Zwabberen in de bocht Z750

-TimP-

MF veteraan
28 jul 2007
2.335
15
Hallo,

Ik heb sinds kort een Z750 uit 2011 en ben erg tevreden over deze heerlijke stuurfiets.
Echter merk ik, zoals ik al vaker heb gelezen, dat de vering(afstelling) beter kan.

Mijn probleem is dat ik in bochten merk dat de motor aardig aan het zwabberen is aan de achterkant.
Het lijkt alsof ik enkel met een veer rij en hij niet dempt achter. Hij veert te snel terug lijkt het.
Kan ik dit aanpassen door de uitgaande demping aan te passen?

En heeft het voordelen (merkbaar) om , eerst alleen achter (later voor ook), een bijv. Hyperpro veer te monteren.

Ik ben veel tegen gekomen en ook heb ik het hyperpro boekje met tips gelezen maar kon niet zo mijn zwabber klacht vinden.
 
@ Redforce,
Ik zal dit eens gaan proberen.

@ Spider,

Hier zitten pirelli's onder (corsa). Ik rij met 2.4 voor en 2.9 achter.
Spanning lijkt me wel goed, of pirelli moet andere waardes hebben.

@ Boevie, ik weet niet of er wat is aangepast aan de vering. De motoren lijken me op de kleur na helemaal het zelfde van 2007 tot 2012.

Pirelli's lijkt me niks mis mee.
Ik weet niet wat Pirelli voorschrijft, maar volgens mij is de standaardaard spanning 2.6 en 2.9.
Mister Speed zweerde ook ook bij 2.4 voor en ik geloof 2.8 achter, (met zijn Pirelli's), en toen hebben we mijn Michelins power2 aangepast tijdens de vakantie in Italië.
Een paar maanden daarna had ik nog genoeg profiel maar wel een gecupte voorband.
Ik heb de ballen verstand van bandenspanning en vering, maar misschien kan een te lage bandenspanning aan de voorkant invloed hebben?
 
Laatst bewerkt:
Maar een andere veer achter, zal dit veel uitmaken?
Zwabberen is meestal gebrek aan demping. Andere veer heeft totaal geen invloed op de demping. Is de uitgaande demping instelbaar (Kawa site is daar onduidelijk over)? Zo ja: eerst maar eens wat dichtdraaien en zien wat er gebeurt.
 
Laatst bewerkt:
Zwabberen is meestal gebrek aan demping. Andere veer heeft totaal geen invloed op de demping. Is de uitgaande demping instelbaar (Kawa site is daar onduidelijk over)? Zo ja: eerst maar eens wat dichtdraaien en zien wat er gebeurt.

Dat :^

Het probleem aan OEM vering (zeker op japanners) is de goedkope (lees: slechte) kwaliteit dempers. Een veer vervangen heeft dus bijna nooit zin.
 
Ik heb een oranje 2008 model, ik "langzaam" naar Hyperpro gereden. Voor en achter nieuwe veertjes en voor andere olie. Achter werd hij ook verhoogd. Nu kon ik snel weer naar huis rijden(: .

Zonder gekheid, vond mijn oude Blade beter sturen dan deze nieuwe z750, het zwabberde door de bocht voor en achter en daarbij liep de motorfiets ook naar buiten.
Was niet goed te krijgen met de standdaard vering.
Hyperpro is ook niet alles maar ik denk dat het 70/80% verbeterd is. Achterveer blijft zwak andere veer maakt veel uit maar demping staat al op het einde dus als die verder slijt zit er niets op om een hele demper te vervangen.

Aan de voorzijde dempt er maar 1 poot de andere veert en de olie is voor de smering verder niets.
Maar dit wordt ook op andere motoren toegepast.
 
Ik heb een oranje 2008 model, ik "langzaam" naar Hyperpro gereden. Voor en achter nieuwe veertjes en voor andere olie. Achter werd hij ook verhoogd. Nu kon ik snel weer naar huis rijden(: .

Zonder gekheid, vond mijn oude Blade beter sturen dan deze nieuwe z750, het zwabberde door de bocht voor en achter en daarbij liep de motorfiets ook naar buiten.
Was niet goed te krijgen met de standdaard vering.
Hyperpro is ook niet alles maar ik denk dat het 70/80% verbeterd is. Achterveer blijft zwak andere veer maakt veel uit maar demping staat al op het einde dus als die verder slijt zit er niets op om een hele demper te vervangen.

Aan de voorzijde dempt er maar 1 poot de andere veert en de olie is voor de smering verder niets.
Maar dit wordt ook op andere motoren toegepast.
Een Blade is een hele andere fiets dan een Z750, niet heel gek dat die beter is.
 
Niet afstellen aan de veer zelf. Er staat "Indien de afstelwaarden niet gehaald worden met de bestaande veer". Zoals ik het lees kijk je of de juiste veervoorspanning bereikt kan worden met de huidige veer, krijg je de veervoorspanning niet goed dan moet de veer vervangen worden.
 
Niet afstellen aan de veer zelf. Er staat "Indien de afstelwaarden niet gehaald worden met de bestaande veer". Zoals ik het lees kijk je of de juiste veervoorspanning bereikt kan worden met de huidige veer, krijg je de veervoorspanning niet goed dan moet de veer vervangen worden.
Met de voorspanning stel je de negatieve veerweg in.
Ik vraag me af wat dat met de veer te maken heeft.
Of heeft iemand die veer vervangen voor een andere lengte?
 
Nee, veer vervangen voor een dikkere/sterkere exemplaar door Hyperpro.
Ik ben 100 kilo met pak enz, nu kan ik echt lekker rijden met de Z750, door het verhogen stuurt hij sneller en directer, door de andere vering kan je lekker plat, gecontroleerd en met vertrouwen de bocht door knallen. Nadeel is, de vering is best hard, vind ik niet erg maar anderen misschien wel.
Hyperpro adviseert trouwens wel heel de schokdemper te vernieuwen voor een beter exemplaar als je vaak met een passagier rijdt.
 
Met de voorspanning stel je de negatieve veerweg in.
Ik vraag me af wat dat met de veer te maken heeft.
Of heeft iemand die veer vervangen voor een andere lengte?
Niet andere lengte, wel andere stugheid (veerconstante).

Als je de juiste balans tussen positieve en negatieve veerweg niet kunt bereiken met de bestaande veer (b.v. omdat die veel te slap is) dan is dat bij het vervangen van de veer door een exemplaar met de juiste stugheid voor gewicht rijder (en dat van eventuele duo) wel mogelijk.

Stugheid veer heeft dus niets met stugheid demping te maken, iets waarvan ik zeker ben dat v.d.v. dat heel goed weet ;)
 
Laatst bewerkt:
ik had onlangs ook last van een zwabberende motor en dacht dat ik met platte band aan het rijden was.. bleken uiteindelijk de lagers in de achteras versleten te te zijn (geen idee wat de juiste nederlandse naam is, maar in het italiaans: cuscinetti)
Er zat heel wat speling op het achterwiel en stuurde voor geen meter..

(tot zover mijn poging technisch advies te geven ;) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan