Zero Motorfietsen

Gebruik deze maar 67-MK-RR

 
Custom versie van de SR/F

81B8D963-5AEC-4DD8-AABA-C5F8413419A1.jpeg



 
Ik ben bezig met een verzekeringspremieberekening voor een Zero SR/F, maar heb hiervoor een kenteken nodig. Is hier iemand wiens kenteken ik mag gebruiken van zijn/haar SR/F om uit te zoeken wat de premies gemiddeld genomen zijn? Mag wel via een DM.
DM verstuurd. Ik heb de zoektocht een maand geleden ook gehad. Had al tijd niet gereden dus moest helaas weer met 0 schadevrije jaren starten. Uiteindelijk bij FBTO afgesloten voor 106 euro per maand.
 
DM verstuurd. Ik heb de zoektocht een maand geleden ook gehad. Had al tijd niet gereden dus moest helaas weer met 0 schadevrije jaren starten. Uiteindelijk bij FBTO afgesloten voor 106 euro per maand.
Snap ik, FBTO komt er bij mij (samen met de Interpolis) ook als meest voordelige uit. Hierbij hanteer ik dan wel 15 schadevrije jaren overigens.. Al is dat gewoon maar een wild gemiddelde.
 
Hier is verzekering gewoon op vermogen in orde gebracht. Zal in NL wel anders gaan allemaal, hier in BE kunnen we ook niet zomaar iedereen zijn nummerplaat opzoeken om vervolgens alle gegevens van het voertuig te zien.

Hier weer eens miserie gehad begin deze week met de Zero SR/F. Eerste keer (zie vorig bericht) was dus na een OTA update dat de logica voor het loslaten van de laadkabel niet goed meer zat (en nog altijd geen fix). Daar heb ik nu mee leren leven. Die ochtend wel een vertraging van 1u.

Deze maandag was het weer prijs. De motor had het weekend in de garage gestaan op 80% geladen. De maandag moest ik 110km over de snelweg dus ging nog opladen tot 100%. Dan heb ik 20-30% over bij aankomst (afhankelijk van de hoeveelheid file). Maar de motor gaf allemaal foutmelding en viel telkens binnen de minuut terug uit. Meldingen als "12V battery low", "DC-DC low voltage", "Isolation fault" en "12V battery ineligible". Dat laatste woord betekent "niet in aanmerking komen" blijkbaar :-). Dus iets mis met de 12V accu onder het zadel.

Uitmeten gaf net onder de 13V en dat betekent bij lifepo4 volgens mij wel leeg, 13.3-13.4V is vol. Ik denk wel dat deze ook tijdens het insteken van de laadstekker kan bijladen. Niet helemaal zeker.

Volgende ochtend toch nog maar eens getest. Had de motor ook met de tuinslang afgespoeld dus dacht mss daarmee die isolatiefout. Maar goed de volgende ochtend moest die dan wel terug droog zijn. En toch nog dezelfde meldingen.

Ergste van al was dat ik ook niet kon rijden met de motor. Ik ging het die ochtend sowieso niet riskeren want moet ter plaatse dan kunnen opladen om terug thuis te geraken. Maar als ik dus contact opzet zonder lader kreeg ik weer die 12V fouten en bleef het battery en motor icoontje branden en kun je de motor niet "opstarten" en dus ook niet rijden.

Dus ja motor voor de eerste keer in 3 maand opzij gezet in de garage en de R1200 GS dan maar naar buiten gerold. Nog zo stom geweest van die met lichten en al buiten aan te laten staan terwijl ik me verder ging omkleden. Dus eer ik echt ging starten die zijn accu ook zo goed als leeg. Na verschillende pogingen met alle lichten enz uit heel nipt kunnen starten. Om de hoek bijna tegen de grond gegaan door de modder op de wegen (bieten moeten van 't veld). Maar goed ik ben er geraakt... Nog moeten tanken ook, dat verleer je snel precies. Redelijk wat brandstof over de motor gemorst.

De volgende dag weer met de GS gegaan voor de zekerheid (zelfde afstand) en natuurlijk ook weer mogen tanken op de terugweg. Toen lag de grond vol met brandstof van de gebruikers die voor mij kwamen. Ook niet leuk.

Ondertussen wel nog eens gekeken naar de motor. Gisteren kon ik de motor alweer gewoon opstarten. Heb dan ook kunnen bijladen met contact op. En de 12V accu werd bijgeladen tijdens het laden volgens mij want die stond daarna weer op 13.3. Is nu alweer naar 13V gezakt maar lijkt toch nog altijd te willen opstarten. Accu heb ik met contact op wel kunnen opladen tot m'n doel van 95%.

Morgen kortere ritten voor de boeg, dus zal dan maar een poging doen. Begin het vertrouwen wel te verliezen zo.
 
Ik vind deze ervaringen met de zero wel bijzonder. Ik forens nu sinds April met de Energica, door weer en wind. Staat op het werk ook buiten te laden. De Eva geeft geen krimp tot nu toe.
Kan me voorstellen dat je het vertrouwen kwijtraakt.

Tegelijkertijd staat hier ook nog een auto en een XJ-N "voor nood". Hoewel, als ik de XJ weer aan de praat moet krijgen, er ook een halve werkdag voorbij is ben ik bang.
 
Ja die foutjes in de OTA updates kan ik ergens nog wel mee leven. Die verhinderen me (eens ik het door heb allemaal) niet om er ook mee te gaan werken. Waar ik deze motor tenslotte voor gebruik.

En ik ben zelf ontwikkelaar, ik weet hoe moeilijk het is iets foutloos buiten te zetten. Eigenlijk zouden ze bij Zero beta testers moeten inschakelen. Mensen die op iets anders kunnen terugvallen of die gewoon toch niet vaak rijden. En als die, laat ons zeggen 10%, geen problemen ondervinden dan mag de rest ook die update ontvangen.

Of intern beter testen. Nu vermoed ik wel dat het er ook mee te maken heeft dat hun laders niet op slot gaan in Amerika (voor zover ik dat begrepen heb) en ze waarschijnlijk die update nooit op een Europees model getest hebben.

Het vervelende aan zo'n OTA update is dat je ook elke keer je de motor opstart een melding krijgt daarvan. Je klikt die weg en je kan rijden maar je kan niet voorkomen dat die melding blijft komen telkens je opnieuw opstart. En typisch start je de motor als je die nodig hebt dus meestal heb je geen tijd voor updates. Een notificatie via de app wat je ook kunt uitzetten zou handiger zijn. Ze willen het er precies te graag doorduwen, de updates.

En documentatie rond wat in een update zit zou ook wel handig zijn. Ik had die vergrendeling van de laadkabel niet eens nodig. Ik ga zelden publiek laden.

Het probleem met de 12V accu staat daar nog wel los van, dat is volgens mij gewoon een slecht component ergens. Heb het met de remlicht schakelaar ook gezien, na een paar ritten in de regen was die stuk. Dat zijn gewoon te goedkope onderdelen die ze gebruiken. Ik snap dat ze winst willen maken maar als ze premium prijzen vragen mogen ze ook wel premium onderdelen gebruiken.

edit: Oh ja en de motor staat altijd en overal binnen in een goed geïsoleerde garage... Ik moet er niet aan denken als deze buiten zou moeten blijven staan. Ik heb zo'n vermoeden dat ik dan wel veel meer problemen ging melden.

Motor is nu 3 maand in gebruik, ging normaal 6k gelopen hebben nu maar dus net 400 km met de GS gedaan.
 
DM verstuurd. Ik heb de zoektocht een maand geleden ook gehad. Had al tijd niet gereden dus moest helaas weer met 0 schadevrije jaren starten. Uiteindelijk bij FBTO afgesloten voor 106 euro per maand.
Ik betaal voor vier voertuigen ongeveer 60 euro totaal. Maar ze zijn wel WA+ verzekerd. O-)
De Renault Zoë konden ze niet verzekeren bij Polis-Beheer, die moest dan maar via de ANWB. 8)7
 
WA+ met een motor en helm/pak welke totaal zo'n 24.000 euro kosten is me iets teveel risico.
Dat is je goed recht. ;)
Ik ga voor anti-diefstal en schade door derden, ongeacht de waarde, die is tweedehands (na 10 jaar) zelfs hoger.
Het enige overige risico wat mij zelf kan overkomen is op het circuit, en dat is toch niet gedekt. :)

Ik sta te popelen voor de Kymco SuperNex.
Hopelijk is die wel wat goedkoper.
 
Ja die foutjes in de OTA updates kan ik ergens nog wel mee leven. Die verhinderen me (eens ik het door heb allemaal) niet om er ook mee te gaan werken. Waar ik deze motor tenslotte voor gebruik.
....

Motor is nu 3 maand in gebruik, ging normaal 6k gelopen hebben nu maar dus net 400 km met de GS gedaan.
Mijn motor staat altijd buiten, in weer en wind, aan de oplader of los. Ik heb nog geen problemen gehad. Ik vermoed dat het niet aan Zero in het algemeen ligt, maar aan de SR/F specifiek. Je ziet wel vaker met nieuwe modellen dat daar wat opstartproblemen mee zijn.
 
Dat is ook de reden dat ik niet bespaar op beschermende kleding.
En ik de hittegolf lekker het lederen pakje aantrek, handschoentjes aan en op de motor stap, helm op en direct wegrijden om maar iets van wind te voelen! Zolang je niet stilstaat, overleef je.

Moest destijds met m'n rij examen achteruit inparkeren (dus met de motor aan de hand achteruit lopen, compleet motorpak nog aan). Toen was het ook 32 graden, dat heb ik wel even geweten...
 
En ik de hittegolf lekker het lederen pakje aantrek, handschoentjes aan en op de motor stap, helm op en direct wegrijden om maar iets van wind te voelen! Zolang je niet stilstaat, overleef je.

Moest destijds met m'n rij examen achteruit inparkeren (dus met de motor aan de hand achteruit lopen, compleet motorpak nog aan). Toen was het ook 32 graden, dat heb ik wel even geweten...
Dat heb ik ook gemerkt afgelopen zomer. De motor in-en uit de achtertuin krijgen is voor mij gemiddeld 4 keer steken...
Binnenkort toch maar eens kijken voor een nieuwe schutting met grote schuifdeur O-)
 
Ik ben niet van de racers ;) En ik dacht dat de Energicas wat breder zijn dan de Zeros. Maar dat kan ik niet uit eigen ervaring zeggen.
Klopt hoor, het zijn gewoon volwaardige motoren namelijk. Dat de Zero's smaller zijn, is eigenlijk vanaf 'motor' oogpunt een ontwikkeling richting brommer
 
Even over Energica en racers: Gisteren 40.000 km onderhoud en nieuwe ketting op de Esse. Ik kreeg een Ego mee als leenmotor *D. Dat had plus-en minpunten. Pluspunt was dat de Ego echt een stukje smaller is dan de Esse met de spiegels en koffers. Filteren op de smalle linker rijstrook ging net op de A1, dat was met de Esse niet gelukt. De Ego is echter een echte racer, clip-ons, voeten hoog, je zit ongeveer op de vooras, ook niet mijn ding. Daar komt mijn punt: Een Esse voelt qua zitpositie na een ritje op de Ego als een chopper, dus wie denkt dat Energica's alleen maar racers zijn, zou echt eens moeten proefzitten op een Esse.
 
Ik heb er zelf niet op gereden maar wel even op die van Artemecion gezeten. Dat voelt aardig hetzelfde als mijn ZRX. Meer sport/toer.
 
Even over Energica en racers: Gisteren 40.000 km onderhoud en nieuwe ketting op de Esse. Ik kreeg een Ego mee als leenmotor *D. Dat had plus-en minpunten. Pluspunt was dat de Ego echt een stukje smaller is dan de Esse met de spiegels en koffers. Filteren op de smalle linker rijstrook ging net op de A1, dat was met de Esse niet gelukt. De Ego is echter een echte racer, clip-ons, voeten hoog, je zit ongeveer op de vooras, ook niet mijn ding. Daar komt mijn punt: Een Esse voelt qua zitpositie na een ritje op de Ego als een chopper, dus wie denkt dat Energica's alleen maar racers zijn, zou echt eens moeten proefzitten op een Esse.
Ik maak graag een keer een proefritje!
 
Over proefritten gesproken: ik ben aan het kijken of ik een EV event kan organiseren waar mensen die interesse hebben in elektrisch rijden kunnen komen kijken naar EVs en ervaringsdeskundigen uit te vragen.
Denken jullie als ervaren elektrisch motor rijders dat daar behoefte aan is?
 
Over proefritten gesproken: ik ben aan het kijken of ik een EV event kan organiseren waar mensen die interesse hebben in elektrisch rijden kunnen komen kijken naar EVs en ervaringsdeskundigen uit te vragen.
Denken jullie als ervaren elektrisch motor rijders dat daar behoefte aan is?

Hehe, ik denk dat iedereen hier dit zeker adviseert. Let er wel op dat EV motoren écht een nichemarkt is. Mensen zijn geïnteresseerd, maar willen zich er nog niet openbaar mee associëren voelt het soms. Ik heb hier ooit twee mannen gehad die van de serieuze custom-built Harley's hebben proefgereden op de Energica's. Superenthousiast, maar "komop, dat kunnen wij niet maken als we met de groep weggaan."
 
@dntheo en wat is de meerwaarde tegenover gaan testrijden bij een verdeler? Argument van meerdere merken gaat niet echt op want iedereen heeft geïnvesteerd en gekozen voor een bepaald merk en zal dus, evengoed als dealers, daar meer en enthousiaster over kunnen vertellen.

Ik kan wel wat negatiefs vertellen over Zero :D

Daarover gesproken; Vreemd genoeg daarnet terug aan de lader gehangen en geen enkel probleem deze keer. Dan begin ik toch echt te denken dat het meer met die wasbeurt dan met 12V accu zelf of andere dingen te maken heeft. Was een tuinslang, geen hoge druk. En met al die modder op straat nu moet ik wel afspoelen minstens wekelijks. Eens kijken voor een blazer om terug droog te blazen zeker.

edit: Krijg nu trouwens net een firmware update binnen. 't Is dus in elk geval wel waar dat ze aan een fix aan 't werken waren. Benieuwd wat het resultaat is.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan