Zero Motorfietsen

Dikke claims in dat (oma)artikel, vergelijkbaar met 850..1.000cc en bijtanken in amper tien minuten met de snellader.
Maar het is dan ook de Belgische versie (gaaf dat ze het al in 2015 deden). :P
 
Ik ben vooral benieuwd of er nog mee gereden wordt en hoeveel Km's ze inmiddels hebben gelopen.
Ik kon er niets over vinden behalve een FB artikel dat ik zelf niet open krijg, en blijkbaar verwijderd is. Ik heb de link ook maar verwijderd.


Dikke claims in dat (oma)artikel, vergelijkbaar met 850..1.000cc en bijtanken in amper tien minuten met de snellader.
Maar het is dan ook de Belgische versie (gaaf dat ze het al in 2015 deden). :P
Inderdaad... De Zero is best krachtig maar heeft echt niet het vermogen van een 850 of 1000 cc, ze zullen het koppel wel bedoelen en de acceleratie van 0 tot 100 km/h.
 
Ik ben vooral benieuwd of er nog mee gereden wordt en hoeveel Km's ze inmiddels hebben gelopen.

Ook geen idee maar ze hebben wel vorig jaar een demo politie zero met lage kilometerstand gestript van lichten/toeters/bellen en verkocht...
 
Ik denk dat de enige motoren die een beetje in de buurt komen voor overheidswerk een Zero SR/F (met 12kW laden) en een 2020 Energica zijn. Daarbij moet de voorwaarde zijn dat er op bureau 22kW AC paal voor de Zero of een 20kW DC snellader voor de Energica beschikbaar is.
 
Na maanden wachten heb ik bericht gekregen dat mijn Zero DS van Nederland onderweg is naar Antwerpen!
Even over de custom mode, hoe hebben andere Zero rijders die ingesteld?
 
Zoals in afbeelding voor woon/werk. Vooral regen op remhendel ipv direct bij gas lossen is gemakkelijk om moment van regen te controleren. En verder niet teveel vermogen. Is wel SRF dit, ik weet niet wat de opties op S En DS zijn.

 
Zoals in afbeelding voor woon/werk. Vooral regen op remhendel ipv direct bij gas lossen is gemakkelijk om moment van regen te controleren. En verder niet teveel vermogen. Is wel SRF dit, ik weet niet wat de opties op S En DS zijn.

Ok, bedankt!
De apps van SRF en S/DS verschillen inderdaad van instellingen en look.

 
Ook geen idee maar ze hebben wel vorig jaar een demo politie zero met lage kilometerstand gestript van lichten/toeters/bellen en verkocht...
Ik heb er verder ook geen idee van, maar het lijkt mij vanzelfsprekend dat deze gebruikt worden (werden?) voor het "lichtere" werk. De wegenpolitie zie ik nog niet zo snel overschakelen idd. Het zal wellicht, zoals in een van de artikels, voor gebruik bedoeld zijn in zones/plaatsen waar het ontbreken van motorlawaai en uitlaatgassen goed uitkomt. Nabijheid van grote hoeveelheid mensen, parken, enz ...

Ik denk dat de enige motoren die een beetje in de buurt komen voor overheidswerk een Zero SR/F (met 12kW laden) en een 2020 Energica zijn. Daarbij moet de voorwaarde zijn dat er op bureau 22kW AC paal voor de Zero of een 20kW DC snellader voor de Energica beschikbaar is.
Dat zou voor de politie alvast geen issue mogen zijn. In Zaventem hebben ze twee Tesla's met bijhorigheden. Aan budget zal het niet liggen in ieder geval.

Maar voor de wegenpolitie denk ik dat het wachten wordt op een elektrusche toerbuffel die toch minstens 300km range heeft, en een v-max van +220km/u.
 
Na maanden wachten heb ik bericht gekregen dat mijn Zero DS van Nederland onderweg is naar Antwerpen!
Even over de custom mode, hoe hebben andere Zero rijders die ingesteld?
De mijne staat ook op 100% vermogen en 100% regeneratie.

De Zero regenereert in stappen, gas terug naar neutraal is stap 1, de remlichtschakelaar van de voorrem doet er nog iets bij, dat zie je rechts op het dashboard weergegeven in streepjes bij “Regen”. Je hoeft daarvoor dus niet echt te remmen, de schakelaar bedienen is genoeg.
Omdat het stapsgewijs gaat is er niet heel veel regeneratie vermogen maar als je ver vooruit kijkt en goed afstand houdt (zoals het hoort) dan is het heel goed bruikbaar.
 
De mijne staat ook op 100% vermogen en 100% regeneratie.

De Zero regenereert in stappen, gas terug naar neutraal is stap 1, de remlichtschakelaar van de voorrem doet er nog iets bij, dat zie je rechts op het dashboard weergegeven in streepjes bij “Regen”. Je hoeft daarvoor dus niet echt te remmen, de schakelaar bedienen is genoeg.
Omdat het stapsgewijs gaat is er niet heel veel regeneratie vermogen maar als je ver vooruit kijkt en goed afstand houdt (zoals het hoort) dan is het heel goed bruikbaar.
Stom vraagje misschien, maar ik ben nu effe nieuwsgierig:

Tijdje geleden testritje gedaan met een E-Golf (ja, auto dus :$ ).
Maar als je die op hoogst regeneratie niveau instelde, en je remde gewoon op de motor af, zónder je rem te gebruiken, schakelde die wél je remlicht aan. Vond ik ook wel goed, want die remde wel degeleijk stevig af door die regeneratie.

Hoe werkt dat bij een Zero? Schakelt die ook zijn remlicht in vanaf een bepalde hoeveelheid vertraging, of enkel bij remmen?

Waarom ik daaraan denk? Tijdje geleden 3 weken lang rond gereden met een Toyota Hybride als vervangwagen, en die remde ook sterk af bij regeneratie, maar gebruikte géén stoplichten. Dat merkte je wel aan de achterliggers.
 
Deze discussie speelt ook bij Energica...

Voor zover ik weet (maar nu je het vraagt realiseer ik me dat ik het niet eens zeker weet) gaat het remlicht bij de Zero niet aan bij gas naar neutraal, maar wél als je het remhendel erbij pakt.
Maar dat is logisch want de remlichschakelaar bedient immers niet alleen het remlicht, het geeft ook het signaal om harder te gaan regenereren.

Zoals gezegd is de regeneratie niet sterk bij Zero, bij andere motoren en sommige auto’s is de regeneratie zo sterk en goed regelbaar dat je het rempedaal normaal gesproken niet meer nodig hebt, dat noemen ze dan “one pedal driving” en dat rijdt perfect, vind ik.
 
Deze discussie speelt ook bij Energica...

Voor zover ik weet (maar nu je het vraagt realiseer ik me dat ik het niet eens zeker weet) gaat het remlicht bij de Zero niet aan bij gas naar neutraal, maar wél als je het remhendel erbij pakt.
Maar dat is logisch want de remlichschakelaar bedient immers niet alleen het remlicht, het geeft ook het signaal om harder te gaan regenereren.

Zoals gezegd is de regeneratie niet sterk bij Zero, bij andere motoren en sommige auto’s is de regeneratie zo sterk en goed regelbaar dat je het rempedaal normaal gesproken niet meer nodig hebt, dat noemen ze dan “one pedal driving” en dat rijdt perfect, vind ik.
Tja, een auto weegt ook meer, dat helpt natuurlijk om meer te regeneren dan een "lichte" motor, want die "drukt" beter door de weerstand van een regenererende motor heen, maar anderzijds verbruikt ie ook meer bij acceleratie, werkt een beetje compenserend idd.

Ja, zowel die E-Golf als die Toyota kon je zo rijden volgens het "one pedal driving" principe. Idd erg fijn!

Als heel deze coronacrisis door is, en wij in ons huis mogen, ga ik er toch eens werk van maken om na de testrit met een E-auto, ook eens eentje te doen met een E-motor! Al vrees ik dat het daartegen weer kort bij de winter is, en het eerder voor de lente 2021 zal zijn.
 
Deze discussie speelt ook bij Energica...
...

Klopt, maar bij de Energica kun je het zien. (Viel mij ook duidelijk op tijdens de proefrit, Marchel reed met een EsseEsse9 voor)

Bij een bepaalde vertraging (geen idee hoeveel) gaat het remlicht knipperen. Bij normaal remmen brand hij constant.
Het is dus goed te zien of er geremd wordt of vertraagd via regeneratie.
quoteje:
The rear brake light will pulse when you're off the throttle and the regenerative braking system is generating sufficient resistance as to be equivalent to you applying the brakes.

De energica heeft 4 standen en op high heb je eigenlijk je rem niet meer nodig, ik heb proef gereden op stand 3 en kon al een vol stop maken met deze stand.

Korrtom de Energica laat zeker het remlicht branden, dat pulsen van het remlicht vind ik persoonlijk dan wel weer een 'druk' beeld geven, van mij had dat niet gehoeven en had hij gewoon mogen branden.
Komt misschien uit de racerij, bij de formule 1 zie je ook dat knipperen van de lichten wanneer het elektrisch systeem wordt bijgeladen.
 
.....Klopt, maar bij de Energica kun je het zien. (Viel mij ook duidelijk op tijdens de proefrit, Marchel reed met een EsseEsse9 voor)...
Haha, dat zul je met de Zero ook vast wel kunnen maar ik rijd nooit achter een Zero... Ja toch, we hebben een keer samen gereden, ik op de Yammie en de dame op de Zero maar toen is me niets opgevallen van een remlicht dat knippert of aan gaat bij gas los.
 
Ik zag vandaag in een aflevering van 'how it's made' hoe de Zero wordt gemaakt en welke onderdelen er in gaan.
En als ik zo vrij mag zijn: voor wat je krijgt vind ik hem belachelijk duur.
 
Klopt, maar bij de Energica kun je het zien. (Viel mij ook duidelijk op tijdens de proefrit, Marchel reed met een EsseEsse9 voor)

Bij een bepaalde vertraging (geen idee hoeveel) gaat het remlicht knipperen. Bij normaal remmen brand hij constant.
Het is dus goed te zien of er geremd wordt of vertraagd via regeneratie.

Korrtom de Energica laat zeker het remlicht branden, dat pulsen van het remlicht vind ik persoonlijk dan wel weer een 'druk' beeld geven, van mij had dat niet gehoeven en had hij gewoon mogen branden.
Komt misschien uit de racerij, bij de formule 1 zie je ook dat knipperen van de lichten wanneer het elektrisch systeem wordt bijgeladen.

Een groepje Energica's bij elkaar, waarbij je bij sommigen de regeneratie (achterlicht) werking kunt zien:
 
Ik denk dat de enige motoren die een beetje in de buurt komen voor overheidswerk een Zero SR/F (met 12kW laden) en een 2020 Energica zijn. Daarbij moet de voorwaarde zijn dat er op bureau 22kW AC paal voor de Zero of een 20kW DC snellader voor de Energica beschikbaar is.
De Italiaan is het niet in Nederland, in Amsterdam is er een Zero op proef, nu in de Bijlmer maar mogelijk ook straks in de binnenstad. Ik zou er wel een stukje op gaan rijden als de Zero komt. Ik doe nu iets anders dus weet niet of de motor er nog steeds is als ik in oktober terugkeer naar mijn oude stek. Ik hoor er van collega,s helemaal niets over. Maar dan ook helemaal niets,..normaal wordt daar wel eens wat over gesproken maar al meer dan een jaar in gebruik en nog steeds nooit wat van gehoord.
 
De mijne staat ook op 100% vermogen en 100% regeneratie.

De Zero regenereert in stappen, gas terug naar neutraal is stap 1, de remlichtschakelaar van de voorrem doet er nog iets bij, dat zie je rechts op het dashboard weergegeven in streepjes bij “Regen”. Je hoeft daarvoor dus niet echt te remmen, de schakelaar bedienen is genoeg.
Omdat het stapsgewijs gaat is er niet heel veel regeneratie vermogen maar als je ver vooruit kijkt en goed afstand houdt (zoals het hoort) dan is het heel goed bruikbaar.

Dus als ik het goed begrijp remt de Zero niet belachelijk hard af als je de gashendel lost op 100% regen?
 
Ik denk dat je dat ook niet moet willen omdat de regeneratie getrapt inkomt; hoe krachtiger de rem, hoe belangrijker de dosering.

Net als bij Energica kun je de maximum waarde van de regeneratie vooraf instellen maar de bediening verschilt.
Bij Energica kun je doseren met het gashandvat, dan kun je dus ook een hoger remvermogen netjes regelen, doseren.
Bij jouw Zero komt de remkracht met trappen in, de eerste bij gas naar neutraal, en nog een trap als het remlicht aan gaat.

Als gezegd is dit in het dagelijks verkeer goed bruikbaar mits je niet blind en te dicht op je voorganger rijdt. Ik vermoed dat je het in de bergen wel meer mist als je bij de afdaling alsnog moet remmen.
 
Ok, dat wordt testen dus. Ik kijk er al naar uit! :9
Door het coronavirus heeft de levering van mijn Zero zeer veel vertraging opgelopen, gelukkig is het einde van het lange wachten in zicht:]
 
Ik zag vandaag in een aflevering van 'how it's made' hoe de Zero wordt gemaakt en welke onderdelen er in gaan.
En als ik zo vrij mag zijn: voor wat je krijgt vind ik hem belachelijk duur.
Dat heb ik ook. De voornaamste kosten zitten in het batterij pakket, dat is zomaar de helft van de motor. Het rijwielgedeelte kost geen lor, de motor en besturingselectronica vallen ook wel mee.
 
Dat heb ik ook. De voornaamste kosten zitten in het batterij pakket, dat is zomaar de helft van de motor. Het rijwielgedeelte kost geen lor, de motor en besturingselectronica vallen ook wel mee.
Ik zag vanmiddag een programma over motoren op TV en de E Harley kost 34.000 euro. Het lijkt me sterk dat daar grote aantallen van worden verkocht. Er werd een nieuwe ICE motor getest, merk weet ik ff niet, maar een mooie complete motor en die kost rond 10.500 euro en daar zitten heel wat meer onderdelen in die ook niet eenvoudig te fabriceren zijn. Denk aan al die onderdelen waar het motorblok uit bestaan en de versnellingbak, daarmee vergeleken is een elektrische motor heel eenvoudig en een versnellingbak is niet nodig bij de EV.

Zal die accu dan zo duur zijn? In een E auto zit heel wat mee accu en voor de prijs van die E Harley heb je een complete elektrische auto.
Ik begrijp echt niet waarom een elektrische motorfiets zo veel moet kosten, de techniek is bekend en de elektronica kan anno 2020 ook niet zo duur meer zijn.
 
Een vervangende accu voor een Nissan Leaf kost tegen de 6000 Euro, die is wel wat groter maar wordt ook een stuk efficiënter gebouwd. Dat is het hele probleem met E-motorfietsen. Ze worden als een hobbyproject gebouwd, net als een Ferrari productielijn. Teveel variabelen om efficiënt te zijn. Als ze 20.000 fietsen per jaar bouwen kan het een stuk goedkoper.
Nu betaal je voor een 1200GS en krijg je een CB500. Natuurlijk verdien je het verschil terug, maar ik wil geen CB500, ik wil een GS! Maar als je die elektrisch gaat bouwen weegt hij 400 kilo en kost meer dan een VW Golf.
 
Zal die accu dan zo duur zijn? In een E auto zit heel wat mee accu en voor de prijs van die E Harley heb je een complete elektrische auto.
Ik begrijp echt niet waarom een elektrische motorfiets zo veel moet kosten, de techniek is bekend en de elektronica kan anno 2020 ook niet zo duur meer zijn.

Ik denk dat je het antwoord best zelf kan verzinnen....
Het moet nu zoveel kosten omdat de productie aantallen in vergelijking tot ICE motoren zo veel lager liggen.
En ja, de mensen die de motorfiets ontwikkelen moeten ook een boterham verdienen.
 
Kwestie van tijd.
Je ziet de Zero al veranderen, de nieuwe SR/S ziet er al anders uit dan de Zero van een aantal jaar geleden.

Harley is de eerste mainstream en je ziet wel dat daar goed gekeken is naar de onderdelen enz. (allemaal hoogwaardig) dat maakt hem duur, maar een ICE Harley is ook duur. Je ziet dat Harley meer ervaring hier in heeft (bouwen motoren) dan bv de nieuwkomer Zero die eigenlijk als eerste EV motor pionierde.
En pionieren is leuk, maar je moet wel kunnen eten aan het einde van de maand. Zero had geen ICE lijn.

Het zal uiteindelijk allemaal veranderen wanneer er meer EV dan ICE verkocht gaan worden en alle mainstream merken EV's gaan maken.
Ik ben er van overtuigd dat dat ook zal gebeuren.
Kijk naar de Tesla, die was ook bij introductie 130k prijs is flink gedaald en er worden er flink meer van verkocht. Nu komen er steeds meer merken met een EV.
De omslag is ingezet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan