Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Zijspan aan een GL500 Silverwing

CoenoX

MF veteraan
6 aug 2001
1.209
454
Ede (Gelderland)
Bij ons thuis 5 CX500’s en twee Silverwings (GL500). Uit de hand gelopen hobby. Nu begint mijn vrouw wat minder zelfvertrouwen te krijgen op twee wielen. Het gaat nog wel, maar er zal een moment komen dat ze niet meer echt durft. Het idee is geboren om aan haar Silverwing een zijspan te koppelen. Ze heeft - toen de kinderen nog klein waren - al eens CX650 met een Velorex bak gereden, maar dat vond ze wel hard werken. Idee is nu om de Silverwing wel aan te passen met een schommelvoorvork, en dan weer een lichte bak. Veolorex of Squire of zoiets.

Voor zover de theorie. Ik kan een deel zelf doen, maar zoek ook wel hulp. Het is toch wel een wetenschap op zich. En even een bedrijf bellen die het allemaal in orde maakt is boven budget. Beetje zelf zoeken, zelf doen en een beetje hulp zoeken dus. Het hoeft niet in twee weken klaar.

Nu ben ik op dit moment vooral op zoek naar tips met betrekking tot de voorvork. Waar te beginnen?
 
Waarderingen: JFJ
 
Voor het subframe heb ik op mijn website een pagina staan. Met een slijptol en een lasapparaat is dat prima te maken. Voor de vork zou ik niet te gek doen. Ik zou een JFJ verkorting maken. Een schommelvork is mooi maar ook tamelijk kostbaar.
 
Ik zie dat de plaatjes het niet doen, ik ga even sleutelen, anders stuur ik de plaatjes wel naar je toe.
Het prutsen viel mee, de pagina doet het weer. Bedankt voor het duwtje.
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn twee schetsplaten onderaan je voorvork waarmee je vooras een centimeter of vijf naar voren zet. Als je een beetje kunt slijpen en lassen is dat vrij eenvoudig te maken, kost vrijwel niets en maakt het sturen net zo makkelijk als met een schommelvork.
Nadeel kan zijn dat door het kantelen van de onderpoten stick slip optreed.

Ander simpel alternatief zijn Ed Pols platen. Dat zijn extra balhoofd platen waardoor de beide vorkpoten in zijn geheel een centimeter of vijf naar voren gezet worden. Daarvoor moet je een vrij nauwkeurige maatvoering tussen de gaten hebben en de passing moet goed zijn.

 
Halflive had toch een schommel vorkje te koop? Wellicht is dat aan te passen. Zo'n zware fiets is het niet.
 
Zo, de bak is inmiddels binnen. De vorige eigenaar was vorige week toevallig met zijn bus in de buurt en was zo vriendelijk om hem thuis te bezorgen. Het is een Velorex 700 bak geworden.



 
Mocht je nog een reserve generator(dynamo) nodig hebben.met ontstekings pickups.GL650
Ik heb er te koop staan op MP.
Als er niemand reageert deze periode op MP,dan gaan ze in de oud ijzer bak.
Staan op MP voor 25E ,geld is voor de spaarpotten van de kinders..
Interesse bij een mooi prijsje?
 
Nodig niet. Maar op reserve wellicht en in de oud ijzerbak is zonde. Waar nemen de spaarpotten genoegen mee?
 
En ik heb een voorvork. Gekocht bij een leuk zaakje in Rijswijk. BRAM ZUIDERWEG RIJSWIJK LOCATIE. Je kijkt je ogen uit daar. Heel veel onderdelen, voor vooral oude Engelse motoren. En Bram is een aardige vent.

En die voorvork - zelfbouw met onbekende herkomst - is volgens mij met de neus in de boter vallen. Ik had een GL500 voorwiel en een originele vorkpoot meegenomen:
Dikte bovenkant poten komt overeen met origineel
Afstand tussen de poten komt overeen.
De meegeleverde as past in het wiel.

Dit betekent dat ik maar weinig aanpassingen hoeft te doen. Likje verf, kijken of de veerpoten nog goed zijn en ogen lassen voor bevestiging van de remklauwen.

 
check je nog wel even de naloop welke je met deze schommel gaat creëren?
een naloop van rond de 4 cm is prima, meer dan 6 zal die nog steeds vrij zwaar sturen en minder dan 2 wordt eng om mee te rijden...
 
Bram is inderdaad een erg leuk zaakje. Ik ben er veel geweest toen ik nog in Den Haag woonde.
Mooi dat de vork zo goed lijkt te passen!
 
Leuk, stel gerust vragen. Vooral domme kunnen we prima dom op antwoorden