Zeer bruine en vettige bougie

gumball4000

MF'er
31 okt 2011
236
0
België
Hey allemaal,

Heb onlangs mijn cbf600n (16 000km) een onderhoud laten geven. Bougies, luchtfilter ed. vervangen.
Nu zagen 2 van de 4 bougies er helemaal donkerbruin en vettig uit. (zie foto's)
Het waren de middelste bougies.

6000-7000km werden 2 bougies (1 van de 2 was de middelste) ook vervangen en 1 van de 2 was toen ook vettig en zo bruin.
Moet ik mij zorgen beginnen te maken? Voor de rest start en draait de motor zoals het moet en heb motorisch nooit problemen ondervonden.

http://img10.imageshack.us/img10/1471/20130512193424.jpg


één van de 2 bougies op de foto is de normale, de andere is de vettige.
 
Laatst bewerkt:
Ging hij aan zodra je het contact aanzette of juist wanneer je de startknop ingedrukt had? Dat laatste is het gebruikelijke testmoment van het lampje bij veel yamaha's, ik weet het niet voor de Honda's maar zou goed hetzelfde kunnen zijn.

bij Yamaha's is dat logischer, omdat deze "allemaal" een nivosensor hebben en deze dus bij niet-lopende motor en ingeschakeld contact het lampje nog steeds niet zou laten branden.

bij deze honda is het lampje een druklampje (oliedrukswitch in een oliekanaal van het blok) dat ook inschakelt bij heel laag stationair toerental en uitgeschakelde motor. Daarbij heeft het dus geen zin om het lampje nog een keer te testen bij het starten....
 
Hoe kan dat lampje nou uitgaan tijdens het bijvullen?
Ik neem aan dat je bijvult zonder dat de motor loopt?
Dan gaat je lampje ook niet uit.


Ik geef maar een Vb. had hem voor 90% gevuld, startte hem en olielampje ging uit en na 2-3 seconden terug aan. ==> Deed motor uit, terug een beetje bijvullen, daarna starten, zelfde probleem. Daarna laatste wat er in de bidon bleef er nog in gegoten en terug gestart en dan bleef het olielampje uit :).

Wel even een update.. Net toch het oliepijl gecontroleerd..nu komt het rare.
Oliedop open gedaan, afgekuist, dop er terug op gezet ZONDER terug dicht te schroeven en dit is het resultaat ==>

20130513193911.jpg


Olie loopt tot net onder de versmalling van het staafje.

Trouwens gedaan op koude motor (moest dit iets uitmaken).

Later komt een update van de bougies (zitten momenteel bij maat van me).
 
Van een bougie probleem naar een olie probleem en wat komt hierna? Als je het niet vertrouwt kun je hem het beste even wegbrengen denk ik.

Je gooit toch niet het laatste restje van je olie in het carter zonder te peilen? Bij te veel olie gaat de olie schuimen.
 
Laatst bewerkt:
Van een bougie probleem naar een olie probleem en wat komt hierna? Als je het niet vertrouwt kun je hem het beste even wegbrengen denk ik.

Je gooit toch niet het laatste restje van je olie in het carter zonder te peilen? Bij te veel olie gaat de olie schuimen.


Ik de laatste restjes rechte ik de olie om de (gemiddeld) 15cl :).

Maar zou dit de oorzaak kunnen zijn? Als het ware een overdruk nabij de cilinder?
Maar de vraag is dan, waarom rookt hij dan niet?
 
Als je olie vult en je lampje gaat/blijft niet uit dan zit er minstens 0.5 liter te weinig in.
Wat voor olie heb je er in gedaan.
Als je de olie hebt ververst zal je toch wel weten hoeveel er in die kan zat?

Mijn vorige auto rookte ook niet maar er moest wel iedere 1000km een liter olie bij.
Als je motor 1;2500 verbruikt en je kijkt na 7500km dan is er 3 liter uit en zit er bijna niks meer in.
 
Maar je rijdt al wel 7000 km met een motor die boven peil gevuld is. Dus het is niet onwaarschijnlijk dat er 2-3000 km geleden nog meer olie in zat aangezien je ook wat olie verbruikt. Ik weet niet hoe het met deze motoren zit, maar bij sommige motoren loopt de carterontluchting via het luchtfilter zodat de dampen verbrandt worden. Ik kan me voorstellen dat wanneer de motor ver boven peil is de bougies ook sneller vet slaan door de olie. Is je luchtfilter vet?
 
Laatst bewerkt:
Voor zover ik me kan herinneren was de luchtfilter niet vet (werd ook bij dit onderhoud vervangen).

In onderhoudsboekje staat (zie ik net) 3,8L bijvullen indien je de oliefilter ook vervangt. Ik heb er 4L in gegoten..dus zou er 200ml boven zitten.
 
Deze avond de olie vervangen. Nu is hij wel goed gevuld.

Bij het ledigen kwamen er precies wel 2 metaal partikels vrij (zie foto). Er zitten zelfs vegen op, net vegen als je iets te strak zou aanspannen. Dus ik VERMOED dat het van ergens rond de bout komt.
+ zowel buitenkant als binnenkant is afgerond.

Ohja en het zijn 2 schilfers die even dun zijn als aluminiumpapier ;-). Voor de rest leek te olie wel bruin, maar geen andere stukken opgemerkt.



 
Ben je dan niet bang dat er nog grotere troep is achtergebleven? Misschien geen verkeerd idee om de carterpan er onderuit te schroeven. Kost je alleen een pakking toch?...

Olie liep er zeer vlot uit, dus ander dik vuil zou de opening hebben verstopt ;-). + motor loopt perfect. Als ik die bruine bougies niet had gezien, wist ik van niets :). Ga de komende weken wat rondrijden en zien of de nieuwe bougies nog bruin zien :)

En meen me te herinneren dat ik eens 1 van de middelste bougies had vervangen (lang geleden) en deze ook bruin zag.. sindsdien zeker een 5000km gereden en had toen geen problemen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan