Ligt ook wel vaak aan de vrachtwagen die word ingehaald.. Net even wat gas bijgeven en aangezien veel vrachtwagens al begrensd zijn kan dat wel knap irritant zijnVrachtwagen A die met 81 km/h vrachtwagen B in gaat halen die 80 hm/h rijd. Nou daar zakt mn broek echt van af, net als onnodig links rijden en geen richting aangeven
Wie was in fout?in dat soort situaties kan je er van uit gaan dat de auto je niet ziet, aangezien ze 9 van de 10 keer alleen maar bezig zijn om er zelf langs te komen.
wijze les voor de volgende keer, gewoon er lekker achter blijven.
Wie was in fout?
Ik kan geen beelden tonen, camera was niet actief.
Het enige wat ik -heel af en toe- doe is iemand gewoon eens goed doordringend aankijken terwijl ik netjes naast ze blijf rijden...laatst duwde een L-auto, ja met zo,n grote blauwe L me van de rotonde af...dan kijk ik even goed naar binnen of er wel een instructeur naast zit. dat is dan meestal niet zo, ze zitten er dan alleen in, want als ze alleen zijn rijden ze bijna net zo asociaal als taxi chauffeurs
Vandaag eindelijk eens mogen schudden met mijn hoofd.
In de verte rijdt een traktor, met daarachter een 10-tal voertuigen.
Ik haal de laatste 5 (dichtst bij mij) voertuigen in, zonder probleem.
Ik laat ruimschoots op tijd de tegenliggers langsrijden en maak me opnieuw klaar om gezwind de laatste 5 voertuigen en de traktor in te halen. In mijn achterhoofd speelt al de gedachte 1 van die klojo's zal zijn pinker aansteken en vlak voor mij naar links komen.
Oef, deze keer was ik fout in mijn veronderstelling...
De automobilist wachtte gewoon tot ik net naast hem kwam om dan uiteraard zonder richtingsaanwijzers zijn voertuig naar links te brengen. Ik dus meegegaan naar links (er was nog een beetje plaats en flink gas bijgegeven...) Toen ik naast de traktor kwam had ik even tijd om met het hoofd te schudden. (ik bekijk morgen of mijn camera het voorval heeft opgenomen, de batterijen waren bijna leeg)
Dat betwijfel ik eerlijk gezegd. Je moet weliswaar rekening houden met dit soort stomme acties (dat doet Neanderthaler dan ook), maar dat andere mensen gevaarlijk gedrag zouden kunnen gaan vertonen betekend natuurlijk niet dat je schuld of aansprakelijkheid draagt (mits netjes ingehaald) als je er toch voorbij gaat.Al zou in geval van ongeval en rechtbank, de rechter wel es kunnen oordelen dat jij dat had kunnen voorzien en dat je een gevaarlijk en overbodig manoeuvre aan het uitvoeren was ....
Dat betwijfel ik eerlijk gezegd. Je moet weliswaar rekening houden met dit soort stomme acties (dat doet Neanderthaler dan ook), maar dat andere mensen gevaarlijk gedrag zouden kunnen gaan vertonen betekend natuurlijk niet dat je schuld of aansprakelijkheid draagt (mits netjes ingehaald) als je er toch voorbij gaat.
Ik heb alleen mijn a dus dan heb ik als een van de weinige hier het recht om over koekblikkers te klagen? Okay, als het 80 is, ga dan geen 70 rijden!!Wat mij opvalt is dat er zoveel motorrijders al snel meewarig hun gehelmde hoof schudden of een boos vingertje schudden als een automobilist een fout maakt.
Het lijkt wel dat als een motorrijder een helm opzet het gros gelijk denkt beter te kunnen rijden dan alle automobilisten samen,terwijl 95% die motor rijdt ook gewoon een auto heeft..
Ik rij 35000 km met de motor en 35000 met de auto en zie vaak motorrijders belerend en hoofdschuddend reageren op mede weggebruikers
Wat zou dit schoolmeesters-gedrag nu eigenlijk veroorzaken? want ik zie ook zat motorrijders zich door het verkeer bewegen, op een manier waar ik kromme tenen van krijg.
Ben toch beneiuwd of er eerlijke motorrijders zijn hier die zichzelf er een beetje in herkennen, ik herken ze in ieder geval wel op de weg
Daarom benoem ik ze ook apart.Schuld en aansprakelijkheid zijn 2 verschillende dingen.
Vandaar mijn conditie ("mits netjes ingehaald"). Ik ben het niet vaak met Neanderthaler eens, maar hij geeft duidelijk aan nog een stukje naar links te gaan en het zo goed mogelijk te hebben opgelost. Als het dan fout gaat treft je ook geen enkele aansprakelijkheid (maar ben je met een beetje pech wel dood)Het zou MIJ niet verwonderen dat bij een ongeval in die situatie er minstens een gedeelde aansprakelijkheid komt vanwege het feit dat de inhaalactie van de voorligger voorspelbaar was en een ongeval had kunnen voorkomen worden.
Ik ken de Belgische regels niet, maar in Nederland zal de rechter je toch echt niet aansprakelijk stellen mits netjes ingehaald. Je moet uiteraard rekenen op inhaalacties, maar als je daar marge voor hebt en er rekening mee houdt ben je écht niet opeens toch aansprakelijk als het toch fout gaat.De wegcode schrijft qua inhalen nog wel wat meer regels voor
Ik zag eergisteren een idioot op 2 wielen bumperkleven achter een bestelbusje op een 80 km weg. Is die motorcollega dan ook asociaal? of gewoon stom?
Helaas is dat niet beperkt tot 16-jarige jongens. Ook volwassen kerels (met gezin, vrouw) vertonen dat soort gedrag en dat zijn de mensen die je in een nieuwbericht ('motorrijder verongelukt") voorbij ziet komen.Helaas maak ik me alleen geen illusies ... die jongens zien gewoon geen gevaar, en denken dat ze volkomen onkwetsbaar zijn. Je kunt wel twintig keer waarschuwen, vriendelijk of superbot, maar het is gewoon wachten totdat ze er een keer echt opklappen.
Ik voel me wel aangesproken door de TS. Ook ik heb wel eens de schoolmeesterachtige neerbuigende middelvinger opgestoken na een bijna dood ervaring. Ik betwijfel of het zin heeft gehad, ze hebben geen eens door dat ze lopen te kutviolen.