Zero Motorfietsen

Dank allen, voel me erg welkom :]

Ik heb nu een Zero DS MY13, met onder garantie vervangen accu uit 2016 (9.4kWh) voor nog geen 6800 euro uit Belgie gehaald (inclusief huurtrailer en RDW keuringskosten, geen BPM verschuldigd uiteraard).
Erg schappelijke prijs m.i., maar overgrote aanbod in BE/DLD bestaat inderdaad momenteel uit >2015 modellen met bodemprijzen net onder de 10K..

Slecht nieuws: Waar ik in het begin nog zo blij was met mijn zelf-geimporteerde Zero DS 9.4 blijkt nu de electro motor kuren te vertonen die alleen door vervanging van de electro motor kunnen worden opgelost. En laat hij nou net buiten de 5 jaars garantie zijn beland...

Ik heb al enkele malen op de vluchtstrook stilgestaan met de motor nadat hij bij c. 100km/u volledig de aandrijving verliest (geen enkele reactie meer op gashendel) en pas na een 'reboot' bij stilstand weer verder kan rijden (waarna er meestal helemaal geen problemen meer zijn!)

Na wat "trial&error' de afgelopen 2 weken ben ik erachter dat het probleem zich alleen voordoet als ik met een accu vertrek 's ochtends die onder de 65% is, dus ik laad voortaan netjes op tot 90-100% 's ochtends voordat ik vertrek. Zie nu 2 opties, met 1 alternatief:
- Vervanging electromotor a 1,650 euro
- Doorrijden, zorgen dat batterij altijd volgeladen is en kijken hoe het probleem zich verder ontwikkeld (risico om van de winter een keer volledig stil te komen te staan)

Alternatief dat ik voor ogen zou hebben is het vervangen van de electromotor uit de DS met een electromotor voor de DSR (en eventueel meteen de riem te vervangen voor een 11mm zoals op de nieuwe SR/DSR modellen?). Is er iemand die in kan schatten of dit een optie zou kunnen zijn en zo niet, wat dan het (grootste) bezwaar zou zijn? Ik ga het straks ook aan Motorport Amsterdam voorleggen waar hij vandaag gediagnosticeerd is.
 
Ik heb niet zoveel verstand van (elektro-)motortechniek, maar als je hem kunt rebooten en daarna weer door kunt rijden dan kan het toch niet aan de motor zelf liggen? Lijkt mij iets met aansturing.
 
Geen idee waar dat mee te maken kan hebben... Ik lees wel over elektromotor lagers die stuk gaan maar dit is blijkbaar elektronisch.

De vijf jaar garantie geldt aleen voor de batterij, de rest van de motor is gewoon 2 jaar, tenminste dat is Europese wetgeving.

Maar bij mij ging de lader stuk ruim buiten de garantie, ook een duur dingetje maar die werd door de dealer buiten garantie kostenloos vervangen door een gemodificeerd exemplaar. Dezelfde dealer waar jouw motor vandaag staat.
 
Zelf ook geen expert, maar dat was ook mijn eerste gedachte. Heb ook de logs gedownload en daar lijken ook errors in te staan die wijzen op incorrecte aansturing van de motor (door de controller?) of het verkeerd inschatten van spanning op cellen (cell blijkt al leeg als hij hem leeg wil trekken, resulterend in stotterende electromotor).

Ga dus zeker niet direct de electromotor vervangen omdat dat meer lijkt op een gevalletje: we weten het niet precies dus vervang de boel maar en dan zal het wel opgelost zijn. Met risico dat het iets is in de controller of zelfs in de batterypack (slechte cellen?) waardoor de vervangingskosten onnodig hoog gaan worden.
 
Laatst bewerkt:
Net bij Motoport Amsterdam geweest om de motor op te halen. Monteur wist me te vertellen dat hij contact had gehad met Zero zelf en zij hadden meegekeken bij het uitlezen. Hij was het met me eens dat hij ook eerder aan accu/controller dacht, maar volgens Zero was de accu (in 2016 onder garantie vervangen!) overduidelijk nog goed, maar fout zit toch echt in een stukje sensor/aansturing binnen in de electromotor (Zero HQ had daar geen enkele twijfel over). Helaas is het onderdeel dus niet te vervangen en moet direct de hele electromotor.

Of er een DSR motor in kon, daar konden ze me geen uitsluitsel over geven, dus daar wil ik zelf nog wel wat huiswerk voor gaan doen. Lijkt me interessante uitruil als hij toch vervangen moet worden..
 
Een SR motor er in zetten heeft alleen nut als je ook de regelaar vervangt.

Een SR heeft een veel zwaardere regelaar dan een S, ik meen iets van 660 Ampère bij de SR tegen 420 A bij de S.
 
Een SR motor er in zetten heeft alleen nut als je ook de regelaar vervangt.

Een SR heeft een veel zwaardere regelaar dan een S, ik meen iets van 660 Ampère bij de SR tegen 420 A bij de S.

Kijk dat is de informatie waar ik naar zocht (en al bang voor was), bedankt!
Dan moet dus ook de controller volledig vervangen neem ik aan en zullen de kosten significant hoger worden. Op termijn verwacht ik toch dat het na een jaar of 2 gaat kriebelen, dus dan blijf ik voor nu nog maar even op 'DS' niveau.
 
Wat kost zo,n elektromotor dan? Wel zuur zeg! Hoeveel kilometer op de teller?

Geschatte kosten voor volledige vervanging electromotor door Motoport Amsterdam zijn c.1600 euro (1300 materiaal + 300 uren).
Motor (Zero DS MY13) heeft nog geen 18K op de teller staan en is pas 1500 km in mijn bezit.
 
Enkel MotoPort dealt in Zero's en heeft daarbij drie vestigingen die hierin meewerken (Amsterdam, Zelhem en Rotterdam).
Je kunt eens nagaan bij Electric Motorcycles. Hij heeft ook Zero in de verkoop en flink wat expertise in huis qua elektrische motoren. Wel een eindje uit de buurt bij A'dam, maar wie weet is daar een mouw aan te passen.
 
IK zou zelf eens kijken wat er in die motor zit :), Wie weet is het een positiesensor o.i.d. van een paar tientjes.
Dat het onderdeel volgens HQ niet te vervangen is zou ik als een uitdaging opvatten ;)
 
IK zou zelf eens kijken wat er in die motor zit :), Wie weet is het een positiesensor o.i.d. van een paar tientjes.
Dat het onderdeel volgens HQ niet te vervangen is zou ik als een uitdaging opvatten ;)

Heb geen twee linker handen, maar sta niet te springen om de electromotor zonder verdere ervaring of geschikte apparatuur "open te trekken".

Vanochtend weer probleemloos (afkloppen) op m'n werk aangekomen, dus ben er zeker nog niet over uit of ik tot vervanging over ga, maar het is wel jammer om op een apparaat te rijden waar je niet meer volledig op durft te vertrouwen..
 
2017_zero-powertrains_rotor_1920x1280_rgbs.jpg


Zoiets toch?
Als ik daarmee kans had €1600,- te besparen :)

Maar aan de andere kant; als ik er zoals jij met een workaround helemaal geen last van had...
 
Heb geen twee linker handen, maar sta niet te springen om de electromotor zonder verdere ervaring of geschikte apparatuur "open te trekken".

Vanochtend weer probleemloos (afkloppen) op m'n werk aangekomen, dus ben er zeker nog niet over uit of ik tot vervanging over ga, maar het is wel jammer om op een apparaat te rijden waar je niet meer volledig op durft te vertrouwen..

Zou zo’n electro motor niet te reviseren zijn?
Dat lijkt me een veel goedkopere oplossing dan direct een nieuwe te plaatsen
 
Die motor is de eenvoud zelve, een huis met spoelen en een cilindervormige rotor met magneten in de omtrek. Ik weet ook niet wat er voor electronisch ding in zit wat bij jou het probleem veroorzaakt.
Zou wel schitterend zijn als je het zelf kunt oplossen.
Ik zou hier eens de zoekfunctie gaan gebruiken.
 
Als er een positie sensor opzit (zoals bij de Brammo) hoeft deze maar iets 'verdraaid' te zijn om dit soort problemen te veroorzaken.

de sensoren schijnen niet makelijk in te regelen te zijn zonder de juiste apparatuur, vandaar dat het makkelijker is om 'gewoon' de motor te wisselen.
 
Die motor is de eenvoud zelve, een huis met spoelen en een cilindervormige rotor met magneten in de omtrek. Ik weet ook niet wat er voor electronisch ding in zit wat bij jou het probleem veroorzaakt.
Zou wel schitterend zijn als je het zelf kunt oplossen.
Ik zou hier eens de zoekfunctie gaan gebruiken.

Eens, heb daar al verschillende topics gelezen en gisterenmiddag toevallig ook al mijn eigen topic gestart.
Het verhaal van 1 kerel (Domingo3) waarbij 2x de motor is vervangen om daarna maar de hele motor te vervangen (onder garantie) stelt mij niet bepaald gerust is mijn angst dat ik na het vervangen van de motor ad. 1600 euro geen rekeningen meer hoef te verwachten omtrent dit issue..
 
We hebben het over de elektromotor en wat daar in zit dat stuk kan gaan.
Zelf ben ik niet opgeleid in elektrotechniek maar ik heb er eens over nagedacht, zal beredeneren hoe ik denk dat het werkt en wat er dus in zit. Kan zijn dat ik er naast zit, daarom zijn aanvullingen en correcties welkom.

Zie het als discussiestof.

De motor bestaat uit een huis met spoelen rondom en een rotor met magneten.
Een spoel kan met het juiste magnetisch veld een magneet naar zich toe trekken of juist van zich af duwen, dat geeft natuurlijk het koppel van de motor en de aandrijving van het achterwiel.

De regelaar heeft een belangrijke rol.
Die regelaar zit boven net achterwiel, die zet de batterijspanning om in een wisselspanning met de juiste frequentie en amplitude om de motor het juiste toerental te laten draaien bij het juiste koppel.

Nu heeft de rotor van de motor 10 magneten in de omtrek, het huis bevat 12 spoelen

De magneten werken dus a.h.w. in koppeltjes die gelijk op gaan, beide magneten tegenover elkaar staan in dezelfde stand t.o.v. de bijbehorende spoel, leveren ook dezelfde aandrijfkracht.
Andere magneetkoppels staan dichterbij en weer andere staan verder weg.
Het verschil in aantal tussen magneten en spoelen geeft natuurlijk een soepele loop van de motor over een hele rotatie van de rotor. Net als dat een 8 cilinder mooier rond loopt dan een 1 cilinder verbrandingsmotor.

Nu moet elke spoel wel op het juiste moment de langskomende magneet gaan aantrekken, als ie voorbij is moet dezelfde spoel hem juist gaan afstoten (weet niet of dat klopt maar dat hoor ik dan wel).

De regelaar moet dus weten wat de stand is van de desbetreffende magneet.
Nu bevat de rotor 10 gelijke magneten, rondom is dat elke 36 graden van de cirkel dat alles zich herhaalt.
36 graden verder is gelijk aan 0 graden en ook aan 72 graden, 108 etc.
Het maakt dus niet zozeer uit wélke magneet er aan komt, wat belangrijk is is wáár die magneet op dat moment precies is.

Er zal dus een signaal naar de regelaar moeten gaan wat de precieze hoek is van de rotor, en die komt heel precies want het gaat steeds om 36 graden van de cirkelboog.
Er zal dus een opnemer in moeten zitten die dit doorgeeft aan de regelaar.

Als die opnemer niet werkt of het verkeerde signaal doorgeeft aan de regelaar dan zal de motor niet goed willen presteren of zelfs helemaal niets doen.
 
Zoiets als met de verbranding,s motor de juiste positie van de timing ontsteking,injectiemoment.
Dan zou je ergens merkpunten moeten vinden.
Wat ook mogelijk is dat je die niet zal vinden,.
Bijvoorbeeld alleen te vinden met de juiste apparatuur.
Gezien het aantal velden is er dan weinig speling in de nauwkeurigheid.
 
Naar aanleiding van een ander topic op ElectronicMotorcycleForum vanochtend geprobeerd om het vermogen te limiteren (omdat een ander problemen ervaarde met de motor bij full throttle). Helaas boodt dit geen soelaas en stond ik (wederom) stil op de vluchtstrook van de A9 en moest ik echt een handmatige reset doen dmv contactsleutel omdat de motor zichzelf niet meer kon resetten (gelukkig weet ik nu precies hoe het gebeurd, dus bij de eerste "stotter" voeg ik uit naar rechts op een relatief veilige manier). Ik ben er dus wel uit dat ik MP Amsterdam de motor ga laten vervangen.

Nog tips vanuit jullie om (proberen) af te dwingen dat de dealer een soort van 'garantie' op de reparatie geeft? (dus indien de reparatie niet het probleem volledig oplost, dat zij op eigen kosten de nieuwe electro motor weer verwijderen en terugnemen oid?) (de motor is dus allang uit de aankoopsgarantie-periode)

Bedankt voor het meedenken allemaal!
 
Vervelend zo'n dure ingreep. Hopelijk lost het je probleem op.

Geen tips verder, maar misschien proberen of je de oude motor mee kunt krijgen ter bestudering?
 
Terug
Bovenaan Onderaan