Jeetje, nou ik ben wat wijzer en ik heb wat doms te melden.
Maandagavond stond de ZRX al op reserve. Opzettelijk heb ik 'm daarmee bij 260km op de dagteller weggezet om 's avonds eens met een litertje benzine in een jerrycan op pad te gaan om zo te zien hoeveel liter er tot 'leeg' in m'n tank past. De mevrouw van 't tankstation hier om de hoek keek me raar aan toen ik een litertje (1,04L om precies te zijn) af kwam rekenen.
Goed, jerrycan achterop en rijden. Via binnendoorwegen naar een
landmark van de Noord-Hollandsche Landmarkrally gereden. Halverwege de rit naar de eerste landmark voelde ik achter me. Tot m'n schrik voelde ik niets dus snel aan de kant: oeps, jerrycan hing naast de motor.
Opnieuw vastgebonden, dit keer iets beter opgelet hoe.
Weer gaan rijden. Ging verder prima. Tussen de eerste en de tweede landmark begon het beestje te stotteren en toen ik m'n gas dicht draaide viel 'ie uit en was 'ie niet meer te starten. Bij 295km (
bewijs). Mooi, weten we dat ook weer.
Litertje benzine uit de jerrycan erin gegoten en via een tankstation naar de volgende landmark gereden. Dat tankstation zat ongeveer 7,5km verderop waarna er ongeveer 16,5L in de tank verdween (
bewijs).
Conclusie: er past grofweg 17L in m'n tank. Die overige 2L die er theoretisch in moet passen zal wel onder het tuitje van 't kraantje zitten.
Maargoed, gisteren de ketting gesteld en tot m'n schrik zag ik een rare schaafrand langs m'n achterband:
Mezelf suf gezocht naar de oorzaak. Er loopt echt niets aan. Zou 'ie dan zover inveren dat 'ie 't stukje kuipwerk achter raakt? Maar dan zou hij toch moeten deinen? Waar kan 'ie toch in vredesnaam tegenaan schaven?
Vandaag zit 't er nog steeds en ik kon slecht zien of het nu nieuw was of nog steeds hetzelfde schaafsel als gisteren... shit, wat nu? Begon er al aan te denken de ZRX weg te brengen om het aanlopen wat ik zelf niet kan vinden te laten onderzoeken, want ik moet niet hebben dat m'n band langzaam wegschaaft.
Opeens viel het kwartje: