Zelf ontworpen rem/schakelsetje

Ben er een hele tijd geleden mee begonnen maar door aanhoudende drukte kwam het er maar telkens niet van..
ik wou dus zelf een aluminium rem/schakelset maken voor mijn R1, ik heb zelf een metaalbedrijf...dus dat kwam even goed uit :-)
heb het een hele poos geleden al beginnen uittekenen maar sinds vandaag ben ik de onderdelen beginnen frezen, en het ziet er netjes uit al zeg ik het zelf

als em klaar is, laat ik ze nog zwart anodiseren en zal ik de totaalfotos ook nog eens posten


Remgedeelte:

cnc1.jpg

33632_137004193018320_100001262198676_199485_5535098_n.jpg

rem1.jpg

rem2.jpg

design1.jpg

Schakel.jpg

cnc2.jpg

rem3.jpg




Schakelgedeelte:




schakelcad.jpg

schakell1.jpg

schakell2.jpg

schakell3.jpg

schakell4.jpg

schakell5.jpg

schakell6.jpg

schakell7.jpg

schakell8.JPG

schakell9.JPG

schakell10.JPG

rem_op_r1.jpg

voor-na.jpg

schakel_op_r1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Kan niet anders zeggen dan dat het er schitterend uitziet. Hoe lang heb je er over gedaan van begin tot eind?
 
Ziet er echt schitterend uit.
Tipje: "even" een paar setjes aanmaken (je hebt toch je CNC-prog nu al geschreven) en verkopen op Marktplaats. Denk dat het wel gaat lopen....
 
ziet er heel mooi uit!!!

Denk dat de maker het ook nog wel in een verstelbare variant kan maken??
 
Mooi hoor Yvesw1.
Je zou eigenlijk ook een mooie zijstandaard moeten ontwerpen.
Volgens mij is daar wel markt voor.
 
Laatst bewerkt:
Met het uittekenen & opmeten ben ik iets meer dan een half jaar geleden begonnen... is ook niet simpel om zomaar uit niets, iets te moeten beginnen tekenen dat er toch helemaal anders uitziet, stevig is en niet anders aanvoelt dan het orginele rem schakelset :-)
met het frezen ben ik begin deze week begonnen maar kon natuurlijk ook niet alles achter elkaar maken omdat ik elk stukje eerst moest passen op de motor om te kijken of alles uitkwam natuurlijk

ik heb het niet verstelbaar gemaakt om de simpele reden: die grote adapterplaat die je dan krijgt verstoord heel het strakke design :-) maar dit is maar met een kleine aanpassing verstelbaar gemaakt... momenteel staat alles identiek hetzelfde als het originele setje



Enkel het rempedaaltje moet ik nog frezen, daar had ik mijn twijfels nog over maar heb dit gisteren nog liggen aanpassen en heb hetvolgende nog uitgetekend (ik denk dat ik het zo ook ga maken want ik kan blijven aanpassen :-))

ik heb ook al een megastrak tandwiel uitgetekend, dat ga ik ook nog meefrezen, dit gaat dan samen met het rem/schakelsetje mee zwart geanodiseerd worden :-)


rempedaal.jpg
 
was ook mijn vraag. Ook omdat de aanhechtingen dichter bij elkaar zitten dan origineel (minder "driehoek" zegmaar)


verder mooi hoor!


ik denk het wel... ik gok beter kwaliteit alu dan normaal en het is frees werk ipv giet werk dat helpt ook een hoop
 
Kun je ook met je volle gewicht op de stepjes staan?
Ziet er nog al dun uit...


Zeker zeker! alles is gemaakt uit aluminium 7075, dit is de "ruimtevaart aluminium" en de hoogste kwaliteit aluminium die er bestaat, deze wordt door de nasa gebruikt in de spaceshuttle, ook de vleugels van de boeing 747 zijn uit deze aluminium gemaakt.
Deze aluminium heeft een enorm hoge hardheid en treksterkte

ik heb nog klanten in de race zitten en daar willen ze dat ik hun stukken alleen maar uit alu7075 maak... zoals aluminium kroonplaten, aluminium tandwielen, beugels voor stuurdempers, enz,...


Het werd hoog tijd dat ik voor mijneigen ook eens iets moois zou ontwerpen :-D





kroonplaat1.jpg

kroonplaat2.jpg

kroonplaat3.jpg

kroonplaat4.jpg

tandwiel.jpg

stuurdemper.JPG
 
Laatst bewerkt:
Uhm, 7075 is een toestand/hardheid van aluminium.
Dat wil absoluut niet zeggen dat het voor de ruimtevaart/vliegtuig industrie gebruikt mag worden!

Ik heb een opleiding vliegtuigbouw gedaan, in totaal zo'n 9 jaar mee bezig gehouden...

En dat iets gegoten is wil ook niet per defenitie zeggen dat het materiaal van mindere kwaliteit is!
Ook gegoten dingen moeten soms sterk zijn, dan wordt er het normale materiaal gebruikt.
Ik werk nu in een gieterij.. ;)
 
waarom wordt de volledige vleugel van een boeing dan gefreesd uit kwaliteit 7075 op een freesmachine van 36 meter lang en niet gegoten :-) zou een pak goedkoper zijn dan...
en de vliegtuigindustrie werkt alleen maar met 7075 omdat dit de hoogste kwaliteit is die er op de markt is...

ik mag wel zeggen dat ik vrij ervaren ben in het bewerken van aluminium en heb nog nooit gegoten aluminium gezien met een hardheid van maarliefst 140HB en een trekstrerkte van 530Newton/mm² (Alu7075) :-)
 
Laatst bewerkt:
~waarom wordt de volledige vleugel van een boeing dan gefreesd uit kwaliteit 7075 op een freesmachine van 36 meter lang en niet gegoten :-) zou een pak goedkoper zijn dan...~[/img]
en de vliegtuigindustrie werkt alleen maar met 7075 omdat dit de hoogste kwaliteit is die er op de markt is...

ik mag wel zeggen dat ik vrij ervaren ben in het bewerken van aluminium en heb nog nooit gegoten aluminium gezien met een hardheid van maarliefst 140HB en een trekstrerkte van 530Newton/mm² (Alu7075) :-)

Denk dat dat meer te maken heeft met 'spanning' in het materiaal en de aanwezigheid van scheuren in het gietwerk.. Die kunnen in een gefreesde ook wel zitten (het wordt toch gefreesd uit een gegoten deel waarschijnlijk) maar denk dat de kans op scheuren als ze een gegoten gebruiken misschien groter is? En goedkoper.. dat hoeft ook niet perse.. Ach, ze zullen het vast wel betet weten, anders deden ze 't niet :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan