Zelfbouw tanktas/tankkoffer?

Nou die reden kan je een paar posts naar boven zien :P
Ik zal het nog een keer hier typen:
Ik heb geen plaats in mijn topkoffer om al mijn andere spulletjes te gooien, en een grotere is mij te duur, ook wil ik geen gewone tanktas want die zijn makkelijk te stelen d.m.v. de ritssluiting te openen, en zijn ook niet zo waterproof als dit kistje.
Ook handig voor mijn batterijtjes van de actioncam in op te bewaren/laden (als ik er een 12v op steek), en kan makkelijk open als ik er aan moet, dan hoef ik niet van de motor te stappen, contact uit te doen, achter mijn motor staan om dan iets uit die topkoffer te halen die ik over een paar minuten dan weer nodig heb :')Ik ook, had er alleen geen. Ik heb er wel een "lockwasher" onder gestoken, maar die zal ik ook wel vervangen.

ok, mag je ook zelf weten hoor :+, functie boven vorm of hoe gaat dat gezegde? :) Doe eens een foto van een zij aanzicht? het is nu lastig zien hoe groot dat eigenlijk is.
 
Hierbij een paar zijaanzichtfoto's:
De koffer kan nog meer naar voren geschoven worden, zeker als de bar risers er zijn.
IMG_20160512_165909_zpsxwnsq6oy.jpg

IMG_20160512_165934_zpsoh84ramb.jpg


De slotjes hebben overigens beide een andere code, lekker moeilijk voor de gelegenheidsdief *D
 
Leuk bedacht, ik hoop dat het gaat werken. Vroeger was zoiets wel tekoop, ik meen van Nonfango.
 
Leuk projectje, beetje fröbelen. Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van zo'n hard kunststof ding ter hoogte van je ribbenkast, maar wellicht valt dat allemaal wel mee.

Maar met die grote valbeugels aan de zijkant zou ik zelf geopteerd hebben voor een bevestiging daar ergens. Beetje zoals deze tasjes.

Trailmaster-Crash-Bar-Bags-3-e1418572863604.jpg
 
Ik heb een klein beetje research gedaan en het lijkt erop dat ik neopreen kan gebruiken om een bumper te maken voor de koffer als ik een ongeval zou krijgen. Wordt ook voor racedoeleinden gebruikt als zitje of steun, dus ideaal voor wat ik er mee wil doen.
Is ook waterproof (zie wetsuits) en kost niet veel :)
Nu alleen nog een shop zien te vinden die het voor goedkoop kan leveren, of waar ik er zelf achter kan.

Anders kan ik nog steeds gewoon naar de bouwmarkt gaan en de eerste de beste schuimen speelmat kopen en versnijden.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag naar de bouwmarkt geweest en een strip neopreen foamtape (voor dichtingen) gekocht, helpt in ieder geval wel veel, voor een lage prijs :)
Verhoogd de veiligheid voor een klein beetje wel.
Het is amateuristisch, maar function over form zoals downunder zegt :P
Ook vandaag gehoord van MLMParts dat m'n stuurverhogers net ingepakt zijn.
Nu nog de quicklock.

IMG_20160513_114512_zpssxayxwha.jpg


En in de bouwmarkt heb ik ook nog een setje verstralers opgehaald, 35€ voor 2 stuks *D
 
Net klaar met installeren, kwam geen kabelboom bij, alleen maar de lampen.
Gelukkig had ik nog een relais op overschot :)
Er zat geen schema bij, dus gewoon maar een paar dingen geprobeerd.
Hier het resultaat, het zijn overigens halogeenverstralers (h3) 12v 55w/stuk
IMG_20160513_150943_zpsieu6ilz3.jpg

De klem is gewoon een plastic buisklem voor electriciteitsbuizen, ik vond geen metalen.
IMG_20160513_150950_zpsnjq2xb9u.jpg

Zonder verstraler:
IMG_20160513_151018_zpsn4nbwhgy.jpg

Met verstraler:
IMG_20160513_151024_zpsynz6bkyz.jpg


Komt echt een bak licht uit, veel beter dan m'n vorige cheapo (25€) china-express lampen.
Het zijn carpoint e11 rechthoekige mislampen.
 
Laatst bewerkt:
ziet er aardig uit (zijn ze waterdicht?), maar is 2x 55W als extra verbruikers nog te doen voor de dynamo?

Jazeker, zijn voor de voorkant van een auto, dus zal wel waterdicht zijn.
Over het verbruik, geen idee, zal wel kunnen.

Net eens gekeken en m'n dynamo kan 200w produceren.
Ik heb nog handvatverwarming (30w opstart, 10w continu)
en de 2x55w spots.
Als ik dan nog rekening hou met de koplamp, lijkt het of ik nog genoeg over heb. :)
 
Laatst bewerkt:
Het pakketje is vandaag volledig aangekomen (alhoewel ik dacht dat ik de quicklock ringen pas volgende week krijg, maar zoveel te beter), en heb dus alles afgewerkt.

Alle producten op een rijtje:
IMG_20160514_134903_zpshsagqiso.jpg

Eerst de tankring installeren:
IMG_20160514_140217_zpss564ogxk.jpg

Stuur uit uit elkaar halen om zo de nieuwe risers van 5cm te installeren (zit héééérlijk comfortabel)
IMG_20160514_140913_zpsee3lwsjb.jpg

Geïnstalleerd:
IMG_20160514_141650_zpsuf29m6wl.jpg

IMG_20160514_141700_zpsf5ma81gy.jpg

Quicklock mooi recht :D
IMG_20160514_145712_zpsv14xh2hq.jpg

Lekker stevig zo:
IMG_20160514_145733_zpsblnesnrp.jpg

Bij het boren per ongeluk de gaatjes op de verkeerde positie gestoken, maar die heb ik opgeboord zodat ik alsnog niet opnieuw moet boren.

En klaar!
IMG_20160514_145728_zpsisyxdqoq.jpg


Tussenruimte links en rechts van lock to lock:
IMG_20160514_145811_zps7xghfofe.jpg

IMG_20160514_145822_zps9grohjqh.jpg


Totaalplaatje:
IMG_20160514_145851_zpsdi4u4fqi.jpg


Het leuke is dat ik nu eindelijk ook mijn lichaam kan gebruiken om de motor vooruit te duwen, gaat vele malen makkelijker dan ervoor :')
Vanavond testritje maken.
Het kabelslot heb ik door mijn crossbar gestoken zodat die goed vastzit, dan kan ik het slotje gebruiken om de koffer aan de motor vast te zetten en als anti-diefstal.

Dit zit er op het moment in m'n koffer (digitale camera niet afgebeeld)
IMG_20160514_145835_zpseil7iyez.jpg

Die pen is eigenlijk een LED lampje, velcro erop en visdraad er rond omdat velcro niet goed plakt op convexe oppervlakten.

Dit was het dan! :W
 
Leuk bedacht, maar vind t er maar raar uit zien.... zo'n zwevende borstkaskraker
 
Borstkaskraker is het voor een klein stuk wel ja, maar wat is je stuur dan :')
Dan maar geen ongevalletjes met auto's maken hé :P
Zo even testgereden en het zit allemaal lekker, zit niet in de weg, kan ik zelfs gebruiken als armsteun als m'n linkerhand wat moe is.

Zo even (2 uurtjes geleden) stond ik aan de zijkant van de straat weeral in m'n topkoffer te zoeken naar een schroevendraaier, en gelukkig had ik het lampje mee in de tankkoffer.
M'n mistlamp was weer van z'n houder gebroken, dus heb ik die maar provisorisch ergens anders aan geplakt.
Thuis aangekomen heb ik de metalen klemmen van de oude mistlampen eraf geschroefd en het paste perfect *D
 
't is wel kleiner dan dat ik het voor me zag. Je geeft ook wel weer een hoop op t.o.v. een tanktas...
 
Borstkaskraker is het voor een klein stuk wel ja, maar wat is je stuur dan :')
Dan maar geen ongevalletjes met auto's maken hé :P

Gelukkig heb je dat altijd zelf in de hand :P

Als ik dit geval op de motor had bij mijn ongeluk had ik er een stuk slechter afgekomen. Van het stuur heb ik toen geen last gehad.
 
Enige waarbij ik aan moet denken bij deze constructie is de nekriem

Neck_belt_it_s_from_the_onion_i_think_2ac2c3_464.gif


Sommige mensen kopen een jas met airbag om schade te beperken bij een ongeval en sommige mensen maken een martelwerktuig die de kans op ernstige verwondingen zo groot mogelijk maakt. Motorrijden is al onveilig en om dan een spareribs snijder op je tank te plakken vind ik wat vreemd.
 
Zal de naam maar veranderen naar zelfbouw borstkaskraker die ook dienst doet als tankkoffer :')
Nee serieus, er zijn ook mensen die dit hebben gebouwd, en die hebben er geen problemen mee gehad.
Als je nu eens kijkt naar een gewone supersport kan je zien dat als je een frontale knal krijgt, je ballen eraf worden gescheurd.
Dan heb ik liever een paar gebroken ribben dan voor de rest van m'n leven impotent zijn.

Ik zie ook regelmatig GSjes rijden met een instrumentenkluster met GPS, tracker, gsm, roadbook etc... Die op een metalen staaf zijn gemonteerd, ook niet bepaald veilig, en toch verkopen ze het :')

We zullen dan maar zeggen dat motorrijden gevaarlijk is, en hoe meer accessoires je hebt, hoe gevaarlijker het wordt :)
 
Laatst bewerkt:
deze koffer kan je iets groter gewoon standaard kopen maar, dan zit ie achter je ..........das wel zo veilig.

topkoffer heet het geloof ik ...

ok je moet even afstappen maar dat is geen punt ;)

kom je trouwens met uitleunen in heel klein bochtenwerk niet met je arm tegen deze constructie? of rijd je alleen flauwe bochten.

kortom ik heb ernstig mijn twijfels of je hier wel wijs aan doet.
 
deze koffer kan je iets groter gewoon standaard kopen maar, dan zit ie achter je ..........das wel zo veilig.

topkoffer heet het geloof ik ...

ok je moet even afstappen maar dat is geen punt ;)

kom je trouwens met uitleunen in heel klein bochtenwerk niet met je arm tegen deze constructie? of rijd je alleen flauwe bochten.

kortom ik heb ernstig mijn twijfels of je hier wel wijs aan doet.

Voor mij wel hoor :+
Uitleunen doe ik niet zoveel, maar ik heb er geen problemen mee als ik het doe, kan er natuurlijk geen kneedowns mee doen, maar dat durf ik sowieso niet.
Flauwe bochten doe ik wel het meest van m'n ritten, maar het gaat toch altijd rechtdoor, dus geen problemen daarmee.
 
Zal de naam maar veranderen naar zelfbouw borstkaskraker die ook dienst doet als tankkoffer :')
Nee serieus, er zijn ook mensen die dit hebben gebouwd, en die hebben er geen problemen mee gehad.
Als je nu eens kijkt naar een gewone supersport kan je zien dat als je een frontale knal krijgt, je ballen eraf worden gescheurd.
Dan heb ik liever een paar gebroken ribben dan voor de rest van m'n leven impotent zijn.

Ik zie ook regelmatig GSjes rijden met een instrumentenkluster met GPS, tracker, gsm, roadbook etc... Die op een metalen staaf zijn gemonteerd, ook niet bepaald veilig, en toch verkopen ze het :')

We zullen dan maar zeggen dat motorrijden gevaarlijk is, en hoe meer accessoires je hebt, hoe gevaarlijker het wordt :)

Ten eerste heb ik nog nooit een motorpak gezien waar je zaakje erbuiten hangt en ten tweede zou ik niet weten waar deze dan op een supersport achter zou moeten blijven hangen waardoor deze eraf gescheurd kan worden.

Dat je bij een frontale botsing tegen de tank aan kan komen zou mogelijk zijn, feit blijft die kans bij jouw creatie vele malen groter is...
 
Laatst bewerkt:
Is niet veilig, maar ik neem het risico wel. Is toch niet verboden om een tankkoffer te hebben?
Maak dit "martelwerktuig" op eigen risico.
Ik ben er ook van overtuigd dat de koffer eraf kan breken (omdat het een hefboomwerking heeft) bij een ongeval, want de Quicklock ringen zijn beide van plastic. De kans bestaat dat ik een rib breek oid, maar die wordt natuurlijk ook kleiner als de koffer los laat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan