zijspan wannabe

sleipnir

MF'er
18 dec 2003
154
0
Vlissingen
Hallo ervaren zijspanners,

Ik loop al een tijdje met het idee rond om ook met een zijspan te gaan rijden. Na heel wat getwijfel over wat en hoe en enkele testrondjes op iemand anders fiets ga ik het toch maar doen.

Ik wil aan m'n Guzzi een Dnepr of Ural span hangen (vind ik gewoon mooi), maar dan wel zo dat ik soms ook nog los kan rijden. Ik weet het, zo krijg je niet het beste, maar het slechtste van de 2 werelden. Ik heb nu eenmaal niet genoeg geld voor een motor erbij en wil toch nog soms los kunnen rijden. Tenminste, dat denk ik nu nog.

Waarom kies ik dan niet gelijk voor een hele Dnepr? Ik heb teveel spookverhalen gehoord over sleutelavonturen i.p.v. rijden. M'n Guzzi ken ik en betrouw ik.

Hebben jullie tips waar ik misschien nog niet aan gedacht heb betreffende de ombouw? En heeft misschien iemand een oude bak die voor weinig geld weg mag?

Groeten
 
een paar vraagjes:

- wat voor Guzzi
- wil of kan je veel zelf
- wil je een beremde bak of niet
- heb je een beetje budget voor bijvoorbeeld een ander cardan (lagere overbrenging, kan ik je echt aanraden)

mvg
Steven

Moto Guzzi 1000 SPII / EZS Compact
 
Nu al een reactie, leuk. :)

Mijn Guzzi is een 850T3 California.
Ik wil veel zelf doen en denk dat ik dat ook kan, ik heb toch al het een en ander gesleuteld/verprutst aan m'n Guzzi.
Een andere cardan, daar had ik nog niet aan gedacht. Voorlopig heb ik daar geen geld voor. Maar dat geeft niet ik ben niet van plan om het hele project binnen een maand klaar te hebben. Eerst een bak kopen, dan aanpassingen verrichten.

Groeten

:]

Op woensdag 25 augustus 2004 10:01 schreef 3wheel het volgende:[/b][/url]
een paar vraagjes:

- wat voor Guzzi
- wil of kan je veel zelf
- wil je een beremde bak of niet
- heb je een beetje budget voor bijvoorbeeld een ander cardan (lagere overbrenging, kan ik je echt aanraden)

mvg
Steven

Moto Guzzi 1000 SPII / EZS Compact
 
oeps een paar tikfoutjes. :? :Z
Heb ik de hele tijd in de quote zitten schrijven. Maar het is toch wel duidelijk?
 
oeps een paar tikfoutjes. :? :Z
Heb ik de hele tijd in de quote zitten schrijven. Maar het is toch wel duidelijk?

Uhhmmm, nope, snap er helemaal niks van.............

maar effe zonder dollen, T3 is een leuke basis, lekker breed stuur, dat ga je nodig hebben als je zonder aanpassingen wil rijden.
Voor dat cardan zou je Lamers 2e hands effe kunnen bellen, valt mischien reuze mee, anders ga je gegarandeerd problemen krijgen met het 18inch achterwiel, vergis je niet in het oppervlak van een span, het gewicht maakt niet zoveel uit (zeker niet voor een Guzz) maar het is het frontaal oppervlak wat je boven de 100km nekt........

Rij zelf met een laag cardan (zat er gelukkig al op toen ik de SP kocht, weet niet waarom maar was makkelijk voor het span) en zelfs dan is de top met span niet meer als een km of 150/u en loopt de motor in 4 duidelijk harder als in 5........ en dan praten we over een redelijk gekietelde 1000 (geflowde koppen, grotere carbs...)

Wat betreft het span: Ural of Dnepr is gebaseerd op de oude BMW's hebben dus ook een dubbel-wieg frame (volgens mij, russian lovers correct me if I'm wrong.........)
Dat zou betekenen dat je goede kans hebt dat de bevestigingspunten redelijk uit komen.

hou ons op de hoogte en vragen staat vrij
 
ik rijd zelf op een 1000sp met een velorexje.
je kan inderdaad best een zijspan aan een standaard guzzi hangen.
het frontaal oppervlak zal je inderdaad gaan nekken, met een flinke wind tegen blijf je al snel in z'n vier hangen.
guzzi is een simpele fiets om bevestigingspunten aan te brengen en een ural bak is daar heel geschikt voor.
ik werd zelf doodziek van de slijtage van de achterbanden en heb na een jaar of drie mijn achterwiel omgebouwd naar 15" , komende winter is mijn voorwiel aan de beurt.
om te beginnen deugd jouw plan, ik denk alleen dat je na een tijdje toch voor aanpassingen gaat kiezen.

wat is eigenlijk de reden voor je plan, beschuit met muisjes? :X :]
 
wat is eigenlijk de reden voor je plan, beschuit met muisjes? :X :]

Hoe raad je het zo? Dat is nu al weer een jaar geleden. En straks wil ik m'n zoontje inderdaad af en toe meenemen. Achterop vind ik een beetje eng voor een klein kind.
Dat is natuurlijk niet de enige reden. Ik vind zijspannen gewoon ook mooi.

Groeten
 
he, gefeliciteerd, blij dat ik niet de enige ben, heb mijn spannetje aan laten bouwen vanwege de komst van mijn dochter (nu 7 wkn oud, ik kan dus nog effe oefenen)

Ben het met Halflife eens, een Guzzi leent zich goed voor aanbouw, zonder aanpassingen is er best mee te rijden, je krijgt vanzelf flinke schouder en arm-spieren. Aanpassen kan altijd later nog.

Heb trouwens een tijdje geleden een interesant gesprek gehad met een zijspan-coureur die ook een ingenieurs buro heeft, hij had door een stagaire een mooi 15 inch wiel laten ontwerpen en er daar een kleine oplage van laten maken, zit ik voor volgend jaar een beetje aan te denken, zal allicht goedkoper zijn als EML of EZS wielen.

Is een beetje het zelfde idee als jij gebouwd heb Halflife, maar dan met een gegoten hart en een gedeelde velg zodat je de breedte maat en centrering door de velg kunt bepalen.
Was mooi spul, ze hadden het in 1 BMW EML combi gemonteerd, zag er goed uit.

zo kan een Guz er uit zien zonder grote aanpassingen maar met span.......
full


greetz
Steven
 
Beste slijpnir
heb je er aan gedacht dat zijspanrijden iets heel anders is dan solorijden.
Klik eens op mijn huisje rechtsboven O-)
 
Beste Rop, ;)

Even reclame maken voor je eigen winkel? O-)

Als je m'n eerste berichtje leest zie je dat ik schreef dat ik al enkele keren gereden (dus geoefend) heb op andermans fiets. Ik besef terdege dat solo en met span iets heel anders is.

Maar in eerste instantie zijn m'n problemen van technische en financiële aard (ik kan me geen complete combinatie veroorloven). De minder voor de hand liggende technische problemen die anderen bij een gelijkaardig project hebben tegengekomen, die hoor ik dus graag.

Als ik ooit (ik durf niets te zeggen na de avonturen van Ralfie en z'n russische dame) een rijdende combinatie heb, dan kan ik nog eens denken over lessen. Hoogstwaarschijnlijk wordt dat dan iets dichter in de buurt dan Flevoland.

Groeten
 
Ga je veel kilometers rijden?

dan zul je tegen het banden slijtage probleem lopen...
voor zijspan heb je speciale banden die ca 10000Km meegaan (Block K)
daar valt solo slecht mee te rijden

gebruik je motorbanden dan zullen die sneller slijten en worden in notime vierkant
daar valt solo slecht mee te rijden

Dus eigenlijk is het het beste om het zijspan er gewoon aan te laten zitten en niet meer solo te gaan rijden, ik denk ook dat als je dat toch probeert en de bak afkoppelt je dan weinig plezier aan het solorijden zult beleven.

Een mogelijke optie is om een aparte set wielen te nemen voor zijspan gebruik, dan kun je meteen voor kleinere exemplaren kiezen (goedkope 15" banden)
Wil je Solo rijden dan zet je gewoon de standaard wielen met motorbanden erop

suc6
 
Ga je veel kilometers rijden?

dan zul je tegen het banden slijtage probleem lopen...
voor zijspan heb je speciale banden die ca 10000Km meegaan (Block K)
daar valt solo slecht mee te rijden

gebruik je motorbanden dan zullen die sneller slijten en worden in notime vierkant
daar valt solo slecht mee te rijden

Dus eigenlijk is het het beste om het zijspan er gewoon aan te laten zitten en niet meer solo te gaan rijden, ik denk ook dat als je dat toch probeert en de bak afkoppelt je dan weinig plezier aan het solorijden zult beleven.

Een mogelijke optie is om een aparte set wielen te nemen voor zijspan gebruik, dan kun je meteen voor kleinere exemplaren kiezen (goedkope 15" banden)
Wil je Solo rijden dan zet je gewoon de standaard wielen met motorbanden erop

suc6

Een andere set wielen daar had ik al aan gedacht. Gelukkig had ik nog ergens een paar wielen liggen. Dat zijn geen 15", maar de voor Guzzi standaard 18".
Het is mijn bedoeling om daar inderdaad een andere band op te leggen en als ik het span eraf haal dan ook maar wielen verwissel. Ik heb al een keer ambulance- en ziekenhuiservaring opgedaan door slechte banden. En ik ben niet van plan om me 2 keer aan dezelfde rubber te stoten.
Ik wil nu gewoon nog even de optie om solo te kunnen rijden openhouden. Misschien zeg ik straks wel dat ik alleen nog op 3 wielen wil rijden?
Maar bedankt voor je reactie. :)

Ik heb trouwens al een bak op het oog voor een restauratie en sleutelproject. 8-)
 
De bak is er. Nu nog het sleutelen en restaureren.
Nu heb ik tenminste iets te doen ;)
Foto's volgen nog van het restauratieproject. Jammer genoeg heb ik geen digitale camera, maar daar vinden we wel wat op.

Groeten
:]
 
vertel eens wat meer.
wat voor bak is het geworden en wat moet je er nog aan doen?
wat moet je nog aan je motor restaureren?
 
vertel eens wat meer.
wat voor bak is het geworden en wat moet je er nog aan doen?
wat moet je nog aan je motor restaureren?

De bak is een oude Dnepr bak geworden. Hij ziet eruit alsof ie 20 jaar begraven geweest is. 8-)
Afgelopen weekend ben ik al aan het strippen en slopen gegaan. Gelukkig valt alles best mee. Het frame is nog best hard en de bak heeft alleen hier en daar wat laswerk nodig.
Kogels en andere verbindingsstukken moeten nog gedraaid worden. Ook moet er nog een nieuw asje voor de ophanging gemaakt worden. Maar dat geeft niet want daar wou ik de versleten rubbers toch al vervangen door lagers. De Russische schokdemper ligt trouwens al bij het oud vuil.
Het wiel wordt een nieuw spaakwiel met schijfrem. Ik zit daar nog even over na te denken. Maar ik denk dat ik hydraulische koppelingetjes aan de leidingen van de achterrem van de motor ga zetten. (ik wil nog steeds af en toe solo kunnen rijden).
Foto's volgen nog. Ik heb geen digitale camera, ontwikkelen en daarna afdrukken en daarna inscannen duurt nu eenmaal wat langer.

Groeten
:]
 
He Sleipnir.
Klinkt als een leuk hobbyproject. Ga je dat nieuwe spaakwiel met remschijf aan de bestaande zijspanas monteren, of komt er een nieuwe as onder? Ik ben zeer benieuwd naar je oplossing omdat ik mijn zijspan wil voorzien van een rem, en beter goed gejat/gespiekt dan slecht verzonnen.

Vriendelijke groeten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan