Zwaar ongeval MeanBlueMan

Toen ze net uitkwamen heb ik er een uitgebreide proefrit mee gemaakt. Echt heerlijk was dat. Fijn handelbaar, genoeg vermogen, en toch een allemans vriend. Ik ken mensen die er nu nog steeds mee rijden. En zeker voor een vrouw een fijne motor, niet te zwaar,
niet dat ik vrouwen onderschat, want ik ben weleens volledig schijt gereden door een vrouw op een Triumph 3 cylinder sport model. Maar een 1100 zoals wij hebben lijkt me te zwaar. De bandit is heerlijk wendbaar, niet echt zwaar, en makkelijk met onderhoud.

Zo kreeg ik van de week een foto opgestuurd van een rijopleiding, jaar of 15 geleden inmiddels....
dus.jpg


Die grootste, dat mag ik zijn.

Die kleinste....een meisje....die reed dus uiteraard ook op een 1100 was onze instructrice en ik kan je verraden dat ik ernstig m'n best heb gedaan maar ik werd volledig zoek gereden door d'r, ik had geen schijn van kans _O-
 
Hahaha...dank alvast voor t vertrouwen ;) Ik heb zelf nooit het geld gehad voor dure motoren. Denk dat de duurste 2000 euro is geweest ? Maar ik heb wel technisch goede motoren gehad :) ;) al dan niet na veel sleutelwerk. En op m'n werk rij ik juist dure nieuwe machine's. ( ja, ik zeg nog steeds: rij, niet reed !!) Maar ik heb ook weggevertjes gehad, of technische probleemmotoren die of in de fik gingen of ik mocht ze ophalen, als ze dan vrij eenvoudig weer prima liepen bood ik aan ze terug te brengen maar mocht ik ze houden :) wat ik bedoel.... ik vind het heerlijk om op alles te rijden waar ik de kans toe krijg.

En de laatst tijd... wellicht omdat ik lichamelijk tot die soort categorie ben gaan behoren :P vind ik bv een Ural met bak ! echt geweldig leuk.
Ik vind het ook heerlijk om na een dag op een splinternieuwe BMW R1200 op een Honda CB450 of Kawa 550GT naar huis te rijden. Menig keer met een klein omweggetje, omdat het gewoon zo lekker reed, zo'n klein maf machientje.
Grappig. Welliswaar is de invulling iets anders, maar dat komt behoorlijk overeen met mijn eigen motorhistorie/beleving. Toen ik begon kon ik me ook geen chique/dure motor veroorloven en moest er iets goedkoops opgeknapt worden om uberhaupt te kunnen rijden, en later kon ik het me wel veroorloven maar voelde ik de noodzaak niet zo. Het gaf wel de gelegenheid om wat meer van motor te wisselen en er een paar motoren tegelijk op na te gaan houden en vanwege de afwisseling vond ik dat een leukere optie. Mijn smaak was duidelijk niet een ieders smaak: Ik heb er mijn forum-bijnaam aan overgehouden. :P
Wat me op valt is dat ik kleinere en lichtere (in termen van vermogen) machientjes(denk: CB450, SR400, Jawa-634 en voor het gemak reken ik mijn KMZ er ook maar toe) de laatste x jaar ook steeds leuker ben gaan vinden. Misschien ben ik een "ouwe lul" aan het worden, maar motorrijden is meer dan alleen een hoge "achtbaanfactor" door een hoog vermogen met een laag gewicht. Hard optrekken en een hoge top zijn spectaculair, maar hebben voor mij een zekere "been there, done that" factor gekregen. er is iets anders voor in de plaats gekomen en dat "andere" vind ik leuker.

Voor mij zijn prestaties van een motor nogal relatief: Rijden op straat kan vlot, maar is geen wedstrijd. De beste rit is die waar ik de grootste glimlach van op mijn gezicht krijg. En gek genoeg wordt die glimlach groter naarmate ik meer "van mezelf" in een rit kwijt kan. Dat "meer van mezelf" is in dezen minder zweverig dan het klinkt: Een oudere motor waarop ik ook nog een beetje "machinist" ben onder het rijden, een net wat minder strak stuurgedrag dat ik weg kan sturen of een licht vermogensgebrek waar ik geen last van heb omdat ik hem net wat vloeiender een bocht door kan krijgen dan het gezelschap dragen er allemaal aan bij. Anders gesteld: Een motor kan voor mij leuker zijn door imperfecties.
Is het rijden te "glad", krachtig en strak (lees: gaat het te veel vanzelf) dan moet ik rare dingen gaan doen om het gevoel te krijgen dat ik echt aan het rijden ben. Binnen de verkeersregels voelt dat dan te veel als "vervoerd worden". Op straat bestaat volgens mij geen vermogens- of topsnelheidsgebrek. hooguit een mis-match tussen de motor en gekozen route. In plaats van klagen over vermogensgebrek kun je ook een andere route met meer/kortere bochten nemen.
Een motor met een zijspan past voor mij ook in het "imperfecties rijtje": A-symmetrisch, rijdt goed met een anadere techniek en een beetje aanpassen en uiteindelijk daarmee leuk en afwisselend, maar wel anders.

Nu heeft een Ural natuurlijk ook een max en misschien ligt die zelfs wel onder wat ik zou kunnen, maar dan komt karakter en eenvoud om de hoek.

De belevenis van eenvoud. Dit is wat je nodig hebt om vooruit te komen, meer is niet nodig dus krijg je niet, alsjeblieft !
Dat is zo'n beetje mijn gedachten bij zo'n Ural :) maar wellicht heb jij een heel andere filosofie ;)
Voor een groot deel klopt dat., maar net niet helemaal.
De extra dimensie van een Russische motor (geldt zowel voor die Ural met span, als ook voor mijn KMZ) zit hem vooral in het feit dat die motoren ontwikkeld zijn voor een net iets ander doel, gebruik en soort verkeer dan waar wij in Nederland gewoonlijk mee te maken hebben. Het is meer een puur gebruiksvoorwerp waar je met simpele middelen en onder ongemakkelijke omstandigheden (zelf!!!)onderhoud aan moet (kunnen) doen dan een recreatief/sport-item. In zekere zin schurkt een Ural (of Dnepr/KMZ/etc uit de ex-sovjetunie) dichter tegen een landbouwwerktuig, dan tegen een westerse/Japanse motor aan. Technisch zijn dingen soms net iets anders opgelost en behalve dat het rijden door die "mismatch" een andere benadering vraagt heeft het me ook geleerd om op een andere manier naar techniek, verkeer en motorrijden te kijken. Een soort "relativeren voor gevorderden".

Hmmm... En volgens mij zit ik nu heel enthousisast wel een heel grote lap off-topic tekst te typen... sorry 🙄:X-O-
 
Laatst bewerkt:
Poeh dat is nare uitslag
Waarom dat?? Die dame is niet voor niets de instructrice, dus die kan iets dat de rest (nog) niet kon.

Vlotter rijden is een kwestie van techniek. Niet van gewicht of kracht en dus: Ego parkeren en er van leren.. ;) :)

Laat trouwens onverlet dat ik het wel eens ben met het idee van @Coert65 aan @Miss-Miep (al zou ik het anders verwoorden) : technisch beter leren rijden gaat een stuk makkelijker op een fiets die zo niet-bedreigend mogelijk over komt. :]
 
Waarom dat?? Die dame is niet voor niets de instructrice, dus die kan iets dat de rest (nog) niet kon.

Vlotter rijden is een kwestie van techniek. Niet van gewicht of kracht en dus: Ego parkeren en er van leren.. ;) :)

Laat trouwens onverlet dat ik het wel eens ben met het idee van @Coert65 aan @Miss-Miep (al zou ik het anders verwoorden) : technisch beter leren rijden gaat een stuk makkelijker op een fiets die zo niet-bedreigend mogelijk over komt. :]
Heb je de foto bekeken?
 
Laat trouwens onverlet dat ik het wel eens ben met het idee van @Coert65 aan @Miss-Miep (al zou ik het anders verwoorden) : technisch beter leren rijden gaat een stuk makkelijker op een fiets die zo niet-bedreigend mogelijk over komt. :]
En daarmee doel je op het stukje 600 vs1000/1100 fiets?
Behalve de uitzondering van de nc 750 (die dan weer niet binnen het genoemde budget valt |() zou ik ook geen zwaardere fiets willen. Misschien als ik later groot ben O-)
 
Waarom dat?? Die dame is niet voor niets de instructrice, dus die kan iets dat de rest (nog) niet kon.

Vlotter rijden is een kwestie van techniek. Niet van gewicht of kracht en dus: Ego parkeren en er van leren.. ;) :)

Laat trouwens onverlet dat ik het wel eens ben met het idee van @Coert65 aan @Miss-Miep (al zou ik het anders verwoorden) : technisch beter leren rijden gaat een stuk makkelijker op een fiets die zo niet-bedreigend mogelijk over komt. :]
Nou, poging 2 dan maar. Net al een bericht geplaatst, maar met het editten ervan verdween alles. Ik weet niet wat er nu aan de hand is op MF, maar editten van een bericht werkt niet echt goed. En nou moet ik dus alles weer opnieuw hier plaatsen. So be it. Ik weet dat een Bandit 600 een hele fijne agiele motor is, ik heb ermee proefgereden toen ze net uitkwamen. Mooie lange proefrit ermee gemaakt, maar ik was destijds nog met oude engelse motoren bezig, en had al een Yamaha FZX750. Ik ben wel benieuwd hoe jij het zou verwoorden, ik ben begonnen met oude tweetakten, in 1983. Dus ik ben wel een ouwe zak, om het dat maar zo te verwoorden, jong van geest, maar in een oud lijf. De 1100 waar ik nu mee rijd, zou ik dus zeker niet aanbevelen aan @Miss-Miep , want die is nogal giftig. De motor dan. Ik kan er goed mee overweg, maar voor een beginnende bestuurder, nee, dan is een Bandit 600 vele malen beter, en leuker ook. Ik kan goed overweg met 129 achterwiel PK's, maar ik zou het zeker niet aan een beginnend bestuurder overlaten. Met de helft heb je namelijk net zoveel lol, en loop je geen risico, tenminste als je je gas niet opentrekt, want ook met 70pk ben je zo je rijbewijs kwijt als je te ver gaat.
 
Al is het in een lijkwagen. ( 1 x in gezeten en mee vervoerd...en idd, ik zat achter het stuur, mijn moeder achterin )
Ik heb ook al eens achterin gezeten, mijn schoonzus was de chauffeur. Hé, ikhad een lift nodig na een begrafenis.... en achterin de lijkwagen was nog de enige ruimte had :+ (lang verhaal......)
Het bijzondere vond ik dat ik de deuren niet van binnenuit kon openen, helemaal bekleedt met veloursstof....
Achteraf gezien.... is het natuurlijk niet zo vreemd dat die deuren nooit van binnenuit open gaan...... _O-
 
Ik ben wel benieuwd hoe jij het zou verwoorden
Ik vind dat je het zelf prima verwoord hebt hoor. :Y
Het is voor mij al even geleden dat ik er voor het laatst op eentje gezeten heb, maar wat ik me er van herinner: Vlotte fiets, weinig spectaculairs of verrassends. zowel uiterlijk als technisch. Rij-technisch prima geschikt voor bijna alles, behalve triallen, crossen of wegrace in competitieverband ;)
 
Uiteraard, maar waarom twijfel je daar aan?? Ik neem tenminste aan dat je opmerking op de combinatie van foto en de begeleidende tekst er onder mbt het sneller rijden van een klein blond mevrouwtje slaat?? :X

Nee, over de 'uitslag' op hun gezichten...
Het was inderdaad gewoon een extreem flauw grapje zonder diepere betekenis. :Y
 
Laatst bewerkt:
Zo kreeg ik van de week een foto opgestuurd van een rijopleiding, jaar of 15 geleden inmiddels....
Bekijk bijlage 1718580

Die grootste, dat mag ik zijn.

Die kleinste....een meisje....die reed dus uiteraard ook op een 1100 was onze instructrice en ik kan je verraden dat ik ernstig m'n best heb gedaan maar ik werd volledig zoek gereden door d'r, ik had geen schijn van kans _O-
Die jassen ken ik alleen als oranje grijs met een blauwe vlek ter hoogte van je borstzakje van je balpen,.. Wat waren die dingen snel goor,..bruine bloedvlekken erop maakte het plaatje compleet,..en lekken bij de ellebogen,..
 
Ik heb ook al eens achterin gezeten, mijn schoonzus was de chauffeur. Hé, ikhad een lift nodig na een begrafenis.... en achterin de lijkwagen was nog de enige ruimte had :+ (lang verhaal......)
Het bijzondere vond ik dat ik de deuren niet van binnenuit kon openen, helemaal bekleedt met veloursstof....
Achteraf gezien.... is het natuurlijk niet zo vreemd dat die deuren nooit van binnenuit open gaan...... _O-
Bij zo'n auto is dat inderdaad een totaal overbodige vorm van klantenbinding. Maar je voorkomt ook dat net dat ene vergisgeval volslagen in de war uitstapt op de snelweg en daarna alsnog terecht ingeladen kan worden

On topic: ik weet even niks. Er lijkt hier weer vrede op aarde uit te breken.
 
Die jassen ken ik alleen als oranje grijs met een blauwe vlek ter hoogte van je borstzakje van je balpen,.. Wat waren die dingen snel goor,..bruine bloedvlekken erop maakte het plaatje compleet,..en lekken bij de ellebogen,..

Klopt.... nu eerst maar weer s afwachten wat we nu weer als 'nieuw uniform gaan krijgen. De eerste enquête leek nog hoopvol, met weer een leren pak ertussen, maar de centjes lijken weer te gaan winnen. De motorrijders worden er niet meer 'motor'rijders op :N.

Ik had altijd een mooi grauwe jas, met olie en vetvlekken :+
 
Om even terug te komen op het thema klein petit politievrouwtje, toen ik nog aan de Warmoesstraat werkte, hadden we nog XT350 motoren als dienstmotor. Die waren relatief hoog en hadden een kickstarter. Nu hadden we toen een vrouwelijke collega die half Aziatisch was. Ze was denk ik amper 1,60 en 50 kilo. Ze reed prima en kon goed overweg met de XT. Tot ik een keertje in de hete zomernacht speciaal door haar opgeroepen werd. Of ik even naar de Geldersekade wilde komen, het had geen haast zei ze er onmiddellijk bij. Andere collega,s riepen meteen of ze hulp nodig had, of ze een bus nodig had, of er iemand vervelend was tegen haar,...ze was geliefd,...

Nee, nee, ik heb IJzer even nodig,...


Nu hadden die dingen de onhebbelijke gewoonte om erg slecht te straten als ze bloedheet waren,...

Ze had al heel lang getrapt en gedaan maar het lukte niet, ze wist dat ik niet lullig zou doen,,..ik heb het nooit iemand verteld.
Ik kwam haar vorig jaar weer eens tegen toen we samen op de pantser Touareg moesten rijden,.. zij heeft de hele dag gereden,... ;) .
 
Nou, poging 2 dan maar. Net al een bericht geplaatst, maar met het editten ervan verdween alles. Ik weet niet wat er nu aan de hand is op MF, maar editten van een bericht werkt niet echt goed. En nou moet ik dus alles weer opnieuw hier plaatsen.
:? Zegt mij niets, ik weet van geen problemen op M-F op t moment ?

So be it. Ik weet dat een Bandit 600 een hele fijne agiele motor is, ik heb ermee proefgereden toen ze net uitkwamen. Mooie lange proefrit ermee gemaakt, maar ik was destijds nog met oude engelse motoren bezig, en had al een Yamaha FZX750. Ik ben wel benieuwd hoe jij het zou verwoorden, ik ben begonnen met oude tweetakten, in 1983. Dus ik ben wel een ouwe zak, om het dat maar zo te verwoorden, jong van geest, maar in een oud lijf. De 1100 waar ik nu mee rijd, zou ik dus zeker niet aanbevelen aan @Miss-Miep , want die is nogal giftig. De motor dan. Ik kan er goed mee overweg, maar voor een beginnende bestuurder, nee, dan is een Bandit 600 vele malen beter, en leuker ook. Ik kan goed overweg met 129 achterwiel PK's, maar ik zou het zeker niet aan een beginnend bestuurder overlaten. Met de helft heb je namelijk net zoveel lol, en loop je geen risico, tenminste als je je gas niet opentrekt, want ook met 70pk ben je zo je rijbewijs kwijt als je te ver gaat.

Zo staat hier ook nog een Honda NTV, welke eerst nog heel veel TLC moet krijgen voor hij weer rijdt.
Ook zo'n motor die gewoon 'nooit kapot gaat.
Of een Yamaha Fazer.
 
Klopt.... nu eerst maar weer s afwachten wat we nu weer als 'nieuw uniform gaan krijgen. De eerste enquête leek nog hoopvol, met weer een leren pak ertussen, maar de centjes lijken weer te gaan winnen. De motorrijders worden er niet meer 'motor'rijders op :N.

Ik had altijd een mooi grauwe jas, met olie en vetvlekken :+
Ik heb eens een uitbrander gekregen van mijn toenmalige korpschef (Welten) dat ik er niet uit zag,...al die bruine vlekken,...

Dat is opgedroogd bloed chef, mensen bloedden nogal als ze neergestoken worden,.. 6500 collega,s in het korps,...daarna moest hij altijd mij hebben,..goed geheugen,..
 
Valt wel mee hoor, als de Duitsers hier zijn hebben ze geen vakantie;)
Terwijl het Teutoburgerwald daar uitermate geschikt voor is8-)
Bekijk bijlage 1718588
uitzicht hier

:? Je hoeft ze zeker ten aanzien van mij niet te verdedigen, ik kom vlakbij onze Oostgrens vandaag, iets lager dan waar jullie zitten.

Het klinkt misschien raar als ik het zo zegt, iedereen 'moet' dan nog even terugdenken schijnbaar, maar : Prima volk, die Duitsers.


Het is gewoon vervelend dat je tegenwoordig moet oppassen hoe en of je zoiets zegt.
Als in een andere discussie ooit gezegd word:"Maar MBM, die zei dat ie vond dat de Duitsers een prima volk zijn".
Ja, dat zei ik en dan mag je 2 a4tjes gebruiken om nu de juiste nuancering aan te geven. Typisch iets van de laatste jaren, heb ik het idee.
 
:? Je hoeft ze zeker ten aanzien van mij niet te verdedigen, ik kom vlakbij onze Oostgrens vandaag, iets lager dan waar jullie zitten.

Het klinkt misschien raar als ik het zo zegt, iedereen 'moet' dan nog even terugdenken schijnbaar, maar : Prima volk, die Duitsers.


Het is gewoon vervelend dat je tegenwoordig moet oppassen hoe en of je zoiets zegt.
Als in een andere discussie ooit gezegd word:"Maar MBM, die zei dat ie vond dat de Duitsers een prima volk zijn".
Ja, dat zei ik en dan mag je 2 a4tjes gebruiken om nu de juiste nuancering aan te geven. Typisch iets van de laatste jaren, heb ik het idee.

Punt was denk ik dat sommige mensen die in het buitenland op vakantie/dagje weg zijn zich vaak toch anders gedragen dan thuis. En die vallen dan op en geven de hele bevolking van hun thuisland een slechte naam onder de bevolking van het vakantieland.
 
Verder de grens over is over het algemeen ook allemaal best te doen.
Het ligt ook aan je eigen vermogen om je aan te passen maar de omstandigheden waar je bent.
Zelfs aan de andere kant van de wereld ben ik eigenlijk best veel aardige mensen tegengekomen.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan