Zwaarder en harder motorgeluid met oordopjes

Blijft een probleem bij mij om ze zo diep erin te krijgen. Ik heb denk ik inderdaad te nauwe gehoorgang zoals @SadBunny eerder schetste..
 
Je heb van 3M ook verschillende soorten (en maten) dopjes hé.
Zelf gebruik ik de 3M Classics.
Zou niet anders meer willen..

Dempt alles wat er maar gedempt kan worden, zonder doof te zijn (Oost Indisch, dat dan weer wel).
 
Die zag ik zo liggen bij Etos.
Wel eens aan gedacht om te proberen. Serieus.
Maar ik blijf Ahold winkels uit overtuiging niet sponsoren. :+

Liep er in met mijn vriendin.
Die is klant.
 
Blijft een probleem bij mij om ze zo diep erin te krijgen. Ik heb denk ik inderdaad te nauwe gehoorgang zoals @SadBunny eerder schetste..
Heb zelf ook een kleine gehoorgang. Die schuimdingen krijg ik heel lastig in en als ik ze een keer in krijg word de druk zo hoog dat het pijnlijk is. Aan mijn opmaat gemaakte kan je ook zien dat het veel kleiner is dan bij andere. Ik heb momenteel universele ( opmaat versleten) van Alphine en jawel de "kindversie" en die krijg ik goed in wel dan met touwtje eraan geknoopt anders krijg ik ze er moeilijk uit. Die normale moto safe krijg ik ook niet in of met heel veel druk op de oren en blijven dan slecht zitten.

Edit: dat effect van de TS heb ik ook als ik, gek genoeg op de 50cc 2 takt brommert rijd. Lijkt op trillingen van het blokje wat doorgegeven word via de buddy naar helm/oren. Kan bijna beter zonder doppen daarop rijden. Op de grote brommert geen last van.
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf ook een kleine gehoorgang. Die schuimdingen krijg ik heel lastig in en als ik ze een keer in krijg word de druk zo hoog dat het pijnlijk is. Aan mijn opmaat gemaakte kan je ook zien dat het veel kleiner is dan bij andere. Ik heb momenteel universele ( opmaat versleten) van Alphine en jawel de "kindversie" en die krijg ik goed in wel dan met touwtje eraan geknoopt anders krijg ik ze er moeilijk uit. Die normale moto safe krijg ik ook niet in of met heel veel druk op de oren en blijven dan slecht zitten.

Edit: dat effect van de TS heb ik ook als ik, gek genoeg op de 50cc 2 takt brommert rijd. Lijkt op trillingen van het blokje wat doorgegeven word via de buddy naar helm/oren. Kan bijna beter zonder doppen daarop rijden. Op de grote brommert geen last van.
Dank! Nuttig! Langzaam komen we er wel ;-)
 
Toen ik 3M soft fx dopjes kocht en deze volgens de instructies inbracht, ging er echt een wereld voor me open. ik heb mijn hele leven lang oordopjes op de verkeerde manier gebruikt.
Vandaag voor het eerst een lange rit op de snelweg gemaakt met mijn nieuwe 3M soft fx oordopjes en de Shoei Neotec 2. Echt een totaal andere rij-ervaring. De stilte en het rijcomfort zijn echt onovertroffen in vergelijking met eerder. Dit heeft mijn motorhobby echt van een mogelijke ondergang gered.

Nogmaals, je moet die schuimdopjes dus wel plat rollen voordat je ze in je oor steekt, anders krijg je ze er inderdaad niet in. Overigens had ik vandaag wel een vrij sterke pijn bij het verwijderen van het dopje rechts ... geen idee waarom, want van wat ik op internet lees is het vrijwel onmogelijk zo'n schuimding zo diep in je oor te drukken dat er schade ontstaat.
 
Ahhh top, Harvey! Ik denk dat de pijn eerder door het drukken aan de oppervlakte is dan dat je diep van binnen schade hebt. Bij het verwijderen voel je dat dan ook. Maar mooi dat je een positief effect hebt.
 
Probeer bij het verwijderen eerst de dop voorzichtig een stukje te verdraaien voor je hem eruit trekt. Dat helpt bij mij altijd erg goed.

Ik heb het vooral als ik de doppen na een uurtje of 6 a 7 aan het eind van de dag uit trek. Een stukje verdraaien voor je er aan trekt voorkomt bij mij de pijn.
 
De 3m film laat heel goed zien hoe je een schuimplugje plaatst.

Als je het gerolde plugje ff een heel klein beetje nat maakt (gewoon in je mond :} ) dan glijdt hij gemakkelijker in je oorgang. :Y
 
Oordoppen voor op de motor zijn ook zo gemaakt dat ze alleen de hogere frequenties dempen. Als ik mijn oordoppen in doe hoor ik al die hoge frequenties wel goed, zodat het soms lijkt alsof ik mijn doppen vergeten ben. Totdat ik ze uit doe een merk dat mijn drumstel toch echt veel meer herrie maakt.
Klopt niet. Ze kunnen de lage frequenties gewoon niet dempen. Dus ze ontwerpen het niet per se voor de hoge frequenties, het is onmogelijk om de lage frequenties te dempen
 
Ik heb altijd een draadloze Beats Flex op , ik heb een verzameling van een stuk of tien verschillende rubberen dopjes
Pas was ik er eentje kwijt , een andere erop die er een beetje op leek
Ben na 100 m omgedraaid, motorgeluid was veel te hard , mijn oude dopje weer op gezocht
Wat ik hiermee zeggen is dat het erg nauw komt tenminste bij mijn oren
 
Ik heb altijd een draadloze Beats Flex op , ik heb een verzameling van een stuk of tien verschillende rubberen dopjes
Pas was ik er eentje kwijt , een andere erop die er een beetje op leek
Ben na 100 m omgedraaid, motorgeluid was veel te hard , mijn oude dopje weer op gezocht
Wat ik hiermee zeggen is dat het erg nauw komt tenminste bij mijn oren
Ik heb een keer een lading Aliexpress siliconen dopjes gekocht, die hebben 3 siliconenflapjes, hoe zeg je dat. Ze kosten geen drol en het grappige is, als ze slijten, wordt de demping steeds beter. Nou is dat toevallig met mijn dopjes zo, maar dat komt omdat het siliconen steeds zachter wordt.
Ik heb nog hele dure doppen op maat, zonder filters, massief dus, maar dat materiaal is harder siliconen of wat het ook is. De Alidopjes dempen echt beter, je moet ze idd wat vochtig maken en erin draaien met schokjes, hoe leg ik dat uit? Maar de demping is fenomenaal.

Maar het blijft een feit dat de laagste frequenties lastig te dempen zijn. Ik heb ook gereden met Bose QC dopjes, waarvan die je om je nek hangt met links en rechts een draadje met dopje, zijn 2x kapot gegaan, totaal toch even 550€.

Geen enkele maatdop kan doen wat die oortjes doen. De lage frequenties worden veel beter gedempt. De hoge een stuk minder, maar het rijdt netto veel comfortabeler dan met maatdoppen of universele doppen.

Ik ga de nieuwe grotere Bose earbuds proberen binnenkort maar ik vrees dat die er snel uitvallen als je ze in/uit doet
 
Momenteel gebruik ik universele doppen van Shush na het gebruik van al iets oudere op maat gemaakte doppen van Alpine. De Shush werken prettiger. Het lijkt wel of de doppen gewoon het volume knijpen, met nauwelijks vervorming. Ik begreep dat ze gebruik maken van conische keramische buisjes om dit voor elkaar te krijgen. Het was even wennen, maar ik zou ze nu zo weer bestellen als ik ze bijvoorbeeld verlies.
 
Maar het blijft een feit dat de laagste frequenties lastig te dempen zijn. Ik heb ook gereden met Bose QC dopjes, waarvan die je om je nek hangt met links en rechts een draadje met dopje, zijn 2x kapot gegaan, totaal toch even 550€.
Natuurlijk is elk oor weer anders.
Maar met het voor mij werkende procedé (Alpine party- filter dicht - touwtje +diep in oor) heb ik een totaaldemping, ook van de lage tonen.
De dure Schoonenberg maat doppen deden dat overigens niet.
Het is (voor mij) belangrijk dat niets uit het oor steekt en de helm raakt. Dat geeft behoorlijk contactgeluid.
Bluetooth doppen -in welke vorm dan ook- zijn voor mij totaal onbruikbaar derhalve.
 
Natuurlijk is elk oor weer anders.
Maar met het voor mij werkende procedé (Alpine party- filter dicht - touwtje +diep in oor) heb ik een totaaldemping, ook van de lage tonen.
De dure Schoonenberg maat doppen deden dat overigens niet.
Het is (voor mij) belangrijk dat niets uit het oor steekt en de helm raakt. Dat geeft behoorlijk contactgeluid.
Bluetooth doppen -in welke vorm dan ook- zijn voor mij totaal onbruikbaar derhalve.
Lijkt me sterk...dat je de laagste frequenties ook gedempt krijgt. Ik heb in het verleden van 3 fabrikanten dopjes op maat laten maken, wat ik me herinner van Alpine, Groeneveld? En nog 1. Het gebulder van de ruit die ik destijds had op de Honda bleef altijd. Maar het hangt natuurlijk ook van jouw helm af, en andere factoren.

Daarnaast vind ik het misleidend dat het pinnetje in de oordop een filter wordt genoemd. Want als je het filtertje eruit haalt en het dichtlijmt, is de demping beter. Dat dingetje laat dus juist wat geluid door, het filtert niet dan, lijkt me.

Daarnaast, hoe ze bij de frequentiekarakteristieken komen van die dopjes weet ik niet, sommige doppen zouden bv heel goed dempen bij lage frequenties maar dan is het toch wel vreemd dat een universeel Bose earbudje het duidelijk veel veel beter doet dan welke dop dan ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan