Zero Motorfietsen

Nou, laat ik het zo zeggen; de hele wijk is stomverbaasd als ik eens niet op de motor zit. Of, zoals twee Hongaarse prostitualia's een zeiden toen ik langs liep in mijn gewone uniform: wat ies an die hand? Waai ebben jou nog nooit kezien met kleren aan.

Of, zoals een andere dame ooit vroeg: zo, knul....waar is je verlengstuk gebleven?
 
Nou, om eerlijk te zijn heb ik wel een beetje een bijzondere positie. Heeft een beetje te maken met mijn persoonlijkheid en lange staat van dienst.
 
Toch is Max regen niet het meest efficiënt. Hoe meer je kan ‘coasten’, hoe beter. Ik heb mijn DS altijd in Custom mode en dan 20% regen en 100% brake regen. Daar kom ik het verste mee (en vind ik het meest comfortabel rijden)

Klopt. Mijn Taycan coast perfect. En dat is super efficient. Die kan kilometers uitbollen. Bij een auto heb ik dat graag.

Ik heb er veel mee experimenteren op de motorfiets, en ik vind het aangenamer om wel veel regen te hebben op de motorfiets. Het lijkt mij handiger om de snelheid te doseren. Voor bochten enzo. Het geeft mij ook een veiligere gevoel omdat je toch impliciet de neiging hebt om iets sneller af te remmen en dus in gevaarlijke situaties net iets trager rijdt.

Het zou wel handiger zijn als de 'dode zone' in de versnellingshendel iets groter was. De zone tussen stroom geven en regen. Zodat het eenvoudiger is om in de coasting zone te blijven.
 
Ik zit er nu op.
Werk ze. Ik kom af en toe nog een bekende tegen die vraagt waarom ik niet op de motor zit. Ik zit liever op de motor dan die recherche ellende. Gelukkig denken ze niet dat ik het moet doen omdat ik ziek ben. Meestal is het dat toch wel. Administratieve taken.
 
Gister bij Hofland Motoren op een Zero FXE gesprongen bij een Zero demodag. Wat rijdt dat heerlijk!
Met elektrisch alleen ervaring met de BMW C Evolution en de BMW CE 04, motorscooters dus. De FXE is even andere koek. 135 kg rijklaar en 106 Nm koppel. Kleine accu, dat dan weer wel, maar wat er uit komt is echt genoeg om een hele grote lach van in je helm te krijgen. Eerste paar honderd meter op Eco even aanvoelen en daarna de rest van de rit op Sport gereden. Ik was gewoon erg benieuwd hoe specifiek deze aan zou voelen vanwege het gewicht van net iets meer dan mijn 155cc motorscooter, maar dan wel het koppel van een 1000cc'er.

De rit beviel mij erg goed, eigenlijk moet ik eens proberen om zo'n FXE van de importeur een week te kunnen rijden om er over te schrijven.
De andere Zero's moet ik eigenlijk ook eens rijden, maar zelf zou ik die niet kopen, ik vind ze simpelweg te duur. Ze zullen het vast wel waard zijn, maar ik heb een motor voor de lol en aan een auto geef ik ook geen 25k euro uit. Ben wel benieuwd wat zo'n FXE doet op Eco qua actieradius. Het smaakt in elk geval naar meer!

Enige vond ik wel dat als je stevig remt met de voorrem, je 'm wel een beetje voelt stuiteren. Geen idee of dat nou aan de vering ligt of iets anders.
 
Laatst bewerkt:
Zoeken naar een 2de hands FXE ?
Ik vond ze zelf ook te duur, maar ik heb een 2de hands gevonden van 1 jaar oud aan 60% van de prijs.

Dat kan ook nog idd. Zag er al eentje staan voor 9995 eur. Verder nog niet particulier gekeken. Maar nu met 2 jonge kinderen rijd ik 'prive' weinig kms. Meeste kms gaan op demo's. Wat dat betreft kom ik denk ik wel een heel eind met zo'n FXE. Maar goed, soms rijd je een langer stuk en dan moet je wel laden. Maar ik ga me er eens verder in verdiepen nog. De techniek gaat alleen maar verder, dus kan alleen maar beter worden voor toekomstige modellen.

Mensen zeggen dan dat je geen beleving hebt op een elektrische motor, maar ik kon me er prima mee vermaken. Vlot optrekken, makkelijk tussen het verkeer door.
Eigenlijk niet heel anders dan mijn motorscooter, alleen trekt het veeeel harder op en natuurlijk echt bijna geluidsloos. Enige nadeel is dat ik 'm waarschijnlijk altijd op Sport zou zetten en na 80 km stil sta.
 
Sinds eind januari bijna 3500 km gereden en nu de temperatuur stijgt kan ik met met mijn eigen modus vol vermogen en 100 % regenartie en remgeneratie rond de 160km rijden en gemiddeld rond de 1,50 euro per oplading en ik rij zo 10000 km per jaar tankte altijd octaan 98 met mijn benzine motoren dus wel een grote besparing.😇
 

Bijlagen

  • IMG_4846.jpeg
    IMG_4846.jpeg
    313,2 KB · Weergaven: 26
  • IMG_1489.jpeg
    IMG_1489.jpeg
    264 KB · Weergaven: 25
  • IMG_0006.jpeg
    IMG_0006.jpeg
    83 KB · Weergaven: 24
  • IMG_0154.jpeg
    IMG_0154.jpeg
    309,7 KB · Weergaven: 23
  • IMG_0395.jpeg
    IMG_0395.jpeg
    333,5 KB · Weergaven: 24
  • IMG_0450.jpeg
    IMG_0450.jpeg
    312,9 KB · Weergaven: 24
  • IMG_5212.png
    IMG_5212.png
    250,8 KB · Weergaven: 26
Ik ben eens door de handleiding wezen spitten van een FX en FXS, wat dus niet veel anders zal zijn dan de FXE met de 7.2 KwH-batterij, maar klopt het dat als je de motor aan een laadpaal zou hangen met een Type 2 stekker naar C13-stekker, dat je nog steeds heel veel uren aan het laden bent? Dat je dan dus snellader(s) ertussen moet hangen op straat om sneller te laden? Is dat de concessie die je doet vanwege het extreem lage gewicht? Dan zou je dus een 'offboard' lader via de C13-stekker moeten aansluiten en dan op die andere stekker in je accupack steken. Dan moet je dus als je wat vlotter wil laden altijd de externe lader mee en die ligt dan ook nog eens gewoon los op straat, als je 'm dus bij een paal wil laden. Of zie ik iets verkeerd? :)

Ik zag wel iemand die had een snelle lader in een topkoffer verwerkt, die kon dan een FXS vrij snel opladen. HIj stond op 36% en dat zou dan 1,5 uur duren. Maar ik meen ook een lader van $3000 te hebben gezien, zoiets had hij denk ik. Met een ventilator bovenop. Maar ook dan moet dus weer die topkoffer open blijven om de hitte kwijt te kunnen.
 
Ik ben eens door de handleiding wezen spitten van een FX en FXS, wat dus niet veel anders zal zijn dan de FXE met de 7.2 KwH-batterij, maar klopt het dat als je de motor aan een laadpaal zou hangen met een Type 2 stekker naar C13-stekker, dat je nog steeds heel veel uren aan het laden bent? Dat je dan dus snellader(s) ertussen moet hangen op straat om sneller te laden? Is dat de concessie die je doet vanwege het extreem lage gewicht? Dan zou je dus een 'offboard' lader via de C13-stekker moeten aansluiten en dan op die andere stekker in je accupack steken. Dan moet je dus als je wat vlotter wil laden altijd de externe lader mee en die ligt dan ook nog eens gewoon los op straat, als je 'm dus bij een paal wil laden. Of zie ik iets verkeerd? :)

Ik zag wel iemand die had een snelle lader in een topkoffer verwerkt, die kon dan een FXS vrij snel opladen. HIj stond op 36% en dat zou dan 1,5 uur duren. Maar ik meen ook een lader van $3000 te hebben gezien, zoiets had hij denk ik. Met een ventilator bovenop. Maar ook dan moet dus weer die topkoffer open blijven om de hitte kwijt te kunnen.
Dat wat je in je eerste alinea zegt klopt inderdaad. Het voertuig bepaald de laadsnelheid, niet de laadpaal (wordt toch nog vaak door elkaar gehaald merk ik). Je kunt dan gebruik maken van die gele hulpladers (Delta Q QuiQ chargers), per lader kun je dan 1000W meer laden (gelijk aan ca 40% sneller lader). Idealiter maak je dan een Type 2 met 2x schuko aansluiting voor in de laadpaal, zodat je zowel de OBC als Delta Q 'op straat' kunt gebruiken. Ik heb dat jaren gedaan met de Zero DS (zelfde lader / systeem als de FX(S), werkte altijd prima! Met de komst van de SR/S heb ik dat gelukkig niet meer nodig, heb nu alleen een standaard type2 laadkabel mee om 6kW te kunnen laden. Zie foto voor wat ik altijd meezeulde..
 

Bijlagen

  • IMG_7A03F890C980-1.jpeg
    IMG_7A03F890C980-1.jpeg
    166,4 KB · Weergaven: 16
Terug
Bovenaan Onderaan