Zelfbouw tanktas/tankkoffer?

BKLYF

MF veteraan
26 feb 2014
3.050
972
Belgiek
Instagram
Beste motorforummers,

Na een paar dagen na te denken zie ik niet in waarom er geen plastic koffertjes gebruikt worden als tanktas.
Ik zie alsmaar tassen met een "waterproof" cover, die juist het gebruik van de tanktas bijna onmogelijk maken aan de kant van de weg.
Ook zijn deze redelijk diefstalgevoelig, waar ik mee wil zeggen dat die dus zo makkelijk open kunnen (nylon), of opengesneden worden, zodat de inhoud gestolen kan worden.

Nu ben ik dus van plan om een kleine Peli case of kopie ervan te gebruiken als tanktas, gebruik makende van een SW Motech Quick-Lock setje, want die van Givi zijn wel overpriced naar mijn mening.
De SW Motech quicklock bestaat ook uit minder onderdelen.
Dan kan deze afgesloten worden (met een hangslotje), en kan ook vastgezet worden aan de motor met een "tether". Ook lekker waterproof, dus daar heb je geen cover meer voor nodig :)

Voor de neppe peli case ben ik bij conrad gaan kijken voor een Basetech kistje.
Hier kan je dan kiezen tussen deze 2 goedkope kistjes:
- BaseTech 658800 5,5L, IP67 (+-25€)
- BaseTech 1310218 2,9L, IP67 (op conrad in de specs IP57, in de handleiding IP67) (+-20€)
Nu ga ik zelf kiezen voor de kleinere 1310218, want die is in omvang handiger dan de 658800.

Je hebt dan ook zelf de keuze tussen de SW Motech Quicklock of de Quicklock EVO.
Ikzelf ga de Quicklock normaal nemen, omdat deze goedkoper is *D

Als laatste stap kan je nu nog kiezen of je er een slotje bij wil of niet, natuurlijk ga ik er een slotje bijnemen, inclusief een kabel (die je kan sluiten) zodat ik deze ook kan vastzetten aan de motor als ik niet in de buurt ben.

Je kan dus eindeloze combinaties maken *O*
Wil je de Givi Tanklock gebruiken? Dan neem je gewoon een setje van Givi.
Of pak je dan liever de Quicklock EVO of Quicklock met 12v connector? Oneindig aanpasbaar, want je kan zelfs kiezen wat voor een koffertje je daarop wil hebben, of je kan een gangbare tanktas omvormen tot een Quicklock of Tanklock tanktasje.
Je kan ook je camera of andere diefstalgevoelige dingen zoals portemonnee of identiteitskaart erin houden als je eventjes tijdens je trip naar de WC moet :')
Ook leuk voor je batterijtjes van je actioncam in op te laden zonder dat ze nat worden.

Prijs zou ongeveer 100€ zijn, misschien meer, misschien minder, ligt natuurlijk aan welke cases en tanklock systeem je gaat gebruiken :)
Als ik mijn setup zou berekenen kost deze tanktas 70€ alles erop en eraan, moet je wel zelf in elkaar steken :P

Ik weet dat dit idee al op ADVrider staat, maar ik wou weten wat jullie mening hierover is.
Is het slim of is het dom, en vooral, waarom?
 
Idee lijkt me erg goed, zit je alleen wel met veiligheid naar mijn idee. Bij een frontale botsing lijkt het me niet zo lekker als je zo'n hoekig en hard koffertje voor je hebt. Je klapt met al je ribben lekker tegen de koffer, in dat geval lijkt een zachte tas mij wel fijner.
 
Idee lijkt me erg goed, zit je alleen wel met veiligheid naar mijn idee. Bij een frontale botsing lijkt het me niet zo lekker als je zo'n hoekig en hard koffertje voor je hebt. Je klapt met al je ribben lekker tegen de koffer, in dat geval lijkt een zachte tas mij wel fijner.

Daar heb je een goed punt, misschien een rugsteuntje van een topkoffer gebruiken als "bumper"?
Veiligheid in de zin van diefstal is wel goed, maar veiligheid voor de rijder is wel een klein beetje afwezig.
 
Op zich een leuk idee (al was het alleen maar om het knutselen) maar welk doel heb je voor ogen?
Een tanktas is bedoeld om spullen mee te nemen. Wil je hem zo veilig hebben dat je die spullen vervolgens op je motor kunt achterlaten? Zo ja, waarom neem je ze dan mee?
Begrijp me niet verkeerd, probeer het idee niet af te zeiken, maar vraag me af of je tijd, moeite en geld wil steken in verbetering/aanpassing van iets wat je overal kunt kopen voor een fractie van de door jou genoemde € 100,00.
 
Op zich een leuk idee (al was het alleen maar om het knutselen) maar welk doel heb je voor ogen?
Een tanktas is bedoeld om spullen mee te nemen. Wil je hem zo veilig hebben dat je die spullen vervolgens op je motor kunt achterlaten? Zo ja, waarom neem je ze dan mee?
Begrijp me niet verkeerd, probeer het idee niet af te zeiken, maar vraag me af of je tijd, moeite en geld wil steken in verbetering/aanpassing van iets wat je overal kunt kopen voor een fractie van de door jou genoemde € 100,00.

Mijn doel is dat ik spulletjes kan meenemen die ik op de motor gebruik (zoals batterijlader, gsm lader, wat geld, flesje water en snacks), zodat ik er makkelijk aan kan op de motor zonder ze mee te sleuren als ik eventjes snel de winkel in ga.
Een koffertje is waterdicht, terwijl je voor een doorsnee tanktas nog een cover nodig hebt, die je eerst moet verwijderen eer je aan je spullen kan :) (of zo'n onhandige roltas waarbij je eerst alles moet ontrollen om daarna te beginnen met zoeken :'))
Zie het als een soort topkoffer, maar dan voor de tank :P
 
Laatst bewerkt:
Mijn doel is dat ik spulletjes kan meenemen die ik op de motor gebruik (zoals batterijlader, gsm lader, wat geld, flesje water en snacks), zodat ik er makkelijk aan kan op de motor zonder ze mee te sleuren als ik eventjes snel de winkel in ga.
Een koffertje is waterdicht, terwijl je voor een doorsnee tanktas nog een cover nodig hebt, die je eerst moet verwijderen eer je aan je spullen kan :) (of zo'n onhandige roltas waarbij je eerst alles moet ontrollen om daarna te beginnen met zoeken :'))
Zie het als een soort topkoffer, maar dan voor de tank :P

Kweny hoor, maar ik heb alleen maar supergoedkope tanktassen gehad en behalve eentje waarbij het achter het doorzichtige "bovenraampje" vochtig werd (niet eens nat) omdat de rits niet helemaal waterdicht was heb ik nog nooit water binnengehad. Ja, soms zit er wel zo'n soort hoes bij de tas inderdaad, maar dat heb ik nog nooit nodig gehad, ook niet voor stromende regen in dagelijks gebruik. Nou moet ik zeggen dat ik ook nooit een probleem heb met mijn tas meenemen als ik van de motor stap, ik bedoel wat is de moeite... Ik doe die riempjes ook nooit meer om het balhoofd vast sinds bij een flinke klap de tanktas-magneten geen millimeter van hun plek kwamen terwijl de rest van de motor enorm in de prak zat. Als je 'm nou inderdaad urenlang buiten in de regen wilt laten staan met tas en al dan zou het de moeite waard zijn.

Ben wel benieuwd wat het wordt, ik houd op zich wel van deze experimenten.
 
@hawk gt: ik heb al een topkoffer, maar daar zit al mijn gereedschap in :')

@SadBunny: Mijn tank is van plastiek, dus een magnetische tanktas zal ook niet helpen, en van riempjes en kliksluitingen moet ik ook niets weten, zijn ondingen volgens mij.
Ik ben dus nog schoolgaand, dus rondlopen met rugzak én tanktas én helm is wel een klein beetje erover :+ Daarmee dat ik de tanktas op de motor wil houden, maar dat die niet gestolen wordt. (in de topkoffer steken is geen optie, want die is al nokvol)
 
@hawk gt: ik heb al een topkoffer, maar daar zit al mijn gereedschap in :')

@SadBunny: Mijn tank is van plastiek, dus een magnetische tanktas zal ook niet helpen, en van riempjes en kliksluitingen moet ik ook niets weten, zijn ondingen volgens mij.
Ik ben dus nog schoolgaand, dus rondlopen met rugzak én tanktas én helm is wel een klein beetje erover :+ Daarmee dat ik de tanktas op de motor wil houden, maar dat die niet gestolen wordt. (in de topkoffer steken is geen optie, want die is al nokvol)

Hmmz, ja, school lijkt me lastig inderdaad. Maar hebbie daar dan geen kluisjes of zo?

Plastic tank, goed punt, ik rijd alleen maar ouwe Honda tanks motoren dus geen probleem :)

Ja het klinkt of je e.e.a. wel serieus overwogen hebt, ik zou zeggen ga ervoor.

Vraag me wel af waar je een hele topkoffer vol gereedschap voor nodig hebt, dacht dat ik veel bij me had...
 
Als het om het waterdicht zijn gaat dan zou ik me niet zo zorgen maken. Ik ben afgelopen week in de stromende regen naar de Franse grens gereden en alles in mijn tanktas was nog droog. Ik heb nog een metalen tank dus magneten en de tas is in 1 seconde los en gaat dan met tanken, pissen,roken, gewoon mij mee.
Een tas moet dan wel snel los kunnen dus misschien moet je daar je aandacht op focussen.

Los daarvan, leuk idee! Vooral doen. Lekker knutselen en vooral hier even het resultaat laten zien. Wie weet kopieer ik het wel van je. Ik heb dat zelfgemaakte verwarmde vest (zie elders op MF ) ook gemaakt en dat bevalt perfect.
 
Hmmz, ja, school lijkt me lastig inderdaad. Maar hebbie daar dan geen kluisjes of zo?

Plastic tank, goed punt, ik rijd alleen maar ouwe Honda tanks motoren dus geen probleem :)

Ja het klinkt of je e.e.a. wel serieus overwogen hebt, ik zou zeggen ga ervoor.

Vraag me wel af waar je een hele topkoffer vol gereedschap voor nodig hebt, dacht dat ik veel bij me had...

Die hebben inderdaad geen kluisjes, alleszins niet in mijn faculteit :')
Topkoffer vol gereedschap: Ik vertrouw m'n motor niet echt op lange ritjes, alhoewel het een oerdegelijk blok heeft :+ Heb altijd wel iets te fixen (schroefje dat loskomt, ketting stellen) en voor moeilijkere klusjes zoals extra kabel plaatsen heb ik ook een volledig setje mee, een mobiele toolkist :') Overigens heb ik ook nog een kleine "eksjion" dopsleutelset mee.
Dan heb ik nog een verbandkistje (die in de tankkoffer gaat) een kettingslot, een bagagenet (met haken), een handdoek, een fluovestje, een fles water, een rol papier en een extra setje thermisch ondergoed _O-
 
Hmmz, dat lijkt redelijk op mijn eigen tanktas-setje, behalve de kabels, het kettingslot en het hesje :) Veel succes met het "project". Fotos plz! *O*
 
Jazeker, vandaag m'n loon binnen *O* , dus ik ga zodirect alles bestellen wat ik nodig heb. (daar gaat m'n loon weer ;( :P)

Op m'n boodschappenlijstje:
- SW-Motech Quick-Lock Tankring standaard (14,95)
- SW-Motech Quick-Lock Topring Gen1 (34,95)
- Verzending naar BE (6,95 :() (voor jullie NL-ers is het natuurlijk goedkoper)
Voor de tankbevestiging dus 56,85 kwijt.
Verwachte leverdatum: 17/05 - 24/05 :(

Ik heb nu ook nog even de afstanden uitgemeten (moest dat maar eerst gedaan hebben d'oh!)
En zie dat mijn stuur de koffer gaat raken, maar dat gaat ook gebeuren met de kleinste tanktas.
Daarom ga ik een kleine extra uitgave doen van 45€ voor de bar risers. (ook van SW Motech)

Voor het koffertje ben ik 36€ kwijt dwz:
- Koffer Basetech 1310218 (19,99)
- Kabelslot (8,49)
- 2x hangslotjes (3,99/stuk) -> Ik had er hier maar 1 van nodig, maar ik heb er 2 besteld zodat ik gratis verzending heb :')

Totaal komt al uit op 93,33€ (had nog geen rekening gehouden met de verzendkosten)
Dan komen nog de risers erbij, maar dat wou ik sowieso al hebben omdat ik pijn in m'n armen krijg.

Volledig totaalplaatje: 138,28€, en dan komt er nog de creature comfort bij :)
En als ik mijn motor weer verkoop gaat alles weer naar origineel, zodat ik de bar risers etc. kan gebruiken op m'n nieuwe motor (wat nog hééééééééél lang gaat duren :))

I'll keep u guys updated :)

Aanvulling: de Basetech 1310218 is te vergelijken met een Pelican 1150
 
Laatst bewerkt:
Zo, de koffer is onderweg en kan ik morgen ontvangen, alleen nog de tankringen moet ik nog binnen krijgen, dan pas kan ik knutselen :)

Ik heb ook gewerkt aan een klein beveiligingsysteempje (of dat het werkt geen idee) voor de quicklock gen1.

slotding_zpsvss8jkf7.jpg

Het is een soort van schuifslotje, waarmee je aan de kabel van de quicklock kan trekken, maar als je een pinnetje door het schuifslot steekt, kan je de tankkoffer niet los maken.
Natuurlijk niet zo diefstalproof, maar zal wel de gelegenheidsdieven afweren.
Materiaal heb ik nog geen idee van, want het moet ook stevig genoeg zijn, ik dacht aan 2mm aluminium.

Een andere oplossing is de kabel van de quicklock binnen de koffer routeren en een afdekplaatje maken zodat men niet aan de kabel kan langs de buitenkant, maar dan moet je elke keer de koffer open doen om die los te halen, en dat is ook wel onhandig.

De laatste oplossing is een slot (geen hangslotje) door de bodem van de koffer heen te steken en een plaatje maken waar het slot kan in vallen, dit heb ik gezien bij iemand op ADVrider, maar die had geen tankdop (BMW GSA), dus ik moet uitkijken dat het geen problemen gaat vormen.
Voor lange periodes kan ik die dan op slot houden, tot dat ik moet tanken, dan moet de koffer weer open om alles los te maken :')

Kleine update:
In de plaats van dat ding zelf te maken (dat schuifslot) ga ik een paar metalen luciferdoosjes gebruiken om daar een schuifslotje van te bouwen, zal wel wat makkelijker zijn want dat is dan al gevouwen en veel steviger dan wat ik eerst wou doen.
Anders als iemand nog ideeën heeft hoor ik ze graag :)

Nog een kleine update (ik schrijf hier wat ik denk):
Het lijkt me toch wel erg onhandig om uit luciferdoosjes een trekkabelslot te maken, dus ik neem maar één van die 2 ideeën die ik hierboven heb opgeschreven.
Hier ook de bron van die ideeën:

Intern slot:
DSC00379.jpg


Kabel langs binnen gerouteerd:
i-qcrMfQn.jpg


Ik denk dat ik de laatste neem, want het is erg simpel bedacht en zal niet in de weg staan van de tankdop, gewoon koffer opendoen om die los te maken is niet zo'n groot probleem :+
 
Laatst bewerkt:
Curiouser and curiouser. Wel een serieus klusje dus. Ik ben ook zeer benieuwd, ik volg 't graag.
 
Zeker zeker :P
Er zijn ook nog een paar verbeteringen nodig, bvb als het stuur met verhogers nog steeds niet de volledige slag kan halen, moet ik een metalen plaat zoeken zodat ik de quicklock kan monteren met een offset.
De koffer gaat wan wel een klein beetje meer naar de bestuurder geplaatst worden.
Maar dat zijn zorgen voor later, eerst maar kijken of het ook zo gewoon gaat werken :)
 
Zo, pakketje is binnengekomen, en ik was juist over dat het niet zou passen want de tankdop zit te ver vooruit.
Wordt dus een stukje metaal of ABS op maat zagen zodat ik de koffer met een offset kan monteren.

Ik kan dus nu ook kiezen tussen 2 posities:
Positie 1: Klep naar mij toe
IMG_20160512_143857_zps4nk3ojll.jpg


IMG_20160512_144053_zpsyooh1emf.jpg


Positie 2: Klep naar links of rechts:
IMG_20160512_143912_zpsoxqbxcfy.jpg


IMG_20160512_144114_zpshf9cdn2w.jpg


Volgens mij geeft positie 2 de meeste stevigheid, maar minder comfort, waarbij positie 1 meer comfort geeft, maar dan ook minder stevigheid.
Afwegingen :')
Het idee van de trekkabel naar binnen te verwerken gaat me dus toch niet lukken.
Vandaag ga ik nog naar de lokale bouwmarkt om een stuk staal of plastic te halen.
Ik denk dat ik een stalen plaat koop want de Quicklock is toch van plastic en kan bij een val losschieten, en de koffer zit dan ook steviger vast.

Ik neig meer naar positie 1 omdat ik graag makkelijk bij m'n spulletjes kan komen, en steekt minder uit voor de bestuurder.

EDIT: Ik ga vandaag toch niet naar de bouwmarkt omdat ik net 2 stukjes stalen plaat heb gevonden die perfect dienst gaan doen als montageplaat *D
Is ongeveer 2mm dik en lang genoeg zodat ik niets moet verzagen, ook mooi afgeronde hoeken, hélemaal perfect! *O*
 
Laatst bewerkt:
Ok, we zijn dus een dikke 1 uur en 20 minuten verder en ik heb al de koffer vastgezet aan de stalen plaat. Bij het "test fitten" komt die op de juiste plaats en lijkt niet in de weg te staan om te sturen.
Voor de waterdichtheid te garanderen ga ik als ik bijna klaar ben met het projectje de schroefgaten nog vullen met siliconenkit.

Hier een paar pics:

Zo gaat de plaat erop komen, ik heb de pootjes wel een klein beetje moeten afschuren met moeders dremel :P
IMG_20160512_151310_zpsuvrd2brc.jpg

Handig om juiste afstanden te krijgen, gewoon de hoekjes van het notitieblaadje gebruiken als schroefpunt:
IMG_20160512_151506_zpsmm4lmwqm.jpg

Een foto van m'n werkplaatsje :')
IMG_20160512_161002_zpslajkypru.jpg

Koffer vastgeschroefd aan de plaat:
IMG_20160512_161533_zps0b9mmwau.jpg

En dan het noppenschuim van het kofferdekseltje gepakt om op de bodem te zetten:
IMG_20160512_161541_zps8ak4gfsw.jpg

Voorlopig zijn we dan klaar tot de Quicklock ringen binnenkomen (volgende week dus) :W
IMG_20160512_161601_zpsvwbcguhk.jpg
 
wat was nog eens de reden dat je niet gewoon achterop een/dit koffertje wilt? :)

Nou die reden kan je een paar posts naar boven zien :P
Ik zal het nog een keer hier typen:
Ik heb geen plaats in mijn topkoffer om al mijn andere spulletjes te gooien, en een grotere is mij te duur, ook wil ik geen gewone tanktas want die zijn makkelijk te stelen d.m.v. de ritssluiting te openen, en zijn ook niet zo waterproof als dit kistje.
Ook handig voor mijn batterijtjes van de actioncam in op te bewaren/laden (als ik er een 12v op steek), en kan makkelijk open als ik er aan moet, dan hoef ik niet van de motor te stappen, contact uit te doen, achter mijn motor staan om dan iets uit die topkoffer te halen die ik over een paar minuten dan weer nodig heb :')

Persoonlijk zou ik nog een grote ring onder de bout doen.

Ik ook, had er alleen geen. Ik heb er wel een "lockwasher" onder gestoken, maar die zal ik ook wel vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan