Zijstandaard switch omgekeerde werking

Status
Niet open voor verdere reacties.

waynus

MF veteraan
21 okt 2013
2.491
1.688
(Hopelijk) een simpele vraag:
De zijstandaard + switch op een Ducati Monster 620IE werd vervangen.
De originele versie had de schakelaar op de voorzijde gemonteerd, de vervanger zit aan de achterzijde waardoor de switch dus de andere richting opdraait.
Logisch gevolg... Motor slaat af bij ingeklapte zijstandaard, is wel rijdbaar bij uitgeklapte zijstandaard.

Is dit aan te passen of is dat ingesteld in de ECU (open/close omdraaien) ?
 

Bijlagen

  • 53910236b.jpg
    53910236b.jpg
    51,7 KB · Weergaven: 25
Het is mij sinds mijn zestiende een keer gebeurd en dat was nog met een brommer. Dat is dus ruim 40 jaar geleden. Waren best angstige momenten. Zoiets gebeurd meestal als je haastig of afgeleid bent. Zoals wanneer er een hele groep maten staan te kijken wanneer je in stijl wil weg rijden. Dus een schakelaartje voor een beetje veiligheid is de moeite wel waard. Er zijn wel onzinniger dingen gemonteerd voor veiligheid.

BMW en Guzzi hebben een tijdje automatisch inklappende jiffy's gebruikt. Wanneer het gewicht van de motor werd weg gehaald klapte dat ding in. En soms helaas ook voordat het gewicht was weg gehaald. Nee, dan liever een schakelaartje. In ieder geval was het een heel goede motivatie om de motor altijd op de middenbok te zetten.
 
De Japanners hadden een grote rubber vinger aan de jiffy. Als je hem dan vergat zou hij in moeten klappen doordat de vinger de jiffy inklapte. In theorie dan. De schakelaars zijn kud, maar zolang het werkt, lekker zo laten.
 
Die zelf inklappende jiffy's ken ik maar al te goed daardoor heb ik mijn eerste nieuwe grote Guzzi door op moeten rapen omdat deze stationair draaiend daar vanaf klapte .
Een week later zat er een echte jiffy onder .
Deze jongens wil echt niet vergeten
1654331619863.jpeg

Deze zit onder mijn GT uit 1972 en het is een automatische om deze nadat je de motor rechtop hebt gezet deze in te klappen daar wil met rijden niet de grond mee raken dan ligt je gegarandeerd op de grond
 
Laatst bewerkt:
Same here; de R100RS stationair draaiend op de jiffy gezet om even het tuinhek open te maken. Bonk! Gelukkig kwam hij op zijn valbeugel terecht. Maar daarna maar altijd even opgebokt voordat ik mijn tuinhekje open maakte. Dat ging bij een R100RS heel gemakkelijk omdat BMW eraan gedacht had om een mooi uitklapbaar handvat te maken. Die jiffy is daarna vrijwel nooit meer gebruikt. Dat is ook altijd mijn gewoonte gebleven op een paar motoren na die bijna niet op te bokken. Mijn XJ900F bijvoorbeeld was een kreng om op te bokken. Dat ding stond altijd op de jiffy behalve bij wasbeurten. Maar die had gelukkig een jiffy waar een schakelaar op zat.... Niet nodig gehad maar fijn dat eraan gedacht was.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan