Zero Motorfietsen

Ja zot dat het kan en nog altijd niet opgelost is. De bug met de laadkabel voor EU modellen was twee weken later opgelost met nieuwe firmware.

Zit zelf nog op versie 17 omwille van dit probleem.
 
7D66146D-58C4-4012-9460-C6961A01FE65.jpeg


De constructie van het gashandvat, zonder het handvat kan ie nu wel uit elkaar. Het is gewoon een 5K miniatuurpotmetertje dat wordt bediend via een tandwieloverbrenging van het lijkt wel technisch LEGO.
De veer zit op het handvat zelf maar toch voel je niets van speling. Bij dit soort opstellingen is het handig de tandwieloverbrenging onder veerspanning te houden om de speling een kant op te trekken maar dat is hier niet het geval en toch merk je er niets van.

Bruin is de wijzer, blauw en zwart zijn de weerstand.
 
Laatst bewerkt:
Hoe eenvoudig (en goedkoop) het soms kan zijn. Toch wel een voordeel van elektrisch rijden. Mechanisch gezien lijkt alles wel 10x eenvoudiger.
 
Aan (het ontbreken van) de afdichtingen te zien is er bij het ontwerp van de 'gas'hendel helaas ook geen rekening gehouden met water 🙁
 
Bij de Energica hebben ze een magnetische koppeling, ook weer heel apart.
Dan maak je wel een mooie waterdichte koppeling.

En oppassen bij handvat wisselen zoals iemand al achter kwam. Magneet gebroken.

Wel goed beveiligd, motor ging aan bij gas geven gelijk error (fatal, rood, motor uit)


1607504472125.png
 
Bij de Energica hebben ze een magnetische koppeling, ook weer heel apart.
Dan maak je wel een mooie waterdichte koppeling.

En oppassen bij handvat wisselen zoals iemand al achter kwam. Magneet gebroken.

Wel goed beveiligd, motor ging aan bij gas geven gelijk error (fatal, rood, motor uit)
Pre-2019 Energica's hebben ook een potmeter. Van Domino. Die is ook niet vrij van problemen.
 
Ik denk dat een anders korps nu die motor heeft gekregen. Zeker weten doe ik het niet. Het was een Zero 14.4 weet ik nu.
 
Ik sta wel te kijken van dit filmpje over de SR/F:
*Magic charging*

Mijn conclusie is toch wel dat je onderweg geen AC lader wilt, hoewel die dure versie bij de juiste lader er 112 A in pompt, maar meestal kom je daar niet in de buurt.
AC is voor thuis en op de bestemming, DC is voor onderweg.

Ik krijg de indruk dat de batterij in dit model eigenlijk te zwaar belast wordt. Hij kan de vermogensvraag niet bijbenen, dan krijg je dat ie gaat inhouden op snelheid als de SoC zakt en een verkeerde aanwijzing doordat ie te snel leeggetrokken wordt. Een soort omgekeerd verzadigingseffect.
 
Voor de geinteresseerden: ik heb Zero Motorfietsen gepost en heb nadat ik een dagvaarding heb laten bezorgen een deal kunnen sluiten met de dealer. Uiteindelijk betaal ik nu € 1000,- voor de reparatie in plaats van € 2250,- Heb er wel een hoop tijd in moeten steken om een dagvaarding op te stellen. Dit jaar dan dus de aandrijfmotor en de on-board lader moeten laten vervangen. En als ik alle problemen hier op het forum lees, en ook zie wat de follow-up is bij Zero, kan ik maar een conclusie trekken: elektrisch motorrijden staat nog in de kinderschoenen. Ik raad iedereen af om een Zero te kopen, hoe fijn het ding ook rijdt als hij het goed doet.
 
Voor de geinteresseerden: ik heb Zero Motorfietsen gepost en heb nadat ik een dagvaarding heb laten bezorgen een deal kunnen sluiten met de dealer. Uiteindelijk betaal ik nu € 1000,- voor de reparatie in plaats van € 2250,- Heb er wel een hoop tijd in moeten steken om een dagvaarding op te stellen. Dit jaar dan dus de aandrijfmotor en de on-board lader moeten laten vervangen. En als ik alle problemen hier op het forum lees, en ook zie wat de follow-up is bij Zero, kan ik maar een conclusie trekken: elektrisch motorrijden staat nog in de kinderschoenen. Ik raad iedereen af om een Zero te kopen, hoe fijn het ding ook rijdt als hij het goed doet.
Ik lees dit topic niet zo vaak meer sinds ik geen Zero meer hebt. Je berichten heb ik terug gelezen en heel herkenbaar allemaal.

Om Zero nog maar eens te benoemen.... Na een defecte onboard lader ivm het rijden door de regen, twee geknapte aandrijfriemen welke allebei door de dealer geplaatst zijn en als klap op de vuurpijl een motor die tijdens het rijden in de fik vliegt waardoor hij totalloss is en dan alles binnen de eerst 8k aan kilometers geen Zero meer voor mij.

En het ergste van allemaal is dat de verzekering de rekening heeft mogen betalen en zowel de dealer, NL importeur en Zero HQ USA niet thuis geven.
 
Voor de geinteresseerden: ik heb Zero Motorfietsen gepost en heb nadat ik een dagvaarding heb laten bezorgen een deal kunnen sluiten met de dealer. Uiteindelijk betaal ik nu € 1000,- voor de reparatie in plaats van € 2250,- Heb er wel een hoop tijd in moeten steken om een dagvaarding op te stellen. Dit jaar dan dus de aandrijfmotor en de on-board lader moeten laten vervangen. En als ik alle problemen hier op het forum lees, en ook zie wat de follow-up is bij Zero, kan ik maar een conclusie trekken: elektrisch motorrijden staat nog in de kinderschoenen. Ik raad iedereen af om een Zero te kopen, hoe fijn het ding ook rijdt als hij het goed doet.
Ik vond hem niet erg fijn rijden eigenlijk. Jammer genoeg.
 
Ik had 1.000 km terug ontdekt dat mijn riem niet goed uitgelijnd was. Dat dus recht gezet... Letterlijk


En waarschijnlijk als gevolg daarvan nu op 13.000 totale km een geknapte riem. Gebeurde op kerstavond op nog geen 200m van mijn deur gelukkig.

Ondertussen rond gebeld en een riem op voorraad gevonden. 214 EUR wel. Vanavond er op leggen.
 
Ik had 1.000 km terug ontdekt dat mijn riem niet goed uitgelijnd was. Dat dus recht gezet... Letterlijk


En waarschijnlijk als gevolg daarvan nu op 13.000 totale km een geknapte riem. Gebeurde op kerstavond op nog geen 200m van mijn deur gelukkig.

Ondertussen rond gebeld en een riem op voorraad gevonden. 214 EUR wel. Vanavond er op leggen.
Op de Energica heb ik een ketting, en da's eigenlijk het enige minpunt - ik mis de cardan die ik op de FJR had (mijn vorige motor).
 
Op de Energica heb ik een ketting, en da's eigenlijk het enige minpunt - ik mis de cardan die ik op de FJR had (mijn vorige motor).
Aan de andere kant een schakeltje en tangetje mee en ja kan een gebroken ketting herstellen. Plus dat je voor 200 EUR bij je ketting direct ook tandwielen hebt volgens mij. En die gaan dan toch langer mee.
 
Ondertussen rond gebeld en een riem op voorraad gevonden. 214 EUR wel. Vanavond er op leggen.

Dat was mij ook opgevallen.
De vorige riem voor mijn motor kostte rond de €109,- De laatste kostte ineens €50,- méér.
Remblokken waren normale prijs, ergens rond de €25,-; inmiddels kosten die €90,- per set.
 
Terug
Bovenaan Onderaan