Zijspan aan een Silverwing??

Mr. Dazony

Die hard MF'er
27 jul 2007
365
0
Anna Paulowna
Hallo allemaal.

Ik dacht laat ik nou zelf een topicje starten ipv de topics van anderen te vervuilen.

In mijn achtertuin staat al een jaar of 2 een Silverwing te wachten op heringebruikname. Aangezien mijn frame verrot was is hij stil komen te staan, inmiddels heb ik een ander frame met kenteken en zonder roest dus in mijn schaarse vrije tijd ben ik bezig het beestje weer rijdend te krijgen.

Nou speel ik al een tijdje met het idee het ding op LPG te laten lopen maar ja, die tank....
Beetje google, beetje rondkijken en kijk daar, de site van Roger gevonden, aka Enigma.
Die beste man heeft alles op LPG lopen, en zo'n bakkie ernaast voor de tank (oa) is ook zo'n gek idee niet.

Nou was ik altijd van de overtuiging dat een zijspan het combineren van de nadelen van een auto met die van een motor was (zeiknat staan te regenen in de file) maar ik word ook ouder kennelijk.

Nou heb ik hier een frame over, en een blok, zodat ik daar eens rustig op kan uitdokteren hoe alles aan elkaar vast moet.
Als iemand hier foto's heeft van een soort subframe voor een GL500 (of een CX) zou mij dat best wel een stuk in de goede richting helpen.

Voor de duidelijkheid, dit word geen flitsend snelle bouw (ben al bijna 2 jaar bezig de fiets weer rijdend te krijgen) door verschillende redenen, tw:
1: Ik ben chauffeur (vaak nachtjes weg en werkdagen van 15 uur)
2: Ik ben gelukkig getrouwd en vader van 3 kids (vreet ook vrije tijd)
3: Ik ben een financiele ramp, dus chronisch geldgebrek is mijn deel
4: Alles moet in de open lucht (klein k*tschuurtje hier)


Heb ik al eens zijspan gereden? Neuh, maar alles is te leren toch?
Denk ik er wss nu iets te makkelijk over? Denk het wel, maar dat zien we dan wel weer (mijn vrouw kan goed met de wasmachine overweg, dus de onderbroeken na de "Oh Shit!" momentjes komen wel weer schoon.


Nou, verhaal weer lang genoeg zo dacht ik.

Groetjes Dennis (Wannabee driewieler to bee)
 
Ten eerste, alles kan. Ik heb vaker CX met span zien rijden. Je moet een onderframe bouwen, maar dat is niet moeilijk. Ten tweede, ik rij al zijspan vanaf mijn begin twintig. Dus oud zijn of worden heeft met zijspanrijden geen zak te maken. Ik heb ook geen kids, dus het is geen moeten. Je rijdt naar mijn mening zijspan voor je lol. Veel gaan aan het span uit verpichting (kids), maar die komen er dan vaak achter dat ze het veeeeeeeuuuuuuuulll eerder hadden moeten doen.
 
Laatst bewerkt:
Het ouder worden was meer bedoeld als verwijzing naar het aloude spreekwoord "Verstand komt met de jaren", misschien had ik er een smiley bij moeten zetten.

En voor praktisch heb ik al 2 koekblikken voor de deur, 1 voor haar en 1 voor mij.
Ik wil me gewoon weer met plezier voortbewegen in mijn vrije tijd, en ben enthousiast geworden door oa dit hoekje op MF voor het zijspangebeuren, lijkt me eigenlijk wel erg leuk.

Ik zie ook nog altijd die ene jongen tijdens een toerrit, dikke FJ met zijspan, haaks de hoek om op het gas, bakkie omhoog oefenen tijdens de koffiestop en de kids rustig tussen een berg lego in het bakkie, fantastisch gezicht.
 
Vatte het ook niet verkeerd op hoor ;)

Maar voor de ombouw naar zijspan zijn op internet wel foto's enz. te vinden.
Welkom bij de zietspanners!

Enkele voorbeeldjes:

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
En misschien vind je hier nog wel meer. Erik1 was een tijdje geleden hier ook wel aktief met zijn Army Wing.
 
Ik hou van allerlei motoren en zou er zo wel 10 willen hebben. Maar wie dit blok ontworpen heeft......
 
:o Sow wat een hekwerk als subframe zeg!
Erik1 "ken" ik al van het CX Forum, zou me nog een paar fotootjes sturen van hoe zijn spannetje vast zat maar dat is hem denk ik ontschoten.
Ach, heeft geen haast. Deze kende ik trouwens nog niet, bedankt!

En wat het lelijke blok betreft, lekker belangrijk! Hij heeft het altijd voor me gedaan en ik hoef het niet te kopen want ik heb het al :9
 
Blokjes lopen wel heel lekker. En was volgens mij iets met een koningsas? Of stoterstangen. Lijkt wel wat op een Guzzi blok.
 
Laatst bewerkt:
Hoi, welkom.

De meeste cx-en met een zijspan hebben een EML constructie met een derde balhoofdlager.
Ik heb ooit plaatjes gevonden van een raam om het carter waardoor je die hele CV pijpenconstructie niet nodig hebt.
Helaas is die website met die plaatjes verdwenen -O-
De beste man had met dat hulpframe 7 jaar met een velorex 700 gereden, ook over onverharde wegen, dus het carter is stevig genoeg.
Globaal beschreven waren het vier hoeklijnen die rond de onderkant van het carter gelast zijn.
 
:X Sstt, maar ik vind Guzzi blokken ook vreselijk lelijk...

Waarmee ik niets wil zeggen over kwaliteit of rijeigenschappen.
 
Laatst bewerkt:
Blokjes lopen wel heel lekker. En was volgens mij iets met een koningsas? Of stoterstangen. Lijkt wel wat op een Guzzi blok.
Als je snel kijkt heeft het wel wat van een Guzzi, maar eigenlijk zit de enige overeenkomst in de opstelling van de cilinders.
Het is een stoterstangenmotor, met als bijzonderheid dat de cilinderkoppen naar binnen gedraaid zijn. Hierdoor lopen de stoterstangen niet meer haaks op de nokkenassen en steken ook schuin in de koppen.
Maar zoals inmiddels bewezen, een goede oplossing.
 
:W Ja daar was ik weer!

Bert, ik vind ook alles wel mooi eigenlijk.
Maar dit heb ik, en het is bewezen bomvrij, wat voor mij wel weer zo handig is (ben niet zo voorzichtig of poetserig aangelegd ;) )

@Halflive: Een soort rekje rond het blok zeg je? Voor vast aan die twee oogjes die er standaard zitten? Dat zag ik dus eigenlijk niet zo zitten uit vrees dat het blok niet sterk genoeg zou zijn. Ongegronde vrees dus, dat maakt het een stuk eenvoudiger!

Voorlopig zit het allemaal in mijn hoofd, info verzamelen zoveel ik kan.
Kreeg zelfs een mailtje van "Het derde wiel" om me te wijzen op hun handboek en een soort van uitnodiging om eens te komen kletsen over hoe en wat zijspannen (tenminste zo begreep ik het ongeveer) Vond ik wel erg leuk moet ik zeggen!
 
:W Ja daar was ik weer!

Bert, ik vind ook alles wel mooi eigenlijk.
Maar dit heb ik, en het is bewezen bomvrij, wat voor mij wel weer zo handig is (ben niet zo voorzichtig of poetserig aangelegd ;) )

@Halflive: Een soort rekje rond het blok zeg je? Voor vast aan die twee oogjes die er standaard zitten? Dat zag ik dus eigenlijk niet zo zitten uit vrees dat het blok niet sterk genoeg zou zijn. Ongegronde vrees dus, dat maakt het een stuk eenvoudiger!

Voorlopig zit het allemaal in mijn hoofd, info verzamelen zoveel ik kan.
Kreeg zelfs een mailtje van "Het derde wiel" om me te wijzen op hun handboek en een soort van uitnodiging om eens te komen kletsen over hoe en wat zijspannen (tenminste zo begreep ik het ongeveer) Vond ik wel erg leuk moet ik zeggen!

Het oorspronkelijke topic met de foto's van het subframe van Sidecar Bob is verdwenen, het hele forum is weg. Gelukkig Is het een fanatieke zijspanrijder en internetter.
Hij heeft op een ander forum, dat ik nog niet kon ook foto's geplaatst, zo krijg je een idee.
Dit is de pagina, de foto's van de GL650 met velorex staan halverwege.
 
Sidecar Bob, die naam ken ik!
Zit op het Amerikaanse CX Forum van Chopper Charles!
Van het oude forum schijnen online back ups te zijn.

Halflive bedankt, ik heb weer ff wat te speuren!
 
Misschien moet je sidecarbob even mailen. Hij had of heeft foto's van het losse subframe in de bouwfase.
 
}) })


Op marktplaats (of op Speurders) staat een Silverwing met zijspan te koop voor 1200 euro. Heb je alles inclusief donormotor.

:] :W
 
Ik heb Bob zojuist een mailtje gestuurd, nu afwachten....

Marktplaats of Speurders? Ff checken, maar ik ben bang dat het budget (bij lange na) niet toereikend gaat zijn helaas. Toch ff kijken......



Edit: Ik zal wel gek zijn (ja komt u maar, allemaal heel hard ja knikken nu) maar ik kan geen Silverwing span vinden op MP of S :?
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk, geen probleem hoor!

Mits ik antwoord krijg van hem natuurlijk, de beste man zal nu wel slapen, tijdsverschil enzo.
 
En hij is wakker! Ik heb zelfs al antwoord met plaatjes en uitleg!
De man is echt enthousiast internetter en zijspanner, en niet te beroerd iemand te helpen.

Nu moet ik nog ff uitvinden hoe ik de plaatjes uit de mail krijg om ze met jullie te delen (ja ik ben me een computergenie, NOT)
 
Terug
Bovenaan Onderaan