Zwarte Guzbak uit Rottjeknor; the sequel....

Je kunt ook een gaatje in je voorvork keerringen prikken. Dan blijft er constant een druppeltje olie op je schijven vallen waardoor ze mooi blijven glimmen.
Werkt echt perfect.
Voor je achter remschijf moet je dan een klein gaatje in je cardanklok boren.
 

whahahaaa...... er zijn zelfs nog mensen (inclusief een modje) die er serieus op reageren.......

Overigens heb ik wel een gegronde reden om ze te schuren, de roestlaag was niet netjes verdeeld, het is waarschijnlijk geen 100% gietijzer meer en ik heb dalijk met nieuwe wielen en nieuw spuitwerk geen zin dat de remmen gaan happen, nu is het ergste eraf en voor de rest is het inderdaad gewoon lekker gaan rijden; glimmen ze na een paar km weer als een spiegel..........
Achterschijf wordt waarschijnlijk zelfs vervangen die is aan 1 kant raar hol gesleten en ik weet niet of dat handig is met nieuwe klauwen en blokken; die pakken de schijf toch op een andere deel op.

voor de rest wilde ik even zeker weten dat er geen al te ernstige pitroest was ontstaan want dan kun je de schijven wel gewoon weggooien, ze zijn te dun om af te kunnen draaien (zijn af fabriek al niet overbemeten kwa dikte)....

Het vetverhaal? ach....... wie dat serieus neemt hoort zoiezo niet aan het stuur van een motor(voertuig)

groetsels
Steven
 
Je kan ze ook in de dashboardspray (siliconenspray) spuiten. Op een buddysit blijft dat ook altijd jaren zitten... 8-)

ik had eerst een speeltoestel in de tuin met zo'n glijbaan, alleen was die nogal stroef. dus ik had er wat cocpit spray op gespoten......als de brandweer naar beneden gevolgt met een gedwongen koprol :Y
 
Iedere avond een stukkie... Zijspanframe volledig los, Motorframe klaar om gesplitst te worden.... Jammer dat de voorste blokbout volledig vast zit in het blok en ik er doordat de motor met de linkerzijde naar de muur staat wat lastig bij kan om de boel er gewoon lekker lomp uit te rammen....

Flink in de week gezet, later nog eens proberen
 
en weer verder met het serieuze werk.......

full


full


full


bout wil er dus echt niet uit..... tip gekregen om even te wachten tot morgen-ochtend, dan is het spul goed koud en dan even voorzichtig een brandertje bij het blok houden....

Dus ga dalijk even de dynamo e.d. demonteren; daar had ik mee willen wachten tot ik het blok op de werkbank kon zetten maar ik wil geen enkel risico lopen met hitte schade aan de dynamo; het is geen standaard ding maar een dynamo die speciaal voor deze fiets gewikkeld is (ex politie bmw recept.... dynamo levert nu dik 400 watt)
 
Ja, die voorste blokbout van Guzzi is een fijn ontwerp als je een paar winters achter de rug hebt. Er zijn al boeken over volgeklaagt. Voorzichtig heetstoken hoeft niet, met je hobbybrander krijg je het aluminium echt niet op 500 graden.
De as hoeft maar op een centimetertje corrosie te klemmen en je hebt tonnen trekkracht nodig om hem los te krijgen. Heb je nog schroefdraad op de as om te trekken?
 
Het is ook wel eens handig om een grote moer op de draadeind te lassen.
Het uitstekende draadeind wordt dan roodgloeiend, waardoor de roest smelt.(En krimp vd bout na afkoelen).
Goed af laten koelen en na een minuut of tien proberen of hij loskomt.
Soms moet je dit een paar keer doen.

Succes niet verzekerd!

p.s., neem geen gegalvaniseerde moer, want door het laagje zink, krijg je een slechte lasverbinding.
 
Laatst bewerkt:
Ja, die voorste blokbout van Guzzi is een fijn ontwerp als je een paar winters achter de rug hebt. Er zijn al boeken over volgeklaagt. Voorzichtig heetstoken hoeft niet, met je hobbybrander krijg je het aluminium echt niet op 500 graden.
De as hoeft maar op een centimetertje corrosie te klemmen en je hebt tonnen trekkracht nodig om hem los te krijgen. Heb je nog schroefdraad op de as om te trekken?

Schroefdraad zat als ik het verrot geslagen deel even afzaag....... alleen heeft trekken niet zoveel zin........ zit boutkop (zeskant) aan de andere kant; weet ook niet of het de standaard bout is of dat ezs er een iets langere ingefietst heeft omdat de bevestigingsplaten van de voorste/onderste zijspan bevestiging op de zelfde bout zitten.

Dalijk als alle buren wakker zijn en het huishouden een beetje gedaan is zet ik er een haakse slijper op, bout net ver genoeg wegslijpen/boren om het bovenste framedeel eraf te kunnen tillen, de onderste framebuizen kun je dan ook zo over de bout heen tillen en er blijft genoeg bout in het blok zitten om kracht op te kunnen zetten........
En anders vervang ik gewoon het volledige blokdeel; het is tenslotte maar een relatief klein dekseltje.....

@rampatampa: kan niet goed genoeg lassen om zeker te weten dat het vast zit.... dus ik ga voor slijpen en boren tot het frame eraf kan, dan blijft er aan weerszijden nog 20-25mm bout uitsteken om tegen te kunnen rammen en ik heb tenminste het losse blok in mijn handen
 
Laatst bewerkt:
Paar dagen inspuiten met IMAL (IK Maak Alles LosJ doet wonderen.

Zou kunnen, ben al 4 dagen met wd40 en kruipolie bezig....... heeft ook niet geholpen. maar blok staat nu op de werkbank, afslijpen van de kop en draad heeft voldoende ruimte gecreeerd om het frame over de boutresten te wippen..........
 
weer een dagje lekker bezig geweest..... rug helemaal naar de piep nu.... maar het was het waard :P

full

Haakse slijper loslaten op de uitstekende bout delen

full

Dan kan het bovenframe eraf gewipt worden met een bandenlichtertje

full

Achterste bout zit ook vast........

full

Wel meer ruimte zo.....

full

Even samen met de buurman beetje boos geworden en blok staat op de werkbank..... weegt toch redelijk wat zo'n oud 1000cc Guzzi blok

full

Effe soppen....

full

nog effe soppen..........
 
Wat jammer is is de loslatende poedercoat van het zijspanframe..... dat zal ik helemaal kaal moeten maken en opnieuw spuiten..

full


full


full


full


gelukkig hoef ik deze schijf niet te schuren en in te vetten :} :} het is zo'n rare moderne O-)
 
Laatst bewerkt:
alles weer effe een beetje opgeruimd.......

full


vandeweek weer kalmpjes verder, voor vandaag vindt ik het weer genoeg geweest.....
 
In plaats van poedercoaten schilderen met hamerite. Bij beschadiging kan je t met een kwast bijwerken.
 
Vreselijk dat zijspanframe. Mijn Dnepr frame van minstens 20 jaar ouder zag er beter uit. Mijn Moturist frame trouwens ook.
Zo langzamerhand ga ik inzien dat poedercoating niet zaligmakend is. Het rot gewoon door onder de coating. Ik zou inderdaad voor Hammerite gaan, of de boel laten stralen en er een fatsoenlijk verfsysteem op zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan