen neutraliseren zuren en zijn ook erg reactief. Pas op voor je ogen. Idem voor chroomzuur.

Vernikkelen kan goed in nikkelsulfaat (groen) , eigenlijk hetzelfde proces maar dan met nikkel.
 
Toch valt me op, op internet zijn er best wat forums waarin ze de verchroom methode vanuit de startpost gebruiken. Dus gewoon met een bak Azijn, accu en gaan...

Helaas lees je op geen 1 forum ook iemand met ervaring. Ik wil het weleens proberen, kan me niet voorstellen dat het zo makkelijk werkt maar wie weet.
 
correct me if i'm wrong maar volgens mij noemen ze dit procédé electrolyse juist?
Wil dit dan zeggen dat met dezelfde techniek kan worden verguld/verzilverd etc.?

Volgens mij gaat dat ook zo met goud en zilver.
Je koopt wat goudchloride en aan de pluspool hang je een blokje van 24 karaats goud en gaan met die goudkleurige banaan.
Idem met zilver, alleen kan je geen zilverchloride toepassen, wel zilvernitraat. Pas op je vingers want zilverionen gaan dwars door je huid en verbinden zich dan met chloorionen tot zilverchloride, een witte vaste stof.
Dit blijft in de huid zitten en zal door zonlicht uiteenvallen in metalisch zilver dat zwarte vlekken geeft.
 
Hier een beschrijving voor verzinken
Dit schijnt echt heel makkelijk en snel te werken.

verzinken.jpg
 
Ik heb wel eens verzilverd en verguld (pa was goudsmid). Het valt vies tegen, doe het zelven geeft een hele dunne laag en die slijt er snel af. Bovendien moet je het voorwerp na het vergulden nog een keer polijsten en dan polijst je makkelijk door de laag heen.

In principe is het galvaniseren voor alle metalen hetzelfde, er zijn boeken over. Maar met verchromen speelt nog meer mee: het beste verchromen doe je door het staal eerst te verkoperen. Maar de chemicaliën voor het verkoperen zijn zo giftig dat dat niet meer mag.

Denk er ook aan dat iedere vorm van galvaniseren giftig chemisch afval oplevert.

Ik denk dat je het beter naar de prof kan brengen, het resultaat blijft erg amateuristisch.

leesvoer

 
Op ebay.com is er toch aardig wat spul voor te vinden als je zoekt op: Electroplating Plating Kit

Maar gezien de prijs, denk ik dat je beter de zaak kunt opsturen dan zelf lopen te knooien.
 
De suiker in de oplossing versterkt bij mij het ongeloof dat het gaat werken .
Suiker doet helemaal niets chemisch gezien. Het wordt niet als ion opgelost en zal door de spanning niet worden be-invloed.

Als je kleine voorwerpen, staal, messing, zou willen beschermen met een metalieke deklaag dan zou je kunnen vertinnen.

Dan nog iets over het electrolytisch verzinken.
De lagen die aangebracht worden zijn heel dun, zeker als je het thuis in het schuurtje doet.
De laag moet nog gepassiveerd worden zodat het niet snel oxideerd. Het krijgt dan een groen-gele gloed.

Dan nog zullen de voorwerpen die aan regen , zout enz, blootgesteld worden redelijk snel hun zinklaag verliezen. Je moet er een beetje geluk bij hebben. Ik heb boutjes die na 1 jaar al zijn verroest en boutjes die na 10 jaar nog steeds een zinken laag hebben.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan