Zijwaardse speling op big-end, en nu?

Squishy

MF veteraan
9 apr 2008
7.384
305
Enschede
UPDATE 2019 >KLIK<


:W

Ben bezig met een XT600 projectje, en heb eindelijk de krukas er uit.
Nu meet ik helaas 0.90mm zijwaardse speling op de big-end. Dit moet 0.35-0.65mm zijn volgens manual. Best veel te veel dus.
Nu hoor ik vaak dat speling de andere kant op belangrijker is (dus omhoog/omlaag), deze is er echter totaal niet, 0.0mm voor mijn gevoel.

Is deze krukas nog te gebruiken? wat is handig? Het gaat om een XT600 uit 1989, met onbekende KM stand.

Thanks

2017-05-28%2012.46.37.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dan zijn er 2 mogelijkheden, ofwel de ringen aan de zijkant van het big-end zijn wat gesleten, ofwel de krukas is onvoldoende "doorgeperst" over de big-end pin.
Je zou eens kunnen zoeken of er een persmaat op het www staat over hoe breed de kruk mag zijn.
 
Dan zijn er 2 mogelijkheden, ofwel de ringen aan de zijkant van het big-end zijn wat gesleten, ofwel de krukas is onvoldoende "doorgeperst" over de big-end pin.
Je zou eens kunnen zoeken of er een persmaat op het www staat over hoe breed de kruk mag zijn.

Je bedoeld A?

Het ligt er een beetje aan tot waar ik het meet; zie foto, als je inzoomed het lijkt er op dat ik moet meten tot aan de iets dikkere rand die er loopt? Dan is het 75.33mm.
Als ik meet helemaal aan het eind, is het 74.25mm

ljvsek.jpg
 
Laatst bewerkt:
Je moet meten tot op de dikkere rand. De 033 mm die het groter is dan de norm is ook wat je zijdelingse speling van het bigend is. Ik denk dat napersen van de krukas nodig is om deze spelingen binnen de tolerantie te krijgen.
Dat lijkt er inderdaad op. En dat is ook aan te raden of is dit niet zo heel kritiek? Zoals gezegd is de verticale speling 0.0
 
Laatst bewerkt:
Maat A is meestal de opgegeven maat voor de breedte aan de big-end pen, ik vind de plek waar het op de foto aangegeven staat ook verwarrend, en als ik de streepjes zie, dan lijkt het erop dat de dikkere rand dan niet binnen die streepjes valt.
En ja, de zijdelingse speling is wel van enig belang. (anders stond er ook geen waarde bij :+ )
 
als het lijntje zo 'zwevend' ten opzichte van de hoek staat aangegeven, moet je het breedste punt meten.

m.a.w maat A is nu 0,33 boven specificatie en de axiale speling van je bigend valt aan de ruime kant, maar wel net bínnen de toleranties als die 0,33mm kleiner zou zijn.
 
Redelijk tegenstrijdige antwoorden :+ op de big-end pen kan ik niet nauwerkeurig meten met mijn simpele digitale schuifmaat, want deze ligt heel iets naar binnen. Ook stopt hier die dikke rand. Zie:

2017-05-28%2018.39.38.jpg


Zoals je ziet maakt het nogal uit waar je precies meet.

Die big-end pen zit toch echt mega vast? lees dat je een redelijke pers nodig hebt... lijkt me niet dat ik em met het uitpersen van de krukas heb bewogen of wel? (heel even op de pen lopen drukken voordat ik het door had).
 
Laatst bewerkt:
krukas binnen brengen bij iemand die die reviseerd. even bijpersen is niets, kan iedereen met een zware pers.

maar daarna moet de uitlijning best weer gecontroleerd worden, en diegene die dat kunnen liggen een heel pak dunner gezaaid.
 
Redelijk tegenstrijdige antwoorden :+ op de big-end pen kan ik niet nauwerkeurig meten met mijn simpele digitale schuifmaat, want deze ligt heel iets naar binnen. Ook stopt hier die dikke rand. Zie:

[afbeelding]

Zoals je ziet maakt het nogal uit waar je precies meet.

Die big-end pen zit toch echt mega vast? lees dat je een redelijke pers nodig hebt... lijkt me niet dat ik em met het uitpersen van de krukas heb bewogen of wel? (heel even op de pen lopen drukken voordat ik het door had).

Je moet de pen ook niet meten..., maar de afstand die de krukwangen uit elkaar staan op de plek van de big-end pen.
En nee, met gewoon demonteren en monteren van de kruk kun je die afstand bijna niet veranderen, of je moet wel héél gek doen.., wél kun je makkelijk de krukas krom krijgen, daar is veel minder voor nodig dan je denkt...
 
Laatst bewerkt:
Je moet de pen ook niet meten..., maar de afstand die de krukwangen uit elkaar staan op de plek van de big-end pen.
En nee, met gewoon demonteren en monteren van de kruk kun je die afstand bijna niet veranderen, of je moet wel héél gek doen.., wél kun je makkelijk de krukas krom krijgen, daar is veel minder voor nodig dan je denkt...
Ok thanks, dat is inderdaad wat ik in eerste instantie gedaan had. Op de wangen bij de pen. Nog even paar keer gemeten; ik denk gemiddeld 75.25mm +-0.05mm is mijn conclusie (ook over de rest van de wang aan de andere kant).

Nu nog beslissen wat ik ga doen, het blijft maar een leuk projectje en een redelijk oud blok natuurlijk. Als ik de krukas helemaal in spec ga doen wil ik eigenlijk ook alle lagers vervangen... €€

:? O-)
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet wat je duur vindt. Als je bij Yamaha besteld wel ja. Bij mijn SR250 hebben we de maten opgemeten en hebben alle lagers bij een universele lagerboer vandaan. Dat waren hetzelfe merk lagers als eruit kwam maar dan zonder Yamaha nummer. Dat scheelde echt veel geld met wat Yamaha vraagt. Zo uit mijn hoofd was dat bij Neita in Utrecht, maar dat kan ik wel nakijken. Je kan natuurlijk ook een ander bedrijf proberen.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet wat je duur vindt. Als je bij Yamaha besteld wel ja. Bij mijn SR250 hebben we de maten opgemeten en hebben alle lagers bij een universele lagerboer vandaan. Dat waren hetzelfe merk lagers als eruit kwam maar dan zonder Yamaha nummer. Dat scheelde echt veel geld met wat Yamaha vraagt. Zo uit mijn hoofd was dat bij Nauta in Utrecht, maar dat kan ik wel nakijken. Je kan natuurlijk ook een ander bedrijf proberen.
Hm ja weet ik, had al wat onderzoek gedaan. Het valt op zich wel mee, maar als ik alles zou doen (9 lagers) dan kan het alsnog richting de 75 euro oplopen.

Los daarvan zou ik dan ook een oventje moeten kopen (of heatgun) om de lagers er in/uit te krijgen.

Ander puntje is dat de timing gear vast zit op de krukas, deze moet ik er dus aftrekken en goed terug zetten. Ook zit er een ruimte tussen de krukas en de lager van +-1mm (lager ligt dus om een of andere reden niet op de krukas, als ik naar videos kijk). Lijkt me lastig om deze weer precies goed er op te krijgen.

2017-05-28%2023.14.31.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoi,
als je de krukas 0.3mm verder samenperst klopt de bigend speling weer en ook de breedte van de krukas is dan weer goed. De kans dat hij uit lijn komt is niet zo groot mits hij netjes recht onder de pers zit.
Toch kan je beter wel (laten) controleren of de uitlijning binnen 0.03mm is. Wie zegt dat hij nog goed is....
De uitlijning meten / corrigeren is een fluitje van een minuut bij een revisiebedrijf en zorgt voor een mooie loop en behoud van je motor,......succes.
 
Hm... ik ga wel even rondbellen wie dat kan en hoe snel dat kan (en dus hoeveel et kost), en dan zien wat ik ga doen.
Mocht iemand nog een adresje weten rond Enschede hoor ik het graag
 
Hallo Oma :W

Na lange tijd eindelijk wat tijd voor dit project.

Vandaag de krukas bij lokale oldimerrevisiebedrijf iets laten persen.
De krukas zei *pang* en schoot helaas in één keer 0.6mm door ipv de gevraagde 0.3mm. De bigend speling is nu 0.30mm (moet 0.35-0.65mm zijn) en de krukas breedte is 74.70 (moet 74.95-75.25mm zijn).

Volgens hem was 0.30mm prima, daar zetten ze heel veel oldtimer autoblokken ook op. Ook zou 74.65mm geen probleem moeten zijn omdat gewone kogerlagers gebruikt worden in de krukas.

Een expert hier nog wat over te zeggen of moet ik terug gaan? :? Het andersom persen lijkt me een stuk ingewikkelder (en duurder ,dit was 20min). Hij was na het persen nog steeds recht en hoefde niet gericht te worden (iets van 0.02mm afwijking, als ik het goed kan herinneren).

Bedankt
 
Laatst bewerkt:
5 honderdste millimeter te krap zou ik me niet druk om maken. krijg je een wat hogere oliedruk. je hebt ergens anders in de motor vast al wel wat extra speling om die extra druk weer kwijt te raken en anders neem je wat dunnere olie. en het moet erg heet worden wil het gaan aanlopen met druk. en een kwart mm te kort zal ook wel meevallen kan je nog een hele tijd mee rijden.
 
5 honderdste millimeter te krap zou ik me niet druk om maken. krijg je een wat hogere oliedruk. je hebt ergens anders in de motor vast al wel wat extra speling om die extra druk weer kwijt te raken en anders neem je wat dunnere olie. en het moet erg heet worden wil het gaan aanlopen met druk. en een kwart mm te kort zal ook wel meevallen kan je nog een hele tijd mee rijden.
Hm... zou het zelf ook denken, maar vraag me altijd af waarom ze er "replace crankshaft" bij zetten. Hoe kan de breedte van een crank uberhaubt groter worden door slijtage? Volgens mij zit dat din gewoon vast..

Misschien is de optimale clearance wel 0.50mm, en kan bij <0.35mm de olie niet snel genoeg meer weg?
 
Terug
Bovenaan Onderaan