update: ik ben vanmiddag even bij die motor wezen kijken. De motor heeft bijna 10.000 km op de teller staan en natuurlijk heb ik meteen die vreemde vork aan een inspectie onderworpen.. en jawel. de remklauwen werden al wat 'valer' (hadden dus al 10.000 km gemaakt) en de bevestigingsbouten waarmee de klauwen aan de vork zaten, en ook alle andere bouten en de vork zelf waren gloednieuw: de markeringen zaten er nog op en alles glom als nieuw.
die vork is er dus zeker pas ingezet en daaruit concludeer ik dat de motor van voren in elkaar gezeten heeft. de enige andere aanwijzing die ik kon vinden was een geschaafde remhendel. voor de rest was er niets aan de motor te zien. (al was het aardig donker in de showroom, stond de motor tussen 2 andere fietsen in en heb ik er verder niet zoveel tijd meer aan besteed.)
maargoed. zoals ik al zei: ik heb liever een motor die geen schade gehad heeft. Al is dat natuurlijk niet altijd makkelijk te zeggen. als er in dit geval een zwarte voorvork gebruikt was had ik veel minder snel gezien dat die bouten allemaal veel te nieuw waren.
disclaimer: ik zeg niet dat dit een slechte fiets is. ik heb er niet op gereden, ik heb hem verder niet goed bekeken of onderzocht. grote kans dat er absoluut niets mis mee is, maar ik durf gewoon het risico niet te nemen dat er wel wat mee is.
Als een motor GOED is opgeknapt is hij weer net zo goed als eentje die geen schade heeft gehad....anders hoef je hem ook niet op te knappen.
Als ik zelf een schadefiets zou opknappen, zou ik er geen problemen mee hebben omdat ik dan WEET dat ie weer zo goed (of beter) als nieuw is.
als een onbekende de motor heeft opgeknapt, wie garandeert mij dan dat alles 100% is?